Nové díly sérií o Avengers, X-Men, Johnu Wickovi, Godzille i Mužích v černém, hororová variace na Supermana, podmanivý sériový vrah Ted Bundy s tváří hezounka Zaca Efrona, biografie Eltona Johna, svět, který v Yestreday zapomněl na Beatles a novinka slavného španělského režiséra Pedro Almodóvara s Antoniem Banderasem v hlavní roli. To vše vás čeká v jarních měsících v našich kinech.
Avengers: Endgame
r. Anthony Russo, Joe Russo, USA, 2019
Trojka Avengers: Infinity War svedla dohromady více jak dvacet superhrdinů ze světa MCU. S nadhledem a humorem pojatá vztahová chemie mezi nimi v úvodu ustoupila v druhé půli mnohem temnějšímu, osudovějšímu a emotivnějšímu charakteru vyprávění.
A to, když se ukázalo, jak nebezpečnou silou Thanos (Josh Brolin), s jeho zvráceným genocidním plánem na vyhlazení poloviny lidstva, je. Ne všichni superhrdinové se dožili závěrečných titulků. Obětovali se pro zájem celku a zdůraznili tím tak beznadějnost situace, v níž se svět i jeho superhrdinští ochránci ocitli.
Ta je zřejmá i z traileru ke čtyřce Avengers, která tvoří druhý díl k tomu předchozímu Infinity War. Poprvé v marvelovském universu tak dochází k situaci, kdy je film rozdělen do dvou částí. Jedná se o 22. film MCU, který uzavírá jeho třetí fázi.
Kevin Feige, prezident Marvel Studios a šéf Marvel Cinematic Universe, slibuje, že poté bude svět MCU a jeho hrdinů vypadat jinak než dosud. Chris Evans ostatně už před premiérou Infinity War řekl, že v Endgame se role Kapitána Ameriky zhostí naposledy.
Endgame uzavírá celé více jak desetiletí příběhů tohoto universa od prvního Iron Mana (2008) a je jasné, že půjde o rozloučení nejen bombastické, ale i velmi emotivní. Bratři Russoové už v Infinity War dokázali, že tento ohromný epický komiksový kolos umí řídit a fanouškům nabídli nejen nejlepší týmovku z dosavadních tří, ale i jeden z nejlepších marvelovských filmů v rámci série MCU vůbec.
Ve čtyřce Avengers se ho budou snažit překonat a už teď je jisté, že víc prostoru dostanou hrdinové, na které se minule nedostalo, tedy Hawkeye (Jeremy Renner), Ant-Man (Paul Rudd) nebo Wasp (Evangeline Lilly). Z těch nových pak především Captain Marvel (Brie Larson), která bude zřejmě tou klíčovou silou proti Thanosovi.
Thanosovi se jeho plán na vyhlazení poloviny obyvatelstva povedl a je otázkou, zda se přeživším superhrdinům podaří zachránit ty, kteří se obrátili v prach. Tedy Black Panthera, Doctora Strange, Petera Parkera, Falcona, Scarlet Witch nebo Strážce galaxie.
Při ztrátě oblíbených hrdinů nás samozřejmě může utěšovat, že jsme v komiksovém světě, v němž nic není definitivní. Tedy ani smrt, zvlášť když existují různé magické artefakty, které mohou manipulovat s časem. O to zvědavější pak budeme na způsob, jakým je scenáristé vrátí do hry.
Co je jisté, že události předchozího dílu superhrdiny velmi sblíží, aby se postavili nejen Thanosovi, ale i dalšímu zlu, které je ohrožuje. Jeho podoba zatím nebyla specifikována, protože tvůrci synopsi i informace o filmu přísně tají. Bude to ale určitě velké a stejně osudové jako minule.
Pokračování 2 / 10
John Wick 3
r. Chad Stahelski, USA, 2019
Režisér Chad Stahelski jde s Keanu Reevesem a postavou Johna Wicka už od prvního dílu. Jejich tvůrčí partnerství ale začalo už mnohem dřív. Tento původně kaskadér a herec malých roliček s Reevesem spolupracoval jak na Constantinovi, tak na Matrixu, kde mu dělal dubléra v náročných bojových scénách (závěrečná bitva v dešti). Vzniklo z toho přátelství, parťáctví, které se promítlo do teď už trilogie o Johnu Wickovi.
Chad Stahelski se přitom ukázal být šikovným realizátorem akčních scén. V jedničce Johna Wicka se nebál brutálních full contact soubojů a přestřelek zblízka, po nichž končili zabijáci s prostřelenou hlavou na dlažbě. Byla v tom nadsázka, ale i otisk staré dobré hongkongské školy, tak ji definoval svým „krvavým baletem“ John Woo.
Ve dvojce byly akční scény opět choreograficky na výši. Ladná elegance asijského krvavého baletu si v nich podávala rukou s bourneovskou syrovostí a zemitostí. Režisér navíc tyto akční scény povýšil až na jakýsi umělecký zážitek, když je zasadil do lokací jako je Muzeum moderního umění.
Trojka na události předchozího dílu přímo navazuje. John (Keanu Reeves) minule porušil základní pravidlo fungování zločineckého světa a to, že na neutrální půdě luxusního hotelu pro hitmany se nezabíjí. Teď si za to nese následky. Na jeho hlavu je vypsaná tučná odměna ve výši 14 milionů dolarů a po krku mu jdou zabijáci doslova z celého světa.
Uchyluje se proto na Střední východ, kde potkává starou známou, půvabnou vražedkyni Sofii (Halle Berry), u níž najde pomoc. Další novou postavou ve vyprávění je ruská Romka, zvaná Ředitelka (Anjelica Huston), která je ředitelkou tajné mezinárodní organizace High Table, jejíhož významného člena na půdě hotelu minule zabil.
Ředitelka se podílela na Johnově zabijácké výchově a drží nad ním i nadále ochranu. Spolu s ní se tak prohlubuje pohled nejen do Johnovy minulosti, ale i do fungování tohoto světa nájemných vrahů. V něm se objeví postavy již známé, jako je manažer hotelu Continental Winston (Ian McShane), který Johnovi na útěku pomůže, recepční Charon (Lance Reddick), nebo vůdce podzemního hnutí Bowery King (Laurence Fishburne), u něhož našel zastání minule.
Hlavním záporákem, který půjde Johnovi po krku, bude Zero (Mark Dacascos), který spolu s postavou, již ztvární Asia Kate Dillon, budou představovat členy kriminální rady, která rozhoduje o chodu zločineckého podsvětí. Podíváme se také do Japonska, kde si Hiroyuki Sanada zahraje šéfa japonské mafie.
Zločinecký svět se tak bude dál rozšiřovat a spolu s ním i možnosti, jak v něm rozehrát choreograficky nápadité akční scény. Trailer s motorkami, auty, koněm nebo dvěma psy, které patří Sofii, dává na srozuměnou, že Chad Stahelski chce potvrdit svou pověst jednoho z nejlepších akčních režisérů současnosti.
Pokračování 3 / 10
Zlo s lidskou tváří
r. Joe Berlinger, USA, 2019
Režisér Joe Berlinger uvedl začátkem roku na Netflixu čtyřdílný dokument Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes o Tedu Bundym, který byl plný autentických záběrů a rozhovorů s ním. Šarmantní sériový vrah znovu pobláznil řadu divaček, které psaly, že Bundy je opravdu sexy, až se musel Netflix proti adoraci usvědčeného vraha veřejně ohradit.
Jeho příběh se stejný režisér rozhodl zpracovat i ve filmové podobě. Poprvé ho uvedl na festivalu Sundance, kde vzbudil velký ohlas nejen obsazením hollywoodského hezounka Zaca Efrona do role Teda Bundyho, ale především jeho skvělým hereckým výkonem.
V dalších rolích se objeví například Jim Parsons neboli Sheldon z Teorie velkého třesku a poprvé v hraném filmu také frontman legendární skupiny Metallica James Hetfield. S touto kapelou natočil režisér v roce 2004 dokumentární film Some Kind of Monster.
Příběh Teda Bundyho (Zac Efron), jednoho z nejznámějších sériových vrahů historie, je strašlivý a v mnoha ohledech fascinující i dnes, čtyřicet let poté, co Amerika seděla přilepená k obrazovkám a sledovala soudní proces s ním.
Bundy (1946 - 1989) spáchal v letech 1973 až 1978 minimálně třicet vražd mladých žen, všechny omráčil, brutálně uškrtil a znásilnil, často posmrtně. Jeho krvavý nekrofilní koníček budil hrůzu, přesto se během procesu i po něm stal miláčkem mnoha žen a dívek.
Nebyl to ostatně na první pohled žádný odporný podivín a hnusný vrah. Ted Bundy byl okouzlující, vzdělaný (vystudoval psychologii) a inteligentní krasavec. Díky svému šarmu a schopnosti vzbudit v ženách důvěru se vždy snadno seznámil a odvedl svou oběť pak bez problémů z veřejného baru někam pryč, kde mohli být sami.
Před svým definitivním uvězněním v únoru 1978 dvakrát uprchl z vězení, jakoukoliv vinu přes deset let intenzivně popíral a věřil, že svým odzbrojujícím úsměvem a osobním kouzlem si vedle zástupu zamilovaných žen nakonec nakloní i porotu. Nakonec se doznal k vraždám nejméně 30 obětí, ačkoli celkový počet usmrcených žen je neznámý. Odhady hovořily o 26 až více než 100 zavražděných.
Překvapivým vypravěčem tohoto strhujícího filmu je Bundyho přítelkyně Liz Kendall (Lily Collins), která s ním v době vražd žila pod jednou střechou a o jeho hrůzyplné činnosti neměla ani potuchy. Až postupně zjišťuje, že muž, s nímž vedla láskyplný rodinný život, je jedním z nejhledanějších a největších monster Ameriky.
Inspiraci pro tuto postavu se stala rozvedená sekretářka Elizabeth Kloepferová, s níž Ted Bundy od roku 1969 udržoval vztah. Poměr skončil v roce 1976 jeho uvězněním za únos mladé ženy. O životě Bundyho a jeho činech byly natočeny tři televizní a dva celovečerní filmy, tento je třetí.
Pokračování 4 / 10
Syn temnoty
r. David Yarovesky, USA, 2019
Scenárista, režisér a producent James Gunn s tématem superhdinství pracoval už v akční komedii Super, kde se obyčejný muž rozhodl stát maskovaným strážcem spravedlnosti poté, co se mu jeho žena spustila s drogovým dealerem. To bylo čtyři roky před natočením Strážců Galaxie, kde se studio Marvel rozhodlo svěřit tento projekt režisérovi, od něhož byla v té době asi nejznámější nezávislá hororová sci-fi komedie Slimák z roku 2006.
James Gunn se ukázal být zručným řemeslníkem, který hravě zvládl kombinaci akce, napětí, dramatických momentů i těch emotivních. Režisér vesmírné dobrodružství prokládal humorem slovním, situačním i tím ironickým, z něhož ale nikdy nebylo znát, že by se těm excentrickým postavám vysmíval. Naopak, bylo vidět, jak moc je má rád a jak chce, abychom zažívali stejný pocit.
Potom natočil dvojku Strážců Galaxie, na níž už byl vidět větší příklon k blockbusterovým schématům, se současně zvýrazněnou melodramatickou linkou rodinných vztahů postav. Trojku chystá na příští rok a na ten přespříští dvojku The Suicide Squad. To jako režisér a scenárista.
Jako producent je nyní podepsaný pod filmem, který tvůrci označují za superhdinský horor, ale najdeme v něm i prvky mysteriózní sci-fi. Jako svůj druhý celovečerní snímek ho natočil David Yarovesky, tím prvním byl teenagerský horor The Hive (2015), který se ale příliš nepovedl.
Scénář k Synovi temnoty napsali Brian a Mark Gunnovi, tedy bratr a bratranec režiséra Jamese Gunna, kteří se předtím podíleli třeba na scénáři ke dvojce Cesty na tajuplný ostrov s The Rockem. S Jamesem už předtím spolupracovali, stejně jako režisér David Yarovesky na různých pozicích.
V Synovi temnot se rozhodli variovat Supermanův příběh a posunout ho do hororového vyznění. Pracují tak s premisou, že na Zemi ztroskotá nadané dítě z jiného světa, které ale místo toho, aby své výjimečné schopnosti uplatnilo ve prospěch lidstva, se začne chovat přesně opačně a projevovat se zlověstně.
Manželský farmářský pár z Kansasu Kyle (David Denman) a Tori (Elizabeth Banks) Breyerovi se ujme dítěte, které jim přistane na dvorku, spolu s vesmírnou lodí. Berou to jako zázrak, protože sami mít děti nemohli. Chlapce pojmenují jako Brandona (Jackson A. Dunn) a jak roste, začínají se u něj projevovat výjimečné schopnosti.
Bohužel se z něj však nevyklube superhrdina, ale vraždící psychopat s ničivou silou. Už tak se cítí být jiný a odstrčený, ale okolí mu to dává najevo o to víc. V jeden moment přijde bod zlomu a začnou se dít děsivé věci. Oba rodiče to vidí, jen každý z nich na to jinak reaguje, protože je to přece jejich „syn“.
Film tak pracuje se superhrdinským konceptem, co se stane, když se síla, která by mohla být nadějí pro lidstvo, jako v případě Supermana, stane jejím pravým opakem, tedy silou ničivou.
Pokračování 5 / 10
Bolest a sláva
r. Pedro Almodóvar, Španělsko, 2019
Salvador Mallo (Antonio Banderas) je slavný filmový režisér. Za svou kariéru posbíral celou řadu cenu, jeho filmy baví miliony diváků po celém světě. Nyní se ale jeho svět hroutí a nic z toho ho nenaplňuje. Salvador cítí jen prázdnotu a to, že není schopen tvořit. Jeho osobní krize se odráží i v tom, že se nyní schopen stýkat s přáteli. Jestli chce dál tvořit a žít, musí najít příčinu této chandry.
Ve vzpomínkách se proto vrací do svého dětství v šedesátých letech, kdy s rodiči emigroval do Valencie. Snaží se rozpomenout na spalující touhu po své první lásce, kterou potkal v osmdesátých letech v Madridu. Ale i na bolest, kterou mu přinesl rozchod s ní. Tehdy cítil opojnost života i utrpení, spjaté s rozchodem. Psaní pro něj bylo únikem a zapomněním. Kouzlo filmu mu přineslo slávu i vykoupení z neúspěchů jeho života.
Do rámcového vyprávění, které se odehrává v současnosti, jsou tak zasazeny dva milostné příběhy, které v hlavním protagonistovi zanechaly hluboké, nesmazatelné stopy. Vypráví v nich o dvou iniciačních zážitcích, s nimiž se později popasoval prostřednictvím své filmové tvorby.
Ten první se odehrává během jeho dětství, kdy poprvé pocítil touhu ke stavebnímu dělníkovi, který pracoval v blízkosti jejich domu. Bylo mu devět a ten zážitek byl pro něj velmi intenzivní, jako by ho zasáhl blesk. Druhý příběh se odehrává v 80. letech, kdy země oslavovala explozi svobody, která přišla s pádem frankistického režimu.
Tehdy prožíval vášnivý vztah s Federicem (Leonardo Sbaraglia), s nímž se zároveň snažil uniknout ze závislosti na heroinu. I přestože se milovali, právě drogová závislost stále za jejich rozchodem, s nímž a jejich vztahem se vyrovnal v divadelní hře pro jednoho herce, v níž se Federico při jejím zhlédnutí po dlouhých třiceti letech poznal.
Slavný filmový režisér, trpící depresí, z níž hledá cestu ven v návratu do svých vzpomínek, v sobě nese některé rysy režiséra filmu, tedy slavného Pedro Almodóvara. Dobře je to vidět třeba na vizáži herce Antonia Banderase, která je té Almodóvarově blízká.
O autobiografii ale nejde, na to si režisérovy filmy vždy žily svým vlastním fiktivním životem. A tak je tomu i v tomto pojednání o umělecké slávě a často bolestné dani za ni v podobě ztráty šťastného osobního života, kde si postavu Salvadorovy matky v dětství zahrála jiná slavná španělská rodačka Penélope Cruz.
Pokračování 6 / 10
Rocketman
r. Dexter Fletcher, Velká Británie, 2019
Film Bohemian Rhapsody o skupině Queen a jejím zpěvákovi Freddiem Mercurym vidělo v Česku 1,43 milionu diváků. Na vlně tohoto ohromného diváckého i kasovního úspěchu by se mohlo svézt i další hudební biografické drama a to o Eltonu Johnovi.
S filmem Bohemian Rhapsody je propojeno osobou režiséra Dextera Fletchera, který Mercuryho biografii dokončoval. V kolonce režisér je sice u Bohemian Rhapsody uveden Bryan Singer, kterého ale producenti z tohoto projektu pár týdnů před jeho dokončením odvolali. A dotáhl ho pak právě herec a režisér Dexter Fletcher (Divoký Bill, Slunce nad Leithem, Orel Eddie), pro něhož je Rocketman jeho čtvrtým celovečerním filmem.
Scenáristicky si příběh Eltona Johna vzal na starost britský scenárista Lee Hall, který byl nominovaný na Oscara za původní scénář k filmu Billy Elliot. Při přiblížení pěvecké i hudební dráhy Eltona Johna (Taron Egerton) by se měl nejvíc zaměřit na průlomová léta, kdy začala jeho hvězda stoupat k hudebnímu nebi. Tedy na přelom šedesátých a sedmdesátých let, ale biografický záběr bude mnohem širší.
Eltona Johna ztvární devětadvacetiletý Taron Egerton, známý z komediálního filmu Zpívej nebo obou dílů série komiksových adaptací Kingsman, kde si zahrál agenta Eggyho. U režiséra Fletchera si zahrál hlavní roli, skokana na lyžích Michaele Edwardse, v jeho předchozí sportovní biografii Orel Eddie.
S životopisnými látkami tedy mají oba už zkušenosti, navíc hudební dramata jsou teď v kurzu, jak o tom svědčí oscarové nominace nejen Bohemian Rhapsody, ale i filmu Zrodila se hvězda režírujícího herce Bradleyho Coopera.
Elton John byl a je, podobně jako Freddie Mercury, znám svou extravagantní pódiovou prezentací, která se otiskne i do vizuální stránky filmu, jež bude připomínat něco mezi klasickým biografickým snímkem a muzikálem s fantaskními výjevy, zrcadlícími některé bouřlivější momenty z jeho života.
Známá je Eltonova věta, že „kdykoli z okénka letadla shlížím na zasněžené vrcholky alpských velikánů, vzpomenu si na bílý prášek, který jsem v mládí konzumoval," takže můžeme očekávat pořádně divokou nejen hudební, ale i drogovou jízdu, která ho přivedla až za brány léčebny pro drogově závislé.
Dnes se svým letitým partnerem Davidem Furnishem vychovává dvě děti, kvůli nimž ohlásil, že jeho nadcházející turné v tomto roce bude to poslední. 7. května se v rámci něho zastaví v Praze, na konci tohoto měsíce pak jde do kin film, který se bude z podstatné části věnovat jeho hudebnímu partnerství se spoluautorem jeho hitů a textařem Berniem Taupinem (Jamie Bell).
Poprvé se setkali v roce 1967, když oba odpověděli na inzerát z magazínu New Musical Express, který hledal nové talenty. Ačkoli nikoho z nich tehdy nepřijali, mladíci zjistili, že by se jim dobře spolupracovalo. A z této spolupráce vznikly hity jako Rocket Man, který dal název tomuto filmu.
Pokračování 7 / 10
Godzilla II Král monster
r. Michael Dougherty, USA, 2019
Vypadá to, že po vzoru MCU, jež patří pod Disneyho a DCEU, jež patří pod Warner Bros., bude chtít mít každé studio své filmové série s navzájem propojenými světy. Je tomu tak i v případě projektu MonsterVerse, do něhož se Warneři pustili ve spolupráci se studiem Legendary Pictures.
