10
Fotogalerie

Zama HPA-1: test sluchátkového zesilovače

Jednou z negativních vlastností sluchátkového poslechu je nedostatečné podání prostoru. Přidá Zama nový rozměr?

Lesknu se a třpytím, přesto nejsem ze zlata

Jste-li příznivci čistých linií a minimalistického vzhledu, dozajista vás nenechá malý zázrak z české dílny firmy ZAMA chladnými. Elegantní přední panel z broušeného nerezu. Krokový volič hlasitosti. Zdířka pro připojení sluchátek a modrá LED jsou spolu s laserově vypálenými „popisy“ tím jediným, co při pohledu na nejhezčí část přístroje spatříte. To vše je „zabaleno“ v nepříliš velké krabičce se stříbrným metalickým nástřikem. Zadní část, bohužel nepřesně slícovaná, což shledávám jedinou vadou na kráse, poskytuje přípojná místa v podobě dvou linkových přepínatelných RCA (cinch) vstupů a jednoho linkového výstupu. Dále nabízí zdířku pro odpojitelný napájecí kabel, prosvětlený vypínač a úkryt pro vyměnitelnou pojistku.

6.jpg 7.jpg
Provedení předního panelu je precizní, to samé bohužel nelze říci o zadní části. Otvor nahoře uprostřed je určen pro malý šroubek, který však „náš cestovní" přístroj postrádal. Možná právě z toho důvodu uvnitř zesilovače při otáčení něco chrastilo.

Konstrukce obvodů a použité součástky jsou synonymem nekompromisního řešení. Koncepce dual-mono poskytuje úpravu signálu a napájení pro oba kanály separovaně. O nízkou úroveň nepatřičného šumu se starají dva toroidní transformátory Talema a následné filtrované stabilní stejnosměrné napětí. Audio obvody jsou osazeny celkem 12 operačními zesilovači Burr Brown. Hlasitost nastavuje krokový odporový regulátor D7A od českého výrobce AU/RA s vynikajícím souběhem kanálů. A o nezkreslený přenos signálu pečuje vnitřní kabeláž KimberKable z ultračisté bezkyslíkaté mědi s teflonovou izolací. Dvěma slovy, preciznost sama.

1é.jpg
Vnitřek přístroje připomíná promyšlenou městskou architekturu. Vše je na svém místě.

Zvuk přede mnou, zvuk za mnou

Hlavní nevýhodou sluchátek je chybné, resp. velice limitované podání předního prostoru. Zvuk se šíří z mušlí, které jsou umístěny na uších posluchače. To má za následek absenci zvukových informací z levého kanálu pro pravé ucho a naopak. Někteří výrobci se pokouší toto negativum odstranit různými konstrukčními úpravami přímo na sluchátkách. Je to sice chvályhodné, nicméně se zatím nepodařilo dosáhnout perfektního výsledku. Lépe jsou na tom binaurální (pro obě uši) nahrávky pořízené tzv. Dummy head. Zvuk je nahráván za pomoci mikrofonů umístěných v umělé hlavě, přesněji v oblasti uší. Konečnou fází procesu je opravdu trojrozměrné podání prostoru velice dobré kvality. I to ale má své nevýhody, které jsou spojeny především s nízkou produkcí takto pořízených nahrávek.

Zvláštností sluchátkového zesilovače HPA-1 třídy A je tzv. binaurální processing. Přízvisko „binaurální“ naznačuje charakter úprav odlišujících testované zařízení od běžných zesilovačů určených pro dynamická sluchátka. Speciální obvody upravují signál v analogové cestě tak, aby byl výsledný dojem poslechu blízký klasickému reprosoustavovému. Informace pro jeden kanál jsou rozděleny, upraveny a namíchány do kanálu druhého, v původním jsou zachovány s přibližně o 15,5 dB vyšší hlasitostí.

Koncertní sál na uších

Zesilovač byl podroben důkladnému testování. Nikoli však měřícími přístroji, ale pomocí kritických uší, jež by měly být stěžejním rádcem při výběru jakýchkoli audio komponentů. Výrobce udává idealní dobu poslechu až tři hodiny po rozehřátí (rozehrání) přístroje, kdy zkreslení oproti okamžitému užívání klesá. Zkoušel jsem poslouchat bezprostředně po zapnutí, ale dal jsem i na radu tvůrců a před testováním počkal pět hodin, než se HPA-1 nažhavil na tu správnou provozní teplotu.

