Je pro liberální Hollywood větším ďáblem Richard Nixon nebo George W. Bush? A platí přímá úměra: Čím horší prezident, tím lepší konspirační thrillery?
Maratónec
r. John Schlesinger, USA 1976
Student historie newyorské univerzity Babe (Dustin Hoffman) chce jednou zvítězit v maratonském běhu a ve volném čase se proto tomuto sportu věnuje. Netuší ovšem, že jeho bratr Doc (Roy Scheider) pracuje pro CIA a žije svůj život až příliš na hraně. A jednou ji překročí. V ten moment přichází o život a Babe se ocitne v opravdu nezáviděníhodné situaci. Doc totiž sledoval nacistického zločince Szella (Laurence Olivier), který by rád ze svého exilu v jižní Americe dopravil do USA zlatý poklad, který za války ukradl Židům.
Babe je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení na něm chce vyzvědět pravdu.
"Kultovní hláška „Je to bezpečné?" a neméně proslulá a dodnes působivá mučící zubařská scéna, která v době svého uvedení vyvolala mezi diváky šok, nejsou jedinými přednostmi tohoto mistrovského atmosférického thrilleru.
Postava běžce maratónu a samotný běh tu slouží jako možnost a prostředek jako uniknout před paranoiou z okolního ohrožení, které se nad Babem stahuje. Významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Půlnoční kovboj, Den kobylek) chtěl původně do hlavní role Al Pacina, ale nakonec ji získal Dustin Hoffman. Ten v duchu Stanislavského metody převtělení pro film shodil 7, 5 kilogramů a každý den běhal 6 kilometrů. Prý proto, aby nepůsobil udýchaně ve scénách, kdy trénuje na maratón.
Jeho protihráčem se stává nejvýraznější představitel anglického shakespearovského herectví Laurence Olivier. Jeho figura sadistického agenta je inspirována doktorem Mengelem, který dělal hrůzné pokusy v koncentračním táboře v Osvětimi. Olivier za ni byl nominován na Oscara.
Film má v hollywoodské kinematografii i jedno prvenství v technické kategorii. Právě v něm byl poprvé ve studiovém filmu užit steadicam, což je zařízení, které umožňuje kameramanovi nosit kameru s sebou při natáčení a zároveň ji izolovat od otřesů, které s sebou tzv. „natáčení z ruky“ nevyhnutelně přináší.
Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách