10× nejlepší bondovské a špionážní parodie

10× nejlepší bondovské a špionážní parodie

Kapitoly článku:


Muž z Acapulca
(r. Philippe de Broca, Francie / Itálie 1973)

Bob Saint-Clar je nejschopnějším agentem na světě. Železné nervy, svaly z ocele, urostlá postava, obávaný protivník a neodolatelný svůdník, který střelbu a karate ovládá stejně dokonale jako hru na klavír a poezii. Není divu, že je tím jediným, kdo dokáže pomoci plukovníku Collinsovi (Hans Meyer), jehož agenty likviduje v Acapulcu neznámý hrozivý protivník.

Bob se o tom přesvědčí už během mezipřistání v Paříži, kde mu neznámý protivník pošle jeho informátora se sekerou v hlavě. Bob na oplátku hravě odhalí a zlikviduje po přistání v Mexiku řadu jeho mužů, ukrytých v různých převlecích na různých místech. Setká se se svou spojkou, krásnou Tatianou (v češtině Arianne) a společně s ní odrazí útok žabích mužů, kteří je napadnou v jejich přepychovém bungalovu. Jenže pak se objeví uklízečka se svým vysavačem, který všechno zmaří.

Vytrhne totiž z tvůrčího zaujetí spisovatele Françoise Merlina (Jean-Paul Belmondo), který je autorem už jedenačtyřiceti románů o příhodách nepřemožitelného agenta a právě dokončuje další. Na rozdíl od svého hrdiny se však nemotorný François neustále potýká nejen s všedními starostmi, ale také s nedostatkem peněz, a to navzdory skutečnosti, že jeho romány hltají po světě miliony čtenářů.

Žije sám ve skromném bytě a den co den tráví v županu u psacího stroje, kde ožívá jeho druhé já – elegantní a svůdný Bob Saint-Clar. Své trable si spisovatel vybíjí pouze tím, že všechny, kteří mu komplikují a znepříjemňují život, přenáší do svých románů jako záporné postavy, se kterými si jeho agent Bob hravě poradí. Svého lakomého nakladatele Charrona (Vittorio Caprioli) projektuje do role Bobova úhlavního nepřítele Karpofa.

Tatiana/Arianne má svůj předobraz v jeho půvabné sousedce, studentce sociologie Christine (Jacqueline Bisset), jíž se dvoří i Charron. Ta si od Françoise půjčí jednu z jeho knih, aby s pomocí ní mohla napsat sociologickou studii o důvodech obliby podobné literatury. Francois si to špatně vyloží a začne se o ni ucházet stylem svého hrdiny Boba. Tím však u dívky neuspěje.

François už má dost krvavých dobrodružství, sní o kvalitní knize, kterou chtěl kdysi napsat a rozhodne se svého agenta zlikvidovat. Bobovi se náhle nic nedaří, dostane rýmu, přehlédne Karpofovu léčku a nakonec je pohřben v masovém hrobě. Jenže to zdaleka není konec románového hrdiny ani jeho stvořitele.

Francouzský režisér Philippe de Broca zde podle scénáře, na němž se podíleli jeho kolegové-režiséři Jean-Paul Rappeneau a Francis Veber a představitel Karpofa Vittorio Caprioli, vytvořil dokonalou parodii jak na bondovky, tak obecně na brakové příběhy o všemožných nepřemožitelných agentech.

Jean-Paul Belmondo ve filmu našel přesnou polohu, jak parodicky odstínit rozdíl mezi smolařským spisovatelem a frajerským agentem. Krásnou Jacqueline Bisset by si přál mít za sousedku asi každý muž a je jedno jestli v její poloze studentky či bond girl v bílých plavkách. Jeden z nejlepších filmů s Belmondem, který opakováním neztrácí nic ze svého vtipu a šarmu. 

Speciál: Filmy, které musíte vidět

Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách

Určitě si přečtěte

Články odjinud