2.jpg 8.jpg

Pomocníky při testu mi byla dynamická sluchátka AKG K-701, která jsou spolu s kabely HPA-1K součástí celého prodávaného setu. Pro porovnání binaurální oproti neupravené reprodukci posloužil zesilovač Vincent KHV-1 hybridní konstrukce. Druhými sluchátky byly Sennheiser HD 600 a jako zdroj zvuku byl zvolen CD/SACD přehrávač Denon DCD-1500AE.

Info: V případě použití dražšího přehrávače, by byla reprodukce pravděpodobně posunuta ještě blíže pomyslnému vrcholu. Rozdíly mezi jednotlivými digitálními zdroji však nejsou tak markantní jako například rozdíly mezi jednotlivými sluchátky.

Identický pocit jako při klasickém poslechu se bohužel nekonal. Hudební scéna byla opravdu mírně přenesena před hlavu posluchače, nikoliv ale v takové míře, aby bylo možné nabýt dojmu z poslechu reprosoustav. Při bližším zkoumání, hodinách a hodinách poslechu, si ale na binaurální úpravy doslova navyknete. Zvuk je detailní, bez zkreslení, jednotlivá pásma jsou přesně reprodukována. Žádné pochybení se nekoná. Začínáte se všímat jednotlivých nástrojů v prostoru, lokalizujete pohyb zpěváka po scéně. Jakoby se otevřel třetí prostor a vy začínáte zapomínat, že máte na uších „pouhá“ sluchátka. Poslech není ani po dlouhé době ničím nepříjemný, necítíte únavu, nebolí hlava. Srovnání se softwarovými procesory končí jednoznačně ve prospěch HPA-1.

4.jpg
Ovládání volume ve 32 krocích je přesné a umožňuje bezchybnou volbu správné hlasitosti. Na můj vkus muselo být až moc často otočeno směrem k limitaci.

Processing se neprojevuje ve stejné míře u všech typů nahrávek. U některých je prostor hlubší, širší; u jiných spíše užší. Nesetkal jsem se ale s tím, že by se někdy zachoval jako sluchátkový zesilovač bez binaurálních korekcí; třetí prostor se vždy „odemkl“. Vyzkoušel jsem také nahrávky obsahující některé informace (zpěv) jen pro jeden kanál, jmenovitě např. muzikálový záznam z Bídníků. Na běžných zesilovacích zařízeních je poslech některých skladeb doslova nepříjemný. Hlas zpěváka popřípadě zpěvačky slyšíte jen z jedné strany, hlasová informace pro druhý měnič úplně chybí. ZAMA HPA-1 tento extrémní případ nedokázal simulovat plně do formy klasického poslechu, nicméně zpěv přenesl před hlavu a učinil ho příjemnějším.

Bez přímého porovnání mi připadala reprodukce českého speciálu v dobrém slova smyslu až moc běžná, normální. Přechod na Vincent KHV-1 doslova otevřel oči i uši. Nahrávky, které jsem si během poměrně krátké chvíle navykl poslouchat v trojrozměrném prostředí, byly opět jen zpátky v mých uších. Hudební nástroje se slily se zpěvem a hluboký prostor se stáhl do úzkého.

Kdo neuslyší, možná neuvěří

Vliv binaurálních úprav je znatelný a jedním slovem přínosný. Reprodukce neunavuje, je detailní a dynamická. Pokud to myslíte s poslechem opravdu vážně, nemáte nervy na akustické úpravy a nekončící výdaje finančních prostředků, bude komplet ZAMA HPA-1, AKG K-701 a HPA-1K důstojným „náhradníkem“ reprosoustav.

1.jpg

ZAMA HPA-1

Cena zesilovače: 31 960 Kč

Cena za komplet (HPA-1, HPA-1K, AKG K-701): 42 580 Kč

  • rozměry (v × š × h) 110 × 290 × 250 mm
  • hmotnost 5,1 kg
  • napájení 230 V AC/ 50Hz
  • trvalý příkon cca 9 W
  • maximální odběr cca 180mA
  • vstupy/výstupy 2× linkový nesymetrický/ 1× linkový nesymetrický
  • vstupní impedance 505 kOhm
  • výstupní impedance 75 Ohm
  • konektory (zesilovač) zlacené RCA (RJ-126)
  • výstupní impedance (sluchátka) < 1 Ohm
  • konektor (sluchátka) Neutrik XLR/jack 6,3 mm
  • zisk cca 13dB

Zapůjčila

firma ZAMA s.r.o., Kavánova 175, Jilemnice www.zama.cz

AVmania.cz hodnotí
zvukHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.png10/10
ovládáníHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.png10/10
provedeníHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.png9/10
designHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.png10/10
celkemHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.png10/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud