Super Mario Bros., Street Fighter, Mortal Kombat, Lara Croft, Resident Evil, Silent Hill nebo Max Payne. Proč se až na čestné výjimky nedaří tvůrcům spojit film a videoherní svět?
Doom
r. Andrzej Bartkowiak, Velká Británie / Česko / USA 2005
V roce 2026 byl v nevadské poušti objeven portál do pradávného města na Marsu. Záhy byla na vzdálené planetě vybudována výzkumná základna Olduvai. Nezodpovědné pokusy s chromozomy přivedly ale obyvatele stanice do zkázy.
Vědecký tým, pracující na odlehlé základně na planetě Mars, začal na Zemi posílat čím dál nepříjemnější zprávy. Výsledky experimentů jsou zneklidňující, řady vědců záhadně řídnou, a tak vládě nezbývá, než základnu izolovat do nejpřísnější karantény 5. stupně a vyslat na Mars jednotku rychlého nasazení.
Po zuby ozbrojení elitní mariňáci mají za úkol zjistit, co se stalo, a eliminovat jakoukoliv hrozbu. Aspoň takový byl původní plán. Jenže realita překonává jejich nejhorší představy. Výzkumnému týmu se totiž nekontrolovanými pokusy podařilo doslova otevřít brány do pekel, z nichž se vynořily davy hrůzostrašných monster, která slídí po chodbách základny a likvidují vše živé.
Počítačová trilogie Doom patří k nejoblíbenějším a také nejzběsilejším videohrám v žánru akčních stříleček, sledovaných z pohledu vlastních očí, což v podstatě znamená, že hráč při hře prochází se svým „virtuálním já“ trojrozměrným labyrintem temných chodeb, tunelů a místností a snaží se pobít co nejvíce odporných monster, jež číhají všude kolem.
Není proto divu, že se taková lákavá předloha dočkala filmového zpracování, podivnější je, že to trvalo tak dlouho. První hra se totiž objevila už v roce 1993. Režisérem akčního sci-fi hororu Doom, inspirovaného třetím dílem této série, se stal známý kameraman a režisér (Romeo musí zemřít, Lovec policajtů, Od kolébky do hrobu) Andrzej Bartkowiak.
Podařilo se mu vystihnout ducha předlohy, plné tísnivé atmosféry, krvavých momentů a zvláštních efektů i zaznamenat rozklad společnosti a ztrátu jakýchkoliv civilizačních návyků ve chvíli, kdy jsou lidé zahnaní do kouta.
Jednoduchý příběh této střílečkové hry zde slouží jako záminka pro exhibici hrůzných a krvavých scén, kdy více či méně stateční vojáci postupně hynou a příšery nabývají na síle. V úlohách mariňáků se představili Karl Urban a The Rock, vědkyni si zahrála Rosamund Pike. Koprodukční snímek se natáčel čtyři měsíce v zázemí barrandovských filmových ateliérů v Praze a také například v bývalém mauzoleu na Vítkově.