Prvním filmem tohoto projektu nebo série byla nová Godzilla. Britský režisér Gareth Edwards se rozhodl tomuto ikonickému monstru k jeho šedesátému výročí vzniku složit hold, v němž vsadil na postupně budované napětí, nolanovskou atmosferičnost a spielbergovský strach z plně nezjeveného nebezpečí i jeho filmům blízkou rodinnou linku.
Druhým filmem v této sérii byl Kong: Ostrov lebek, u něhož se režisér Jordan Vogt-Roberts nějak nemohl rozhodnout, zda Konga pojmout vážně či brakově. Výsledek tak lavíroval mezi dobrodružným akčním příběhem, monster rubanicí, komedií a reflexí války ve Vietnamu.
Na příští rok se chystá crossover Godzilly a Konga, ale ještě předtím tu máme dvojku Godzilly. Její režii se studio Legendary Pictures rozhodlo svěřit scenáristovi (X-Men 2, Superman se vrací) a režisérovi Michaelu Doughertymu. Ten dosud točil převážně hororové filmy (Halloweenská noc, Krampus: Táhni k čertu), takže jde o podobnou sázku na tvůrce, jako v případě série DCEU, kde poslední dva filmy (Aquaman, Shazam!) také točili hororoví režiséři. Podobná volba ostatně byla uplatněna i v případě režiséra Godzilla vs. Kong Adama Wingarda.
Vždy jde o režiséry spíš menších, nezávislých filmů, kterým studia dávají možnost se na výpravných blockbusterech takzvaně udělat. V případě dvojky Godzilly budeme ve velkém měřítku sledovat osudy kryptozoologické agentury Monarch, jejíž členové změří síly s armádou obrovských monster, včetně impozantní Godzilly.
Ta se střetne s gigantickou radioaktivní můrou Mothrou, kaiju ptakoještěrem Rodanem a také se svým největším nepřítelem, trojhlavým Kingem Ghidorahem., metajícím blesky. Když tyto předpotopní druhy, které byly doposud pokládány za pouhé mýty, opět ožijí, začnou bojovat o nadvládu nad zemí a samotná existence lidské rasy tak bude znovu viset na vlásku.
Z trailerů je přitom zřejmé, že to budou monstra, která budou mít tentokrát navrch nad lidskými hrdiny, jež ztvární například Kyle Chandler a Vera Farmiga. Ti se představí v rolích bývalých manželů Russellových, z nichž on pracuje jako odborník na chování pravěkých zvířat a ona jako paleobioložka pro organizaci Monarch, která se zabývá výzkumem a sledováním monster.
Když se ukáže, že s těmito Titány, konkrétně Mothrou, je schopná komunikovat jejich čtrnáctiletá dcera Madison (Millie Bobby Brown), ocitá se rázem v ohrožení. Hlavní záporáka, bývalého plukovníka britské armády a agenta MI-6 Jonaha Alana si zahraje Charles Dance.
Ten si vezme Madison a její matku Emmu jako rukojmí ve svém plánu na ovládnutí světa za pomocí těchto Titánů. Dr. Mark Russell se mu v tom bude snažit zabránit a vypadá to, že na své straně, nebo na straně lidstva bude mít i Godzillu, která se už v prvním díle představila jako archetypální síla, která přichází na naší planetě obnovit původní rovnováhu.
Pokračování 8 / 10
X-Men: Dark Phoenix
r. Simon Kinberg, USA, 2019
Na faustovském zápasu o duši nejen Magneta (Michael Fassbender), ale i dalších mutantů, je X-Men série postavená. V předchozím díle X-Men: Apokalypsa ale už pnutí mezi Erikem a Charlesem, s dalším příklonem prve jmenovaného na stranu zla a odpouštěním mu ze strany Profesora X (James McAvoy), připomínalo vykrádání vlastních trademarků ze strany režiséra a duchovního otce série Bryana Singera.
Ten natočil první film o mutantech X-Men před devatenácti lety. Nyní tato série, jež zahrnuje i samostatné filmy o Loganovi a Deadpooolovi, dospěla ke svému dvanáctému počinu. Simon Kinberg jde s touto sérií od První třídy po nejnovější dobrodružství jako producent, coby scenárista ještě dřív. Podílel se na rozpačitě přijaté trojce X-Men: Poslední vzdor, povedené pětce Budoucí minulost a opět nepříliš dobře přijímané šestce Apokalypsa. Nyní se rozhodl přesedlat i na režijní stoličku, na které debutuje.
A zdá se, že ve vyprávění půjde o další zápas o duši, tentokrát Jean Grey / Phoenix (Sophie Turner). Tu během záchranné operace zasáhne záhadná kosmická síla, díky níž se po návratu domů stane mnohem mocnější, ale také nevyrovnanější. Neumí s touto silou pracovat, pochopit ji, ani ji ovládnout a kontrolovat.
Ztrácí v důsledku toho vládu sama nad sebou a začne ubližovat těm, které má nejraději. X-Men se tak musí postavit nepříteli, který pochází z jejich vlastní řady. Nejen pro záchranu duše Jean Grey, ale i celé planety, na kterou útočí mimozemšťané, kteří se snaží tajuplnou sílu zneužít pro ovládnutí celé galaxie. Skrze Jean, z níž si mimozemská rasa chce udělat svou zbraň, se tak rozpoutá válka s X-Meny, která vyvrcholí bitvou na Měsíci.
Děj by se měl odehrávat v roce 1992, tedy devět let po událostech Apokalypsy a pozice X-Men by měla být jiná než v přechozích dílech. Dosud ostrakizovaný, ale lidstvu přesto pomáhající tým X-Men je prohlášen za národní hrdiny a Profesor X se objevuje na titulní stránce časopisu Time.
Tvůrci se dušují, že půjde o nejemocionálnější díl série, v němž bude plno obětí a utrpení. Psychicky rozpolcená Jean Grey bude předvádět až schizofrenické chování, kdy se v ní bude prát světlá a tmavá strana síly. Její příběh je tak možné vnímat i jako drama mladé ženy, která postupně ztrácí kontrolu sama nad sebou, což následně ničí i skupinu jejích nejbližších.
Na ženských hrdinkách bude příběh vůbec postaven. Vedle Psylocke (Olivia Munn), Raven (Jennifer Lawrence) a Storm (Alexandra Shipp) to bude nově záporačka Smith v podání Jessicy Chastain. Mělo by jít o mimozemšťanku, která manipuluje s Jean Grey a bojuje prostřednictvím ní s X-Meny. Třeba ono dramatické ladění po minulém destrukčně emmerichovském díle pomůže dát sérii nový náboj.
Pokračování 9 / 10
Muži v černém: Globální hrozba
r. F. Gary Gray, USA, 2019
Muži v černém jsou populární sérií, jejíž tři díly (1997, 2002, 2012) natočil režisér Barry Sonnenfeld. Nyní se tato série dočkala restartu s novými hrdiny a novým režisérem. Tím je F. Gary Gray (Loupež po italsku, Ctihodný občan, Straight Outta Compton), který natočil dosud poslední díl Rychle a zběsile.
Postavy agentů J (Will Smith) a K (Tommy Lee Jones) jsou tedy minulostí a na jejich místo přicházejí noví agenti H (Chris Hemsworth) a M (Tessa Thompson), kteří nás budou chránit před šmejdem z vesmíru. H je britský agent a M jeho zámořská kolegyně.
Společně pak budou čelit dosud největšímu globálnímu ohrožení: zákeřnému dvojitému agentovi v organizaci Mužů v černém. Že v ní nějaký takový je, se ukáže, když je zavražděn významný mimozemský politik, který byl pod ochranou H. Pátrání nejen po něm, je zavede do Istanbulu, New Yorku Itálie či Itálie.
Představitelé H a M se už potkali ve filmu Thor: Ragnarok, kde Tessa Thompson ztvárnila Valkyrii, která se spolu s Thorem, Lokim a Hulkem snažila zabránit Ragnaroku. Ve čtvrtých Mužích v černém ztvárňuje novou kadetku MIB, která působí velmi sebevědomě. To bude vytvářet třecí plochy s jejím zkušenějším parťákem H.
