Oscarová trojice Spotlight, Brooklyn a Carol, šílená láska po francouzsku, italská mafie v podání tvůrce seriálové Gomory a Ryan Gosling s Russellem Crowem jako soukromá očka. Třetí výběr letošních filmových hitů.
Můj král
r. Maïwenn, Francie, 2015
O cenu za nejlepší ženský herecký výkon se na loňském festivalu v Cannes podělily dvě herečky. Rooney Mara za lesbické drama Carol, a Emmanuelle Bercot za melodrama Můj král.
Emmanuelle Bercot s francouzskou herečkou (Pátý element, Láska je dokonalý zločin) a režisérkou snímku Můj král Maïwenn (Odpusť, Herečky na scénu!) scenáristicky spolupracovala už na jejím předchozím opusu, procedurálním policejním dramatu Polisse, který před pěti lety v Cannes získal Cenu poroty.
Nyní se spokojila „pouze“ s pozicí herečky ve vypjatém romantickém (melo)dramatu, který zachycuje bouřlivý desetiletý vztah, jež oba partnery ničí. Přestože se velmi milují. Režisérka nám umožňuje pochopit, proč se ti dva k sobě neustále vrací skrze přiblížení traumat a konfliktů, jimiž procházejí. Vychází přitom z mnoha vlastních traumat v rodinném a osobním životě, kdy se kvůli problematickým vztahům s rodiči zřekla svého příjmení.
Tony (Emmanuelle Bercot) je po vážné lyžařské nehodě přijata do rehabilitačního centra. Závislá na péči zdravotnického personálu a lécích proti bolesti, využívá nečekaně nabytého času k zpětnému pohledu na turbulentní románek s mužem jménem Georgio (Vincent Cassel).
Kdo vlastně je ten muž, kterého tak hluboce milovala? Jak mohla dovolit sama sobě propadnout takhle dusivé a destruktivní vášni? Před Tony stojí obtížný a dlouhý proces vnitřního i vnějšího hojení, jehož překvapivě osvobozující součástí může být fyzická práce.
Vincent Cassel zde v roli bonvivánského majitele restaurace Georgia ztvárnil okouzlujícího, leč pro partnerský vztah naprosto nezpůsobilého muže, vždy znovu schopného získat odpuštění a shovívavost. Je to přesně ten typ charismatického mizery, kterému málokdo odolá. A nejméně ze všech jeho vlastní žena, právnička Tony, která ho vyžene pokaždé, když něco provede, a zase ho vezme zpět.
Giorgio je Tony nevěrný, má dluhy a utíká od ní ve chvílích, kdy by ho nejvíc potřebovala. Nic se nezmění ani narozením syna, což roztáčí novou spirálu nedorozumění a žárlivosti, když už se zdálo, že se ta předchozí zastavila. Režisérka zároveň ukazuje jejich vztah jako nesmírně vášnivý a plný emocí.
Těch emocí, plných křiku, smíchu a slz, se Vincent Cassel zmocňuje s takovým zápalem a energií, že se nedivíte, proč jeho postava neustále získává nová odpuštění. O Casselově výkonu se mluví jenom v superlativech, stejně jako o skvěle vypointovaných situacích a bryskním dialogovém humoru. Tato energická romance je pojata s vášní a humorem.