Kupujeme AV receiver pro domácí kino

Kupujeme AV receiver pro domácí kino

Před tím, než si zvolíte konkrétní přístroj, zamyslete se, kolik musíte do AV přijímače investovat, abyste byli spokojeni.

S výběrem receiveru to není tak jednoduché jako u jiných výrobků. Tyto přístroje v sobě integrují nejrůznější zvukové a obrazové vybavení a navíc každý výrobce hraje naší peněžence na jinou notu. Který AV přijímač tedy zvolit?

Některé receivery mohou být na první pohled méně vybavené, zdánlivě nezajímavé, a přesto v prvotřídní kvalitě, kde je na prvním místě zvuk a obraz. Další se naopak snaží nakupujícího uchvátit nejmodernějším vybavením, ale už bez patřičné kvalitativní podpory. Ta je ovšem v obchodě nebo na internetových stránkách těžko zjistitelná, a tak mnohé zákazníky může doma čekat nemilé překvapení v podobě nevyhovujícího přístroje, který má „mouchy“, o kterých jim nikdo neřekl.

Jestli budete po prodávajícím chtít nejlepší kvalitu za co nejméně peněz, je to nejlepší cesta, jak si nechat vnutit výrobek, který jste vlastně ani nechtěli. Raději sami zvažte, zda vám ten či onen přístroj s výhledem do budoucna dostačuje, anebo jestli pro vás naopak není zbytečný. Prvním rozhodnutím, které musíte učinit, je volba cenové a kvalitativní kategorie AV přijímače. Až poté můžete pátrat po technických nuancích jednotlivých modelů.

1. kategorie: Chceme levný receiver

Zástupci nejnižších řad, řekněme do 10 000 Kč, jsou až na výjimky povětšinou šestikanálové (5.1) receivery s nižším výkonem. Jsou vybaveny pouze malým množství vstupů a výstupů, především digitálních.

Pérové svorky jsou většinou schopné pojmout jen reprokabel o malém průřezu. Už celková hmotnost receiverů a slabší transformátor napoví, že v akčních zvukových scénách nepodají 100% výkon. Paradoxně především právě tyto přístroje se polepují nejhonosnějšími nálepkami o výbavě a vysokém výkonu na kanál. Přitom stačí krátký pohled na výrobní štítek s celkovým příkonem na zadním panelu, a hned vám bude jasné, že něco není v pořádku – jde o to, jaký druh výkonu je uveden.

 
yamaha.jpg 
Yamaha RX-V359 je velmi levný přijímač, který přes svoji nízkou cenu je schopen začátečníkům nabídnout kvalitu zvuku o dost vyšší, než jsou zvyklí ze systémů AIO. V nabídce je i velmi cenově zajímavý set s 5.1 reproduktory

Většinou jde o krátkodobý špičkový výkon, který vám v běžném provozu kina či stereo není nic platný. Přesto takové receivery mají smysl, a to pro především toho, kdo chce levné separátní řešení. Levný AV receiver většinou obstojně hraje a je to dobře zpracovaný základ kina, schopný ozvučit větší prostor dostatečným výkonem. Více než uspokojivě poslouží například při vytváření zvukové kulisy. I v této kategorii jsme už kvalitativně dostatečně vzdáleni od levných kin typu all-in-one, u nichž výpadek jedné části znamená výpadek všeho.

I v těchto řadách lze vybrat kvalitní AV receiver; pohlídejte především digitální vstupy, v této kategorii alespoň dva, tři. Reprosvorky, máte-li na výběr, zvolte raději šroubovací (naštěstí ne všichni výrobci osazují pérové) a na udávané výkony 1 000 W apod. raději neberte zřetel a podívejte se do návodu či na štítek přístroje. Nezapomeňte na ovladač – jsou zde výrazné rozdíly!

2. kategorie: Zlatá střední cesta

Zajímavé a velmi efektivní řešení, které splňuje běžné nároky, se pohybuje v cenové hladině kolem 15 000 Kč. Tyto výrobky již nabízejí komfort běžný i u mnohem dražších přístrojů a už zde se stává, že některé funkce ani nevyužijete. Receivery jsou osmikanálové (7.1), s kvalitními reprosvorkami a často mají i možnost bi-ampingu pro čelní reprosoustavy.

denon.jpg
Denon u AV přijímačů nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon

Kalibrace mikrofonem je samozřejmostí a zvuk snese srovnání s levnějším stereo zesilovačem. Kvalitní a ergonomické dálkové ovládání už je většinou schopno ovládat i přístroje jiných výrobců – stačí zadat správný kód. Obsažena bývá také videokonverze z kompozitního vstupu na komponentní výstup. Dostatek výkonu, audio- i videovstupů zajistí, že výrobek hned tak nezestárne. AV receiver v této cenové hladině představuje výbornou investici.

Vzhledem k velké konkurenci v této třídě buďte nároční a chtějte to nejlepší, kvalitní celokovové provedení, výkon alespoň 80–100 W na kanál/8 Ω podpořený kvalitním zdrojem (zjistíte na štítku a v návodu) a minimálně po dvou optických a dvou koaxiálních vstupech. Možnost konfigurace zadních surroundových kanálů (bi-amping) a určitě zkontrolujte kvalitu dálkového ovládání a možnost ovládání ostatních značek.

3. kategorie: Míříme do budoucnosti

Přeneseme-li se přes hranici 25 000 Kč, vstoupíme do světa vyšší střední třídy. Ta už většinou oplývá nejen špičkovou kvalitou zvuku (bývají použity speciální audiopřevodníky) a lepší separací jednotlivých kanálů, ale především v sobě integruje výkonné videoobvody zvládající přepočet analogových signálů až na nový videostandard HDMI, který postupně proniká do nejlevnějších zákoutí spotřební elektroniky.

(onkyo1.jpg
Onkyo bývá také častou volbou při hledání základního komponentu při stavbě domácího kina

Začíná se zde objevovat i I/P konverze – převod prokládaného videosignálu na progresivní. Bi-amping, ale také jednoduché ozvučení tzv. druhé zóny jsou běžnou věcí a propracovaný dálkový ovladač, mnohdy vybaven displejem, je schopen naučit se kódy z ovladačů cizích výrobků. Určitě by neměl chybět Phono vstup pro gramofon, stále častěji se také objevuje port USB. V této kategorii se jedná především díky rozhraní HDMI o dobrou investici s výhledem do vzdálenější budoucnosti.

Zde by měly být samozřejmostí alespoň dva, nebo tři vstupy HDMI s videopřevodem z analogových zdrojů, bi-amping či výkonové ozvučení druhé zóny pomocí zadních surroundových kanálů, Phono vstup a schopnost dálkového ovládání učit se kódy jiných výrobců.

4. kategorie: Kupujeme to nejlepší

Nejvyšší kategorie, která bývá označována jako hi-tech, začíná na 50 000 Kč a končí na zhruba 200 000 Kč. Co v tomto případě můžete čekat? Díky důsledné vnitřní separaci audio, video, digitálních a analogových obvodů je to především špičkový zvuk, dále variabilnější, nebo zcela volná konfigurace koncových stupňů pro jedno desetikanálové, nebo třeba dvě pětikanálová kina. Výkonné videoobvody se „značkovými“ čipy zvládají v mnohem větší míře tzv. upscaling, tedy přepočet na mnohem vyšší rozlišení, než byl původní vstupní signál. To výrazně ovlivní kvalitu obrazu na připojeném plazmovém či LCD televizoru. Je možná také I/P konverze i ve vyšším rozlišení. Nabízen je například Ethernet konektor pro poslech internetových rádií či MP3 souborů z vašeho počítače, což bývá k vidění v některých levnějších mini stereo receiverech. K receiveru dostanete v neposlední řadě také velké, komfortní a prosvětlené dálkové ovládání.

Vzhledem k širokému cenovému rozpětí této kategorie nelze poskytnout rady, jež by se týkaly všech modelů. Výše uvedené by mohlo posloužit při prvotním výběru. Především se pro tento druh zboží nerozhodujte podle reklamních letáků, internetu či časopisů, raději třeba i několikrát navštivte některé hi-fi studio s poslechovou místností a odborným personálem.

Pohlídejte si propojení

Šroubovací reprosvorky by měly pojmout bez problémů kabel o průřezu alespoň 4–6 mm. Měly by být dobře přístupné pro dotažení rukou (žádné nástroje se pro dotažení svorek nepoužívají). Po odejmutí zapuštěných krytek umožňuje většina AV receiverů i použití reprobanánků. Pérové svorky jsou a vždy budou jen nouzové řešení, protože nemají dostatečný stisk, jsou malé a silnější kabel do nich budete soukat jen stěží. Vždy samozřejmě zkontrolujte polaritu, ale především bedlivě zkontrolujte, zda se nějaké sotva viditelné vlákno nedotýká kostry nebo sousední svorky!

Analogových vstupů bývá většinou dostatek, ale už ne tak digitálních. Těch je u levných přístrojů málo a navíc jsou pevně spjaty s určitým vstupem, což činí AV receiver méně variabilní. Ideální je alespoň po dvou optických a koaxiálních vstupech, které můžete přiřadit libovolnému vstupu a zařízení. Digitální spojení preferujte vždy, pokud je to možné, protože zejména na delších vzdálenostech tak eliminujete brum a podobné nešvary audio propojení. Důležitý je čelní AV vstup pro kameru či přenosná zařízení, a to nejlépe s jedním optickým konektorem.

Receiver jako centrum kina

Konektory HDMI bývají velmi často k nalezení také u nejlevnějších přístrojů, protože jim dodávají punc kvality. Avšak pozor – zde slouží většinou jen pro přepínání signálu z dvou nebo tří vstupů HDMI do jednoho monitor out výstupu. Pokud tedy nebudete mít například DVD přehrávač připojen přes HDMI, ale pouze přes komponentní vstup, budete na výstupu bez obrazu. Dá se říci, že na receiveru momentálně nemá samotné HDMI bez videokonverze či upscalingu z analogových zdrojů velkou hodnotu; získá ji až později, kdy nebudou dostupné analogové zdroje.

Z hlediska komfortu při ovládání a přepínání jednotlivých zdrojů signálu je vhodné vše obrazově propojit s AV přijímačem a z výstupu HDMI vyvedete obraz do plazmového nebo LCD televizoru. Zbavíte se tak do nedávné doby nutného používání více ovladačů.

Nešetřete na kabelech!

V případě kvalitního AV receiveru doporučujeme nákup kvalitní signálové a repro kabeláže. Nekvalitní kabel mnohdy dokáže znehodnotit investici do drahého přístroje – velké rozdíly bývají dokonce i v HDMI kabelech. Zvažte také možnost nechat si vyrobit kabel na míru; tuto službu sice nabízí je některá hi-fi studia, ale ve vyšších kategoriích se vám to vyplatí.

Nepodceňujte se!

Rada na závěr! Noste s sebou své oblíbené CD či DVD, které dobře znáte a máte ho naposlouchané. Jen tak budete moci i jako pouhý laik zhodnotit rozdílnost jednotlivých výrobků a vybrat si přesně ten, který bude hrát přesně podle vašeho vkusu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud