10 filmů, na které se těšíme: oscarové, romance, kriminální

10 filmů, na které se těšíme: oscarové, romance, kriminální


Suburra

r. Stefano Sollima, Itálie / Francie, 2015)

Ve starověkém Římě byla Suburra čtvrtí, kde se tajně setkával zločin a politika. V ghettu na úpatí Palatina, kde byly bordely a taverny, se střetávali vznešení senátoři a lidé se špatnou pověstí. Po více než dvou tisíciletích toto místo stále existuje.

V jedinečném prostoru zde vedle sebe koexistují naprosto vzdálené světy. Od pokojů Vatikánu, vyzdobených freskami až po chudinská předměstí, od hrubých domů, přeplněných cikány až po nehybné paláce politiky, od římských dlaždic v historickém centru až po písek na pobřeží v Ostii.

Film je příběhem velké spekulace ve stavebnictví, takzvané stavby Waterfront (Pobřeží), která má římské pobřeží proměnit v italské Las Vegas. Tuto stavbu mají pomoci prosadit zkorumpovaný politik Filippo Malgradi (Pierfrancesco Favino), zapletený až po krk s podsvětím; Číslo 8 (Alessandro Borghi), hlava mocné rodiny, která ovládá území, kde se má stavět; a především Samuraj (Claudio Amendola), nejobávanější představitel římského podsvětí a poslední člen takzvané Bandy z Magliany.

Ale nezadržitelný dominový efekt, na němž se celý mechanismus může definitivně zadrhnout, ve skutečnosti vyvolávají lidé, kteří žijí na okraji mocenských her. Jsou to Sebastiano (Elio Germano), slizký a bezohledný PR; Sabrina (Giulia Elettra Gorietti), která pracuje jako eskort; Viola (Greta Scarano), narkomanka a přítelkyně Čísla 8; a Manfredi (Adamo Dionisi), hlava nebezpečného klanu rodiny cikánů.

Suburra se odehrává ve velmi krátkém časovém úseku sedmi dní v listopadu roku 2011. Během nich se každá zúčastněná postava pokusí předvídat tahy toho druhého a při tom se rozpoutá nemilosrdná válka, která nakonec zahrne vinné i nevinné, mocné i bezmocné. Zločince, kuplíře, feťácké smažky, slušné občany, politiky, oligarchy, finančníky i kardinály z Vatikánu. Sedm dní předtím, než padne vláda a spolu s ní i Suburra.

Po velkém mezinárodním úspěchu seriálu Gomora (2014), který právě teď běží každou sobotu po dvou dílech na ČT 2, se italský televizní a filmový režisér Stefano Sollima vrací k filmu s příběhem, který líčí silné a slabé stránky dnešní Itálie. Vychází přitom z tehdy ještě nedokončeného románu Carla Boniniho a Giancarla De Cataldoa, s nimiž už v minulosti pracoval na seriálu Kriminální román a filmu ACAB: Všichni policajti jsou parchanti.

Suburra je kriminální freska, který vypráví o zcela reálném světě a skutečnosti, i když to není historická rekonstrukce nebo kronika. Odehrává se ale na pozadí justiční bouře, jež před pár lety v Itálii proběhla. Je to film, který se volně pohybuje mezi úhly pohledu různých postav. Režisér tyto ve vizuálním ztvárnění odstíněné světy proplétá do hypnotického, mrazivého spektáklu, který podává velmi komplexní zprávu o korupčním charakteru dnešní Itálie.

Určitě si přečtěte

Články odjinud