10 nejočekávanějších podzimních filmových hitů

28. září 2018
TWEET SDÍLET
První člověk, Creed II, Smrtelné stroje, Aquaman, Alita: Bojový Anděl, Nebezpečná laskavost, Johnny English potřetí, portrét Silvia Berlusconiho a české novinky Zlatý podraz a Ten, kdo tě miloval.

Let posádky Apolla 11 na Měsíc. Basketbal, politika a osudová láska, rozdělená železnou oponou. Thriller ve stylu Zmizelé a Dívky ve vlaku. Analogový agent Johnny English proti digitálnímu padouchovi. Rodinná duchařská detektivní komedie podle předlohy Marie Poledňákové. Provokativní portrét Silvia Berlusconiho a politiků jeho typu. Adonis Johnson proti synovi Ivana Draga v boxerském ringu. Mobilní motorizovaná velkoměsta, pohlcující jiná menší města. Syn moře i země Aquaman. Kyborg s tváří čtrnáctileté dívky, který poznává svou identitu. To vše najdete v nadcházejících podzimních měsících v kinech.


První člověk

r. Damien Chazelle, USA, 2018

Jedno z největších dobrodružství v lidských dějinách. A film o něm vznikl až po skoro padesáti letech. Dramatický příběh letu Neila Armstronga na Měsíc se rozhodl zmapovat třiatřicetiletý americký režisér Damien Chazelle, tvůrce bubenického dramatu Whiplash a muzikálové romance La La Land, oceněné šesti Oscary, včetně toho za nejlepší režii.

Před devětačtyřiceti lety, 21. července 1969, se půl miliardy lidí mačkalo u televizí, aby v přímém přenosu sledovali přistání posádky Apolla 11 na Měsíci. Krátce nato pronesl astronaut Neil Armstrong slavnou větu „Je to malý krok pro člověka, obrovský skok pro lidstvo,“ a počin, který se stal možná nejodvážnější výpravou od plavby Kryštofa Kolumba, byl tímto úspěšně završen.

Stejně fascinující ale byla éra, která tomuto letu předcházela, a životní příběh člověka, jenž dostal to privilegium udělat na Měsíci první „lidský“ krok. Příběh Prvního člověka začíná v roce 1962, kdy začal Neil Armstrong (Ryan Gosling) pracovat jako pilot pro NASA a kdy se musel vyrovnat s osobní tragédií v podobě smrti dvouleté dcery na nevyléčitelnou nemoc. Pro práci, která představovala permanentní koketování se smrtí si těžko mohli v NASA vybrat vhodnějšího aspiranta.

Armstrong ale ve filmu není představen jako vesmírný kovboj, který by riziko podstupoval dobrovolně a s frajerským nadhledem, na druhou stranu ani nepanikaří v situacích, kdy mu jde o život. Základním charakterovým rysem tohoto nenápadného, skromného muže, který téměř nedává najevo emoce, je klid.

Klid ve chvíli, kdy se ve zkušebním modulu řítí k zemi volným pádem, klid, když odpovídá synovi na otázku, zda se z mise vrátí, klid ve chvíli, kdy dělá onen historický první krok. Protiváhou tomuto klidu je pak absolutní neklid jeho ženy Janet (Claire Foy) a její vnitřní drama, s jakou prožívá jeho každý úspěch, a možnost, že se už nikdy nevrátí.

Scenárista Josh Singer, který má na kontě Oscara za scénář k filmu Spotlight, vyšel z třináct let staré knihy historika Jamese Hansena a rozhodl se Armstronga představit nejen jako astronauta, ale i jako manžela a otce. Ve shodě s režisérem nebylo jejich cílem natočit pompézní oslavu velkolepé události, ale spíš komorní, civilní film bez patosu a velkých gest, který je přesto velmi působivý v tom, jak ukazuje křehkost a zároveň hrdinství účastníků mise Apollo 11.

Témata článku: Filmy a seriály, Sci-fi, Trailer