10× terorismus ve filmu podle skutečných událostí

10× terorismus ve filmu podle skutečných událostí

Mnichov, Let číslo 93, Smrt čeká všude, Baader Meinhof Komplex, Carlos, 30 minut po půlnoci. Činnost RAF, 11. září i hon na Šakala a Usámu bin Ládina ožívají ve filmech, inspirovaných akty světového terorismu.


Na události z 11. září 2001 zareagovala nejen celosvětová veřejnost, ale i filmový průmysl. Teroristé a jejich skutky se najednou staly mnohem reálnějšími. Tvůrci už si nemuseli vypomáhat fiktivními organizacemi typu té Spectre z bondovek, ale začali nám na plátně ukazovat průběh a dopady na společnost skutečné války proti terorismu. Ta má mnoho podob, tak jako je množství teroristických buněk a odnoží, operujících v současném světě.

Desítka filmů v tomto výběru vychází z historických událostí posledního půlstoletí a představuje nám osoby a děje, s nimiž jsme se potkávali na televizních obrazovkách, stránkách novin nebo v literatuře faktu.

Snažili jsme se o vyváženost a tak jsme sem zařadili jak snímky zámořské produkce, tak té evropské. V  Baader Meinhof Komplex scenárista Pádu Třetí říše a režisér My děti ze stanice ZOO zmapovali činnost levicové teroristické skupiny Frakce rudé armády.

Na doživotí je ve francouzské věznici odsouzen venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, řečený Šakal nebo Carlos, o němž francouzský režisér Olivier Assayas natočil pěti a půl hodinou televizní minisérii, v níž mapuje terorismus sedmdesátých a osmdesátých let a Carlosovo postavení mediální teroristické star.

Činnost Ozbrojené islámské skupiny (GIA), největší alžírské teroristické organizace během Alžírské občanské války, našla svůj odraz hned ve dvojici filmů. V Přepadení jde o únos letadla Air France s 227 cestujícími na palubě, které se odehrálo během vánočních svátků roku 1994. Ve snímku O bozích a lidech, který získal Césara za nejlepší film roku a cenu Grand Prix z festivalu v Cannes, pak o vraždu sedmi cisterciáckých mnichů v klášteře v alžírském Tibhirine z března roku 1996.

Zajetí a smrt jedenácti členů izraelské sportovní delegace na mnichovské olympiádě v roce 1972, které měla na svědomí palestinská organizace Černé září, vyvolala odplatu izraelské tajné služby v dramatu Mnichov Stevena Spielberga. Paul Greengrass se po pěti letech vrátil k událostem 11. září a v Letu číslo 93 rozehrál dokumentárně věrohodnou a strhující rekonstrukci událostí ve čtvrtém letadle, jež díky odvaze cestujících nezasáhlo svůj cíl.

Vleklou, deset let trvající honbu za dopadením Usáma bin Ládina, představila v procedurálním thrilleru 30 minut po půlnoci Kathryn Bigelow. V onom desetiletí se jí zároveň podařilo zachytit, jak se měnily v Americe politické reprezentace a s nimi i přístup společnosti ke kontroverzním metodám prosazování boje proti terorismu.

Jaký má válka proti terorismu psychický dopad na ty, jež jsou jejími aktéry, ať už jde o agenty CIA (30 minut po půlnoci), odstřelovače (Americký sniper) nebo pyrotechniky (Smrt čeká všude), ukázala dvojice oscarových filmů Kathryn Bigelow a Eastwoodova sniperská odyssea Chrise Kylea, který drží „rekord“ v počtu zabitých nepřátel v rámci armády Spojených států.

A na závěr jsme si nechali spíše žánrový přístup Petera Berga k události z roku 2005, kdy čtyři členové elitní jednotky Navy SEALs měli zajmout či zlikvidovat čelního představitele Al-Káidy Ahmada Shaha. A rozpoutal se z toho boj Na život a na smrt.


Mnichov

r. Steven Spielberg, USA / Kanada / Francie, 2005

5. září 1972 se odehrálo drama, které značně otřáslo světem. Palestinská teroristická organizace Černé září na olympiádě v Mnichově zajala skupinu izraelských sportovců a požadovala po Izraeli propuštění zhruba dvou stovek vězňů. Izrael požadavek zamítl a záchranná akce německé policie skončila masakrem, při němž padlo za oběť jedenáct členů izraelské sportovní delegace.

O událostech, které následovaly, toho v učebnicích dějepisu nebo dobovém tisku mnoho nenajdete. Izraelská tajná služba se na bezprecedentní teroristický čin rozhodla odpovědět v duchu rčení „oko za oko“. Nelegální izraelské komando bylo pověřeno úkolem zlikvidovat jedenáct nepřátel, spjatých s mnichovskou akcí.

Hrdinou příběhu je mladý Izraelec, příslušník tajné služby Avner Kaufman (Eric Bana), který je stejně jako většina jeho krajanů zdrcen mnichovskou tragédií. V téhle atmosféře ho osloví důstojník Mossadu Ephraim (Geoffrey Rush), jenž mu nabídne účast v nejriskantnější operaci, kterou do té doby tajná služba židovského státu provedla.

Avner musí opustit těhotnou manželku Daphnu (Ayelet Zure), změnit totožnost a využít všech svých schopností k dopadení a zabití jedenácti mužů, které Mossad obvinil z přípravy mnichovských vražd. Přes své mládí a nezkušenost se Avner brzy stane vůdcem pětičlenné skupiny, v níž kromě něj figuruje neohrožený řidič Steve (Daniel Craig), schopný padělatel dokladů Hans (Hanns Zischler), odborník na výbušniny Robert (Matthieu Kassovitz) a "čistič" Carl (Ciarán Hinds).

Po celém světě metodicky vyhledávají a úspěšně odstraňují určené cíle. Během sedmi měsíců zlikvidují šest teroristů ze seznamu a jednoho navíc. Jejich oběťmi se však stanou i další lidé. Tým působí v západní Evropě a zúčastní se i výsadku v Bejrútu. Stěžejní informace dodává štědře platícímu Avnerovi tajemný Louis (Mathieu Amalric) a jeho šéf Tatík (Michael Lonsdale).

Režisér se soustřeďuje na rekonstrukci dramatického lovu, ale zároveň akcentuje i důležité etické otázky. V členech komanda narůstají pochybnosti o oprávněnosti jejich činnosti, o tom, zda se dá zlu vzdorovat zlem. A čím dál víc na ně doléhají tři zásadní otázky: Co jsou zač ti, které zabíjíme? Lze jejich vraždy ospravedlnit? Zabrání jejich smrt dalšímu teroru?

Při tom sledujeme proměnu hlavních hrdinů. Od jejich nervozity před prvním výstřelem až k postupnému ztrácení sebe sama. V souboji svědomí a touhy po pomstě si navíc uvědomují další nepříjemné okolnosti jejich mise. Čím déle budou lovit teroristy, tím pravděpodobnější je, že i oni začnou být loveni. A že každý je nahraditelný, na obou stranách. Hlavní postava navíc prožívá osobní drama. Do akce se pouští v době, kdy se svou ženou čekají narození dítěte.

Scénář k Mnichovu napsal držitel Pullitzerovy ceny Tony Kushner (seriál Andělé v Americe, Lincoln) s Ericem Rothem (Forrest Gump, Ali, Kauza CIA, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) podle kontroverzní knihy Odveta (1984) kanadského autora maďarského původu George Jonase.

Jejím hrdinou je údajně skutečný šéf týmu Juval Aviv. Podle Izraelců však kniha obsahuje četné výmysly a spekulace a protagonista je podvržený. Tyto výtky mohou mít opodstatnění, avšak i tak zůstává faktem, že obdobný tým existoval a že měl výsledky. Před Spielbergovou filmovou verzí už podle knihy vznikl televizní film Michaela Andersona Meč Gideonův (1986).

Určitě si přečtěte

Články odjinud