Jaký je váš nejoblíbenější sci-fi film? Matrix? Vetřelec? Je podle váš nejlepší sci-fi Blade Runner? Vybrali jsme deset nejoblíbenějších filmů celé historie, které nejvíc zaujaly.
Matrix
Lana (původně Larry) a Andy Wachowski, USA 1999
Spolu s Pulp Fiction asi nejkultovnější film devadesátých let minulého století. První díl slavné trilogie a zároveň i její vrchol. Efektní podívaná i filozofující sci-fi o souboji vyvoleného hrdiny s molochem strojové inteligence.
Matrix je počítačovým systémem, v němž lidé k němu připojení žijí svůj virtuální život. Neuvědomují si, že jsou využíváni stroji s umělou inteligencí, které převzaly dominanci na planetě. Tyto stroje efektivně chovají a pěstují lidstvo jen pro energii z jejich těl, díky níž fungují.
Hackera Nea (Keanu Reeves) kontaktuje skupina vedená Morpheem (Laurence Fishburne) a vytáhne ho z virtuální reality roku 1999 do reálného světa roku 2159. Lidstvo vede válku s inteligentními stroji, jež samo vytvořilo. Neo je odpojen z přístrojů, poznává zákonitosti obou světů a naučí se jich za pomocí jeho mentorů využívat. Jen tak se může postavit do čela osvobozujícího hnutí, snažícího se vymanit z otroctví strojů.
Filozofické (Platónova jeskyně), náboženské (Mesiáš, Vyvolený) a literární (Alenka v říši divů) odkazy se potkávají s těmi cyberpunkovými v přitažlivé podívané s hi-tech designem. Inspirace hongkongskou akční školou i japonskými anime. Bullet-time, zpomalovačky, perfektní choreografie akčních scén, kterou jsou od té doby napodobovány, citovány i parodovány. Stylotvorná záležitost, jejíž podtexty se rozebírají na univerzitních seminářích i fanouškovských webech.
Donnie Darko
Richard Kelly, USA 2001
„Doufám, že až svět skončí, uleví se mi, protože se budu mít na co těšit.“ (Donnie Darko)
Donnie Darko (Jake Gyllenhaal) je introvertní středoškolák, žijící v malém ospalém městečku ve Virginii. Má rodiče a dvě sestry, z nichž tu starší hraje skutečná Gyllenhaalova sestra Maggie. Má ale i podivné vidiny, v nichž se mu zjevuje imaginární přítel Frank. Muž s králičí maskou, který ho chce dostat pod svůj zničující vliv. Ten mu 2. října oznámí, že za 28 dní bude konec světa. A ještě téže noci dopadne do pokoje domu, kde Donnie zrovna není, uvolněný motor z dopravního letadla.
V následujících čtyřech týdnech se seznamujeme s Donnieho učiteli a spolužáky. Z nich nás určitě zaujme jeho nová spolužačka Gretchen (Jena Maloneová), vyrovnávající se zločinem v rodině. Donnie se s ní sblíží, ale pod vlivem imaginárního přítele dál provádí šílené kousky. Například vytopí školu nebo zapálí dům. Klíčovou postavou se ukáže být i stará dáma Roberta Sparrowová, bývalá učitelka a autorka knihy Filozofie cestování v čase.
Citáty z její knihy tvoří výraznou pomůcku v objasnění toho, o čem film vlastně vypráví. Ti, kdo se zajímají o moderní fyziku a paralelní vesmíry budou možná méně zmateni než běžní diváci, kteří si po zhlédnutí snímku budou ještě dlouho a opakovaně skládat kamínky mozaiky jednotlivých vyprávěcích linek.
A ptát se, kam Donnieho Darka vlastně zařadit. Zda mezi teenagerské sci-fi, hororové komedie, dramata o dospívání nebo psychologické rozbory schizofrenní duše. Celovečerní debut Richarda Kellyho je především žánrově i interpretačně obtížně definovatelným puzzle, ve kterém se potkávají ujeté dialogy o sexuálním životě Šmoulů s halucinacemi, které vás nechávají na pochybách, jaký je rozdíl mezi snem a realitou, duševním zdravím a chorobou a pravdou a iluzí. Mysteriózní, paranoidní i romantickou linii propojuje svěží režie, která se nostalgicky prostřednictvím soundtracku (Tears for Fears, Duran Duran) a obsazení Patricka Swayzeho ohlíží do období osmdesátých let.
Mix Americké krásy, 12 opic a Lynchových spektáklů byl natočený za pouhých 28 dní (tedy dobu, v níž je zarámován i děj vyprávění) a stál pět milionů dolarů. Kvůli nejasnému žánrovému zaměření měl potíže s nalezením distributora. Teprve po uvedení na DVD se stal opravdovým kultem, jemuž jsou věnovány desítky diskusních fór na internetu.