10 filmů, na které se těšíme: oscarové, romance, kriminální

10 filmů, na které se těšíme: oscarové, romance, kriminální

Oscarová trojice Spotlight, Brooklyn a Carol, šílená láska po francouzsku, italská mafie v podání tvůrce seriálové Gomory a Ryan Gosling s Russellem Crowem jako soukromá očka. Třetí výběr letošních filmových hitů.


Ve výhledu filmových premiér roku 2016 v našich kinech už jsme se zastavili u komiksových adaptací a sci-fi filmů a komedií a dramat. Zatímco první výběr se nesl jasně ve znamení hollywoodských blockbusterů, ten druhý byl už mnohem pestřejší a nalezli jsme v něm snímky španělské, íránské, německé, rumunské nebo dánské.

Třetí mapování titulů, jež nás letos čekají v kinech, potěší všechny milovníky kvalitní evropské kinematografie, zvláště té francouzské. Z Francie pochází hned čtveřice filmů. Po loňském listopadovém předpremiérovém uvedení na Festivalu francouzského filmu je k nám dováží agilní distribuční společnosti Film Europe.

Těšit se můžeme na skutečnými událostmi inspirovaný Případ SK1, kde pátrání po sériovém bestiálním vrahovi připomene sedmdesátkové kriminálky s Alainem Delonem. Perverzní vztah, plný stavovské dominance a domácí tyranie, ožije už ve třetím zpracování románu Octava Mirbeaua Deník komorné. Po slavném Buñuelově filmu s Jeanne Moreau tentokrát tvář služebné Célestine propůjčí Léa Seydoux, známá z eroticky velmi otevřené kroniky lesbického vztahu Život Adèle nebo poslední bondovky Spectre

To, čemu Francouzi říkají šílená láska, se zpřítomní ve filmu Můj král s Vincentem Casselem v hlavní roli. Od bouřlivého destruktivního vztahu, který oba partnery spíš ničí, se v černobílé novince Philippa Garrela Ve stínu žen dostaneme ke vztahovému stereotypu, řešenému oboustrannou nevěrou.

Kriminální žánr nebude zastoupen jen francouzským Případem SK1, ale i italskou atmosférickou freskou Suburra, již natočil režisér seriálu Gomora, který právě běží na našich obrazovkách. Odlehčení pak přinese kriminální buddy movie Správní chlapi s dvojicí Russell Crowe a Ryan Gosling. Režírovat bude scenárista Posledního skauta a režisér třetího Iron Mana Shane Black.

Akční nabídka letos přijde se sequely Johna Wicka, Jacka Reachera i Mechanika zabijáka, ale protože zatím nejsou zveřejněny ani trailery ani synopse, z nichž bychom se mohli o těchto filmech něco bližšího, omezíme se v této žánrové škatulce jen na sequel Pádu Bílého domu pod názvem Pád Londýna. Gerard Butler bude zachraňovat nejen život amerického prezidenta, ale osud celého západního světa.

A nakonec jsme si nechali tituly nejprestižnější, jež bodují v oscarových nominacích. Na motivy skutečných událostí vzniklý Spotlight oslavuje práci investigativních žurnalistů, kteří po ročním pátrání přichází se společensky třaskavým sólokaprem v podobě série reportáží o zneužívání dětí katolickými kněžími v bostonské arcidiecézi.

Cate Blanchett a Rooney Mara posbíraly oscarové nominace za lesbické drama z padesátých let Carol a šanci na zisk zlaté sošky má i Saoirse Ronan za ztvárnění irské dívky Eilis v romantickém dramatu Brooklyn.


Spotlight

r. Thomas McCarthy, USA, 2015

Tým nejlepších investigativních reportérů z deníku The Boston Globe, který si říká Spotlight, si každoročně vybere téma, kterému se pak důkladně věnuje. V roce 2001 se tímto tématem stalo podezření na zneužívání dětí uvnitř katolické církve.

Jejich celoroční pátrání odhalilo desetiletí zamlčovaný skandál, zasahující nejvyššího patra místního církevního, právního a politického establishmentu. Během roku tito žurnalisté publikovali sérii článků o poměrech v bostonské arcidiecézi, kde byly děti zneužívány katolickými kněžími. Série jejich článků, ověnčená prestižní Pulitzerovou cenou, dodala odvahu podobně postiženým, aby vystoupili se svým svědectvím.

Na počátku všeho stál sloupek o pedofilním knězi, jehož právní zástupce Mitchell Garabedian (Stanley Tucci) tvrdil, že bostonský arcibiskup Bernard Law (Len Cariou) o spádech svého podřízeného věděl, ale nijak nezasáhl. Do Boston Globe nově příchozího editora Martyho Barona (Liev Schreiber) tento článek zaujme a pověří šéfa investigativního Spotlight týmu Waltera "Robbyho" Robinson (Michael Keaton), aby se do této kauzy ze svými lidmi zakousl.

Noviny se potýkají s poklesem prodeje a tohle by mohl být sólokapr se širokým společenským dopadem. Etická dimenze novinářské profese zde tak jde ruku v ruce s tou ekonomickou.

Režisér a spoluautor scénáře Thomas McCarthy (Nezvaný host, Win Win) v dvouhodinové stopáži rozehrává vyprávění ve stylu Všichni prezidentovi muži od Alana J. Pakuly. Strohým, procedurálním stylem, zbaveným efektní dramatičnosti, nás seznamuje s fakty o případu a přibližuje nám přitom práci šestice novinářů, jež si vedle Keatona a Schreibera zahráli Mark Ruffalo, Rachel McAdams, John Slattery a Brian d'Arcy James.

Film se stává oslavou každodenní mravenčí práce investigativních žurnalistů, kteří skrze jednotlivé kroky (rozhovory s obětmi, hledání v archivech) spějí k rozkrytí celého případ. Nebo alespoň jeho zlomku v globálním měřítku tohoto problému. Nemusí se potýkat s nějakými thrillerovými honičkami ani úklady o život, ale jen s všudypřítomnou snahou zamést tuto špínu pod koberec. Mnohem víc jsou konfrontováni s vlastním svědomím, se svou vírou, s katolickými kořeny i důvěrou v církevní instituce.

Církev je tu ukázaná jako všemocná organizace, prostoupená všemi složkami městské bostonské společnosti. Zájem na odhalení nemá, protože by tím přiznala nejen selhání jednotlivců, ale v krytí jejich prohřešků selhání systémové.

Film, nominovaný na šest Oscarů, včetně těch nejprestižnějších pro nejlepší film, režii a původní scénář, má poměrně velkou šanci získat Oscara za nejlepší film roku. Právě proto, že oproti ostatním spíše žánrovým konkurentům (MarťanREVENANT Zmrtvýchvstání, Šílený Max: Zběsilá cesta,  Most špiónů) v kategorii nejlepší film přináší téma, které rezonuje nejen americkou společností.

Určitě si přečtěte

Články odjinud