Frajer Luke, Motýlek, Půlnoční expres, Útěk z Alcatrazu, Brubaker, Vykoupení z věznice Shawshank, Zelená míle nebo Prorok. Exkurze za brány věznice, jež víc láme svobodného ducha, než napravuje, začíná.
Polibek pavoučí ženy
r. Hector Babenco, USA / Brazílie / Argentina 1985
O intimně-politický rozměr je obohaceno tradiční vězeňské vyprávění v adaptaci stejnojmenné knižní předlohy Argentince Manuela Puiga. Kniha vyšla v roce 1976 (česky 1992) a o devět let později se její adaptace chopil Hector Babenco (Jako nepoddajný plevel, Hráči na vinici Páně).
Brazilský režisér argentinského původu, který se ve své tvorbě zaměřuje na outsidery, vystavené tlakům společnosti. Takovými jsou i hrdinové jeho filmu, homosexuál Luis Molina (William Hurt) a politický aktivista Valentin Arregui (Raul Julia).
Setkávají se ve společné vězeňské cele v nejmenované jihoamerické zemi, kde vládne tvrdá pravicová diktatura. Valentin proti ní zapáleně vystupuje, za což si vysloužil i pobyt ve vězení. Zatímco Molina se zde ocitl kvůli sexuální orientaci a má naději, že se vrátí na svobodu, Valentinovy vyhlídky jako odpůrce totalitního režimu tak optimistické nejsou.
Molina už má vězeňský prostor za léta, která v něm strávil, osahaný. Valentin je tu nováčkem, který netuší, že Molina má pro své věznitele plnit úlohu volavky, která se z něj bude snažit vytáhnout nějaké informace ohledně jeho politických aktivit. Než bude sám podroben drastickým výslechovým metodám.
Naivní, citlivý a snivý Molina ale tento úkol záměrně neplní, třebaže nemá jako jeho spoluvězeň odvahu se režimu otevřeně vzepřít. Pro ukrácení volné chvíle Valentinovi vypravuje obsahy kýčovitých filmů němé éry, jejichž hrdinky obdivuje.
Molina mu scény z těchto filmů teatrálně přehrává, neboť mu slouží jako únikový ventil ze světa, v němž se nachází. Zaměřuje se na milostnou linii jednoho z fiktivních německých filmů a není schopen dohlédnout politickou vrstvu této fašistické agitky.
Vztah k tomuto filmu a to, co v něm hledají, se stává prostředkem charakteristiky obou vězňů. Revolucionář, vedoucí sebezničující boj se systémem, se učí být vnímavější a empatičtější k lidským vztahům, které mu barvitě vykresluje Molina na podkladě únikového romantického příběhu. A ten naopak zjišťuje, že člověk nemůže před okolním děním přivírat oči a snažit se politiku vytěsnit ze svého života.
Odlišné světy obou mužů se vzájemně prostupují, obohacují a sbližují. Především lidsky, v závěru i sexuálně, což ale není pro jejich vztah to nejpodstatnější. Napětí snímku plyne právě z konfrontace jejich povah a sexuálních orientací, k čemuž se přidává i konfrontace jedinec versus represivní systém, plodící politické násilí.
Hector Babenco získal za tento film čtyři oscarové nominace v hlavních kategoriích (nejlepší film, režie, adaptovaný scénář a herec v hlavní roli), přičemž sošku si odnesl William Hurt za ztvárnění homosexuála Moliny. Později se k subžánru vězeňského dramatu vrátil filmem Vzpoura ve věznici Carandiru (2003), jenž se odehrává v největší věznici v Brazílii.
Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách