10× Novináři jako hlídací psi demokracie ve filmu

10× Novináři jako hlídací psi demokracie ve filmu

Kapitoly článku:


Dobrou noc a hodně štěstí

r. George Clooney, USA, 2005

George Clooneyho svět televizní žurnalistiky a jejího zákulisí přitahuje. Není se co divit. Otec Nick, jeho velký vzor, přes čtyřicet let pracoval v televizním zpravodajství a jako moderátor měl vlastní show, ve které se malý George v pěti letech poprvé objevil na obrazovce.

Clooney do tohoto prostředí zasadil děj svého režijního debutu Milujte svého zabijáka (2002) i následného počinu Dobrou noc a hodně štěstí. V prvním filmu se zabýval skutečnou osobou moderátora a producenta Chucka Barrise, který se v 60. a 70. letech stal průkopníkem nového typu televizního zábavy, talk show v přímém přenosu.

V tom druhém se vrací o desetiletí zpátky, do padesátých let. Ústřední figurou vyprávění činí reportéra a komentátora Edwarda R. Murrowa (1908-1965). Murrowa (David Strathairn) sledujeme v letech 1953-54, kdy se jako ředitel vzdělávacích programů televizní stanice CBS, spolu se svým týmem, úspěšně utkal s kontroverzním senátorem Josephem McCarthym.

Ten proslul v éře tzv. „honu na čarodějnice“ svou činností ve Výboru pro vyšetřování neamerické činnosti, zaměřeném na odhalování osob, podezřelých z komunistických aktivit. Fanatické hledání vnitřního nepřítele se v období mccarthismu opíralo o veřejné výslechy, šířící pocity ohrožení, nejistoty a strachu ze společenské a profesionální perzekuce.

Tým investigativního publicistického pořadu See It Now na tyto zastrašující praktiky upozorňoval. V reakci na odvysílanou reportáž označí senátor Murrowa za komunistu a bezpečnostní riziko pro stát a spor se dostává na veřejnost. Murrow a jeho spolupracovníci musí čelit také tlaku vedení stanice CBS a požadavkům sponzorů pořadu. Přes všudypřítomnou atmosféru strachu však pokračují dál a jejich snaha se posléze vyplácí, když je McCarthy předvolán před senát, aby se zodpovídal ze své činnosti.

Černobílý film, brilantně evokující dobovou atmosféru a umožňující hladce do něj začlenit archivní záběry, je rekonstrukcí sporu komentátora zpravodajství stanice CBS a někdejšího válečného reportéra Edwarda Murrowa se senátorem Josephem McCarthyhym. Novinářův protivník vystupuje pouze v archivních záznamech, zachycujících často až absurdní výslechy před Výborem pro neamerickou činnost.

Clooney film nejen režíroval a podílel se s Grantem Heslovem na scénáři, ale přidělil si úlohu Murrowova přítele, televizního producenta Freda Friendlyho. Sevřenost vyprávění, které je situované výhradně do interiérů televizního studia, navozuje bezmála klaustrofobní atmosféru vzájemného podezřívání, strachu z obvinění, donášení, cenzury i autocenzury.

Uvolňují ji občasná hudební intermezza v podání jazzového komba a černošské zpěvačky Dianne Reeves, kteří pracují ve studiu, sousedícím s redakčními místnostmi a newsroomem. Tyto pasáže fungují ve struktuře vyprávění jako interpunkce, oddělující jednotlivé části příběhu.

George Clooney se opřel o kvalitní scénář, koncentrované herecké výkony a černobílé vizuální ztvárnění, věrně evokující dobovou atmosférou. V jeho nadčasovém holdu kritické žurnalistice, která má sloužit jako onen pomyslný hlídací pes demokracie, který včas rozpozná, kdy je ohrožena, dává paralelu mezi érou mccarthismu a situací po 11. září, kdy administrativa George W. Bushe ve jménu obrany národní bezpečnosti přistupovala k omezení některých ústavou zaručených práv a svobod. Jeho občanský aktivismus a demokratické, liberální smýšlení se ostatně promítá do řady jeho projektů, na nichž se jako herec, scenárista, režisér nebo producent podílí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud