10 000 př. n. l.: recenze filmu

15. března 2008
Pokud máte nějaké povědomí o historii, filmu se obloukem vyhněte, stejně jako pokud jste alergičtí na patos, předstírání emocí a věčných pravd.

Německý tvůrce katastrofických blockbusterů, které oslňují stejně tak mírou užití digitálních triků, jako otravují všudypřítomným patriotismem a mácháním americkou vlajkou v duchu přísloví Poturčenec horší Turka, přichází s neuvěřitelným historickým mišmašem, na kterém se snad nechtěně pobaví jen hodně zlomyslní diváci a učitelé dějepisu.

Bez historické soudnosti

Ambiciózní epos, jež se snaží navázat na úspěch jiného pseudohistorického velkofilmu z poslední doby, Snyderovy důsledně stylizované Třístovky o bitvě u Thermopyl, ze všeho nejvíce připomíná mix dokumentárního cyklu Putování s pravěkými zvířaty s Gibsonovým Apocalyptem.

Díky zasazení do doby historickými prameny obtížně zmapovatelné si nečiní nárok na faktografickou věrnost v duchu Annaudova Boje o oheň, čehož režisér Roland Emmerich (jež je spolu s hudebním skladatelem Haraldem Kloserem i autorem scénářem) bez ohledu na historickou soudnost využívá. Míchá předkřesťanské legendy s divácky oblíbeným žánrem fantasy a myslí si, že do děje může nacpat víceméně cokoliv a že to divák v patřičně efektním balení zbaští i s navijákem.

Vypisovat, že v roce 10 000 př. n. l. se ještě nestavěly pyramidy, koně si Asiaté ochočili až o pět tisíc let později a nebylo rozvinuté zemědělství, by bylo nošením kvádrů ochočenými mamuty do Egypta.

Záchranná mise v pravěku

Mladík D´Leh (Steven Strait) z horského kmene lovců mamutů (huňatá stvoření jsou ale nazývána Manakové) žije v matriarchálně vedené osadě Jagalů a trpělivě čeká na šanci setřást ze sebe pověst „syna zbabělce“, jež na něm ulpěla po nevysvětleném odchodu jeho otce od kmene. Příležitost stát se váženým lovcem a získat čestné místo v kmeni má osvědčit při posledním lovu mamutů. Díky proroctví staré rodové šamanky se nejudatnější z lovců stane držitelem Bílého kopí a pojme za ženu Evolet (Camilla Belleová), již tlupa kdysi přijala za svou, když jako jediná ze sousední vesnice přežila nájezd podivných čtyřnohých démonů.

Osud nebo snad náhoda způsobí, že D´Leh v soutěži zvítězí, zabije vůdce mamutího stáda a má šanci získat srdce modrooké dívky, již od dětství miluje a která mezitím vyrostla v krásnou ženu. Štěstí ale netrvá dlouho a hned druhý den se zjevují brutální otrokáři na koních (oni čtyřnozí démoni), jež část kmene pobijí a zbytek, včetně Evolet, odvlečou neznámo kam.

Z lovců, opomenutých na místě, se rázem stává skupinka bojeschopných válečníků, již vedle D´Leha tvoří jeho rival v lásce Karen (Mo Zinal), mrzoutský Tik Tik (Cliff Curtis) a chlapec Baku (Nathanael Baring). Nesourodé čtveřici, posílené duchovní podporou staré matky rodu, tedy nezbývá nic jiného, než se vydat na záchrannou misi, při níž budou čelit změnám klimatu (přechod ze zasněžených horských plání do tropické džungle) i nástrahám přírody (šavlozubý tygr, něco jako obří zmutovaný pštros nebo krůta, co ale řve jak lev).

Záchranná výprava, podobná té z Pána prstenů (vzpomněl jsem si, jak tento film charakterizuje dvojice flákačů z obchoďáku v Clerks 2) na cestě v džungli potkává další africké kmeny, úpící pod nájezdy agresorů, s nimiž se dohodnou na společném útoku proti „démonům“. Ti jsou ale rychlí a na lodích jim uniknou. Sjednoceným povstalcům nezbývá než se vláčet písečnou pouští do města rozestavěných pyramid, jemuž vládnou zženštilí vyvolení Všemohoucího, za něž se prohlašují. Bojovník z kmene Jagalů zachrání svou ušmudlanou lásku, procestuje snad půlku světa a přijme na sebe odpovědnost věštbou předpovězeného sjednotitele národů, jež svrhne zlovolnou říši.

Nechtěná parodie

Scénář ve své nekonzistentnostni působí, jakoby za sebou náhodně poskládal motivy hned z několika filmových trháků z doby nedávné i vzdálenější. Otroci odvlečení cizím kmenem na pyramidu připomenou Apocalypto s tím, že tam, kde Gibson nabízí brutální živočišnost a konstatování, že naše civilizace se řítí do záhuby, Emmerich svaluje problémy jen na arabsky vyhlížející otrokáře, proti nimž se musí spojit běloši s černochy. Politická korektnost se tomuto určitě neříká.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nadlidský velitel otrokářů, jež sám sebe prohlašuje za božstvo, nám připomene toho podivně vyhlížejícího pěstěného maniaka z Třístovky, hon na mamuty pak obdobnou scénu s bizony v Tanci s vlky, prehistorické příšery v džungli Spielbergův Jurský park. Když D´Leh začne v poušti rozmlouvat s lebkou, ocitáme se definitivně na poli zábavy, již autoři asi neplánovali a salvy smíchu následující po každém z důležitých zvratů si asi rozhodně nepřáli. Problémem je, že tvůrci berou sami sebe a svůj příběh smrtelně vážně, jinak by z tohoto „velkofilmu“ mohla být výborná béčková parodie, jež časem pro svoji hloupost zkultovní.

Vizuál příliš digitálně načančaný

O Emmerichovi je známo, že jeho filmy nedisponují nijak kvalitními scénáři, ale vše zahladí sázka na megaopulentní akci, výpravu a triky. 10 000 př. n. l selhává i v tomto bodě, neboť letecké záběry krajiny Jihoafrické republiky, Namibie nebo Nového Zélandu vypadají jak vypadlé z dokumentu National Geographic, o akci při neustálém putování sem a tam také nemůžeme mluvit a když už na ní dojde, díky užitým trikům až příliš zavání svou digitální kašírovaností.

Učesaný vzhled mají i postavy, které svým vzezřením s ohromnými dredy připomínají účastníky nikdy nekončící letní technopárty na nějaké legálně či nelegálně obsazené louce. Kožené vestičky a lá Versace, vyholené bradky bojovníků jak z reklamy na Gillette, dokonalá manikúra a zářivé běloskvoucí úsměvy, za něž by se nemusel stydět ani George Clooney v Coenovic Nesnesitelné krutosti, taky na historické věrohodnosti postav nepřidají. Když se k tomu přidá angličtina s komickým přízvukem, jíž se mezi sebou dorozumívají primitivnější lovci mamutů s mnohem vyspělejšími černošskými zemědělci, zatímco jejich zlí protivníci se uchylují k shluku slov, jemuž divák nerozumí, koženost pateticky znějících projevů se ještě zesílí.

Vypravěčský hlas Omara Sharifa pohádkově ukolébává i teatrálně přehrává a dojmu dětského filmu, určeného tak pro věkovou kategorii do 12 let, nahrává i práce trikových specialistů. Scéna s „intelektuálně vyspělým“ šavlozubým tygrem, obdařeným svědomím, je jak vystřižená z pohádky o zlaté rybce, jež splní svému zachránci tři přání. Střídání klimatických pásem, probíhající v chronologické a nijak komplikované dějové linii přijmeme pouze s cimrmanovským zvoláním „Teď jdu na sever… a teď zas na jih“, stejně jako nekonečná proroctví a motiv zmrtvýchvstání.

Pokud už jste absolvovali základní školu a máte nějaké povědomí o historii, filmu se obloukem vyhněte, stejně jako pokud jste alergičtí na patos, klišé, logické díry a předstírání emocí a věčných pravd. A jestli vezmete kino útokem, tak si Rolanda Emmericha, stejně jako američtí diváci, zasloužíte a tvůrce Godzilly nebo Dne nezávislosti jen chytře nadbíhá vašemu pokleslému diváckému vkusu.

10 000 př. n. l.

• Žánr: dobrodružný
  • Původní název: 10,000 B.C.