10 nejočekávanějších životopisných filmů a dramat v roce 2019

8. února 2019
TWEET SDÍLET
Nový Quentin Tarantino a Clint Eastwood, hudební biografie Eltona Johna, thriller Všichni to vědí, životopis vášnivé spisovatelky Colette, rekonstrukce masakru Židů v Oděse v roce 1941. Ve třetím výběru se evropské tituly potkávají s těmi hollywoodskými.

Nejen Hollywoodem a komercí je filmový divák živ. Žánrové filmy, ať už jde o komiksové adaptace, nebo akční a sci-fi filmy, jsme si představili v předchozích dvou speciálech. V tom třetím, jež rozšiřuje distribuční nabídku letošních filmových premiér, jsme se rozhodli myslet i na ty z vás, kteří vyhledávají trochu jiný typ podívané, než jsou zajeté blockbusterové série nebo všemožné prequely a sequely superhrdinských látek.

Ano, míříme na ty z vás, kteří vyhledávají filmy autorské, pro náročnějšího diváka, umělecké, festivalové, nemainstreamové, artové, jedno jak to nazvete. Nezapomenete na ně většinou s odchodem z kina a můžete se k nim opakovaně vracet.

Jde o látky dramatické, které k tomuto žánru přistupují z různých stran. Najdeme zde tak mezi desítkou vybraných titulů dramata psychologická, sociální, milostná, kriminálně laděná i historická. K oné historii se váže i to, že šest z nich se inspirovalo nějakou skutečnou událostí nebo postavou. Osm z těchto filmů je evropského původu, dva jsou hollywoodské. A to od Clinta Eastwooda a Quentina Tarantina, jehož film, vracející se k vraždě herečky Sharon Tate Mansonou sektou, patří k nejočekávanějším snímkům letošního roku.


Všichni to vědí

r. Asghar Farhadi, Španělsko / Francie / Itálie, 2018

Šestačtyřicetiletý íránský režisér Asghar Farhadi je držitelem dvou Oscarů za filmy Rozchod Nadera a Simin a Klient. Ve svém osmém celovečerním snímku, nominovaném na osm cen španělské filmové akademie Goya. Tématizuje složité mezilidské vztahy a jejich proměny.

Krásná Laura (Penélope Cruz) se vydává z argentinského Buenos Aires, kde žije s manželem Alejandrem (Ricardo Darín) a dvěma dětmi, na svatbu své mladší sestry Any (Inma Cuesta) do rodného Španělska. Do vesnického vinařského kraje s ní přijíždí i její malý syn a dospívající dcera Irene (Carla Campra), která během svatební noci zmizí z pokoje, kam si šla lehnout.

Prvotní nadšení se shledání s rodinou, zalité sluncem, vzájemnými objetími a svatebními rituály, tak vystřídá šok. Matka později dostane vzkaz od únosců, že jí dceru vrátí jen za výkupné ve výši 300 tisíc eur. Hrdinka ze strachu odmítá zavolat policii a propadá zoufalství, zatímco její manžel se modlí k Bohu, aby vše dobře dopadlo. Do pátrání se tak pouští ženatý vinař Paco (Javier Bardem), jehož s Laurou pojí romantická minulost.

Asghar Farhadi točil film ve Španělsku, ve španělštině, se španělskými herci a se španělským tvůrčím štábem. Do hlavních rolí obsadil hvězdný španělský a mezinárodní herecký pár Javier Bardem a Penélope Cruz, který se nedávno objevil společně i ve filmu Escobar.

Íránskému režisérovi se v jeho druhém evropském projektu (film Minulost byl první) podařilo vstřebat španělskou mentalitu a životní styl, aby ve vesnickém prostředí rozehrál psychologický thriller, kombinovaný s rodinným dramatem a melodramatem.

Únos a následné pátrání odkryje mnoho bolesti, jež měla zůstat zapomenuta a také jedno tajemství z minulosti, které poznamená budoucí život zúčastněných. Divák vnímá rozpad Lauřiny rodiny, obecné napětí ve vsi, vztah matky a dcery. Emoce jako láska, zlost a žárlivost.

Zdrojem veškerého napětí ve filmu jsou peníze. Městečko je deprivované, trpí vysokou nezaměstnaností a místní pohrdají těmi, kterým se podařilo odjet a uspět jinde. Film se spoléhá na množství zvratů a motivů z minulosti, jež do sebe postupně zapadají.

Témata článku: ,