10 filmů, které si nesmíte nechat ujít na karlovarském festivalu (a poté v kinech)

30. června 2017
TWEET SDÍLET
Pěkně blbě, Wind River, Axolotl Overkill, Křižáček, Svět podle Daliborka, Druhá strana naděje, Měsíc Jupitera, Western. Největší festivalové taháky, jež se záhy objeví i v našich kinech.

V minulém týdnu jsme vám představili desítku nejočekávanějších letních hitů. Šlo o velké studiové filmy, blockbustery, jež bychom rádi doplnili tituly méně komerčními, ale o to možná zajímavějšími.

Tento pátek začíná 52. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, v jehož široké nabídce vám pomůžeme se zorientovat upozorněním na snímky, které byste si na festivalu během devíti dnů jeho trvání rozhodně neměli nechat ujít.

A začneme hned zahajovacím filmem letošního ročníku, originální romantickou komedií z produkce Judda Apatowa Pěkně blbě. Americký herec, komik a scenárista Kumail Nanjiani v ní dostal příležitost vyprávět svůj vlastní příběh. Od seznámení s jeho budoucí ženou při jeho stand-upu, přes její záhadnou nemoc až po jejich svatbu. Autenticitu, jež překonává jakoukoli fikci, jistě oceníte.

Odžitá realita bude přítomná i v energií nabitém debutu čtyřiadvacetileté Helene Hegemann Axolotl Overkill, která v něm zpracovala vlastní zážitky šestnáctileté dívky, která na nekonečných mejdanech v divokém Berlíně testovala své emoční i sexuální limity.

Jedním z hlavních hvězdných hostů festivalu bude Jeremy Renner, který převezme Cenu prezidenta MFF KV a osobně představí svůj nejnovější snímek Wind River, který na nedávném festivalu v Cannes získal v soutěži Un Certain Regard Cenu za režii. V tomto hypnotickém mysteriózním thrilleru se představí v úloze stopaře, který v odlehlé a zasněžené wyomingské krajině pomáhá agentce FBI v podání Elizabeth Olsen vyšetřovat smrt indiánské dívky.

K navýsost aktuálnímu tématu uprchlické krize se vyjádří hned dvojice renomovaných tvůrců. Fin Aki Kaurismäkive filmu Druhá strana naděje, který letos na Berlinale získal cenu za režii, a Maďar Kornél Mundruczó ve snímku Měsíc Jupitera, který vzbudil bouřlivé diskuse na letošním festivalu v Cannes.

V Cannes se objevily i další dva snímky. Western o německých stavebních dělnících na bulharsko-řecké hranici, kteří vzbuzují nelibost místního obyvatelstva přesně v intencích westernového žánru. A vítězný film sekce Un Certain Regard Neústupný, který ukazuje mechanismy, jimiž bezskrupulózní korporátní společnost na severoíránském venkově nutí místní farmáře vzdát se svých živností v její prospěch. Co mi ten námět jen připomíná? Už vím a myslím, že s politickou divizí této korporace líp nebude.

Nominací na francouzského Césara za nejlepší adaptaci se pyšní film Život za život, který otevírá téma dárcovství transplantovaných orgánů, jejichž noví majitelé dostávají šanci na další život ve světle toho právě pohaslého.

Česká kinematografie je zde zastoupena dvěma snímky. V hlavní soutěži nás bude reprezentovat Křižáček režiséra Václava Kadrnky. Karel Roden v této historické roadmovie z počátku 13. století bude hledat svého devítiletého syna Jeníka, který se vydal do Svaté země.

V soutěži dokumentárních filmů pak Vít Klusák uvede stylizovaný portrét autentického českého neonacisty z Prostějova Svět podle Daliborka, který je o člověku, který nesnáší cikány, Židy, uprchlíky, homosexuály, Merkelovou a hlavně svůj život, který by rád změnil, ale neví jak.

Svět podle Daliborka, Pěkně blbě, Axolotl Overkill, Druhá strana naděje a Život za život se záhy po skončení festivalu objeví v červenci v distribuční nabídce kin, Křižáček poté v srpnu. Další atraktivní tituly jako Oklamaný nebo Dvojitý milenec, jež obohatí letní filmovou nabídku v kinech a budou k vidění ve Varech, jsme vám představili ve speciálu, věnovaném vítězným snímkům z letošního ročníku v Cannes. Z nich se ve Varech můžeme těšit i na Hanekeho Happy End a Odnikud od režiséra Fatiha Akina, který Diane Kruger přinesl ocenění pro nejlepší herečku. Je určitě na co se těšit.

Pěkně blbě

r. Michael Showalter, USA, 2017

Kumail (Kumail Nanjiani) je stand-up komik, příležitostný řidič Uberu a největší fanoušek Akt X. Stejně jako mnoho jiných komiků, i on se snaží opustit malé pódium zapadlého klubu v Chicagu a vystoupit před velkým publikem.

Muže, který má v rukávu atraktivní angažmá, se však Kumailovi nedaří zaujmout, jeho nová show o pákistánském původu navíc sklouzává do nezábavného monologu. Šťastným Kumaila nečiní ani rodiče, kteří by syna raději viděli jako právníka po boku některé z pákistánských dívek, které synovi vytrvale dohazují.

Vše se zamotá v momentě, kdy se seznámí s Emily (Zoe Kazan). Ta studuje psychologii, má skvělý smysl pro humor a rozhodně se teď nechce vázat. Alespoň do chvíle, než vyrazí na večer stand-up komiků. Duchapřítomný Kumail jí okamžitě padne do oka, a i když oba tvrdí opak, brzy je jasné, že nepůjde jen o záležitost na jednu noc.

Nadějně se rozvíjející vztah ale naruší záhadná nemoc, která Emily uvrhne do umělého spánku. Teprve v nemocnici se potkává Kumail s jejími svéráznými rodiči, matkou Beth (Holly Hunter) a otcem Terrym (Ray Romano), kteří se s ním přes počáteční nedůvěru postupně sbližují, což generuje řadu zábavných situací. O ty nebude nouze ani u něj doma, kde stojí při dilematem, zda říct rodičům o přítelkyni, která není pákistánského původu.

Chytrá romantická komedie z produkce Judda Apatowa (40 let panic, Zbouchnutá, Superbad ) se stala diváckým hitem letošního festivalu Sundance. Vypráví skutečný příběh populárního amerického komika, který ve filmu hraje sám sebe a obstaral k němu i scénář.

Což se obojí pozitivně podepisuje na výsledku. Pěkně blbě má chytrý, originální a vtipný scénář bez zbytečného tlačení na pilu, bez nudných klišé, a přitom pevně usazený v kategorii romantických komedií nebo, chcete-li, "feel-good" filmů. Manželé a spoluscenáristé snímku Emily V. Gordon (předobraz Emily) a Kumail Nanjiani do něj přenesli zkušenosti z reálného života, což mu dodalo na autenticitě.

Kumail Nanjiani je kritiky uznávaný herec, scenárista, výkonný producent, moderátor a komik, možná nejznámější pro svou roli Dineshe v ceněném komediálním seriálu HBO Silicon Valley. Režisér filmu Michael Showalter se s ním potkal na snímku Ahoj, já jsem Doris (2015), který režíroval a napsal k němu i scénář. Jejich autorská symbióza se odrazila v lehkosti a bezprostřednosti, jež komedie Pěkně blbě vyzařuje.

Témata článku: Filmy a seriály, Trailer, NEC