Liam Neeson se jako šéf londýnské pobočky MIB, která v utajení dohlíží na pobyt mimozemšťanů na Zemi, se zapojí do akce i bude vystupovat jako klidná síla v pozadí. A Emma Thompson zde dostane větší prostor než ve třetím dílu jako agentka O. Hlavní záporačku Rizu s mimozemskou DNA si zahraje Rebecca Ferguson.
Čekat můžeme oddechovou akční sci-fi komedii, stavící na podobných ingrediencích jako minulé díly. Tedy na parťácké chemii mezi dvojící agentů, všemožných bondovských udělátkách a bondovské akci, stylových zbraních, a samozřejmě na roztodivných mimozemšťanech.
Pokračování 10 / 10
Yesterday
r. Danny Boyle, Velká Británie, 2019
O britském režisérovi Danny Boyleovi (Milionář z chatrče, 127 hodin, T2 Trainspotting) je známo, že umí udělat vizuálně přitažlivou podívanou z víceméně jakékoliv látky, která je mu svěřena.
Richard Curtis je zas znám jako jeden z nejúspěšnějších ostrovních scenáristů, který je podepsaný pod projekty, jako jsou série Černá zmije nebo Mr. Bean. Do širšího diváckého povědomí vstoupil romantickými komediemi s Hughem Grantem Čtyři svatby a jeden pohřeb a Notting Hill, nebo vyprávěním o nemotorné singles třicítce Bridget Jonesové.
Své hvězdné postavení stvrdil zimní žánrovou mozaikou Láska nebeská, jež v sobě ukrývala náměty na rozvinutí hned několika romantických linií. Nápady, které by si střídmější nebo méně talentovaný scénárista rozložil do více počinů, neváhal Curtis vyplýtvat ve svém režijním debutu, který se záhy po svém uvedení stal sváteční klasikou.
Ve svém druhém režijním počinu Piráti na vlnách se rozhodl vzdát hold dýdžejům, kteří se v šedesátých letech na pirátských rozhlasových vlnách stávali věrozvěsty a prostředníky nové hudby na cestě k posluchačským domovům. Byla to jeho osobní pocta období, v němž jako dospívající vyrůstal a které bylo nabité uměleckou kreativitou, nadšením a společenskými ideály.
Ve svém třetím autorském filmu Lásky čas využil téma cestování v čase k rozehrání romantického příběhu, v němž můžete chyby, které ve vztazích děláte, díky tomuto fantasknímu prvku opravit. A film Yestreday, na němž se podílí jako scenárista, jakoby motivy z jeho předchozích dvou režijních počinů spojoval.
Pracuje se zde jak s motivem přelomové hudební revolty v podobě písní Beatles, tak s nadpřirozeným motivem alternativní reality. Vyprávění je zasazeno do současnosti, kde se odehrává neuvěřitelný příběh mladého, neúspěšného muzikanta, který ne a ne prorazit.
Potom se ale stane, že na celém světě vypadne záhadně proud a on je přitom sražen autobusem. Když se pak Jack Malik (Himesh Patel) probudí v nemocnici, zjišťuje, že se ocitl ve světě, který zapomněl na skupinu Beatles. Nikdo si nepamatuje ani na tuto legendární skupinu, ani na jejich písničky.
Na Ringa, Paula, George a Johna si vzpomíná jen on, a to mu dává příležitost stvořit hromadu nesmrtelných hitů, které mu zajistí bohatství a slávu, tedy všechno, co si člověk může přát. Skoro všechno. Ne nadarmo Beatles složili i písničku „All You Need is Love“.
A tak, čím větší se Jack stává světovou superstar s písněmi Beatles, tím víc se vzdaluje své nejlepší kamarádce Ellie (Lily James), která ho vždy podporovala. Není asi těžké odhadnout, kam se bude jejich příběh vyvíjet a jaké hodnoty při tom budou akcentovány. Richard Curtis s Dannym Boylem pojmou tuto hudební romantickou komedii s velkým nadhledem. Svědčí o tom i účast zpěváka Eda Sheerana, který v traileru ukazuje, že si ze sebe umí udělat legraci.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně