Isabelle Adjaniová, Monica Bellucciová, Emmanuelle Béartová, Emmanuelle Seignerová, Paz Vega nebo Eva Greenová. Smyslnost našla svou tvář.
Sex a Lucía
(Španělsko/Francie 2001) - r. Julio Medem
Madridský spisovatel Lorenzo Alvarez (Tristán Ulloa) se seznámí s mladou servírkou jménem Lucía (Paz Vega), do níž se zamiluje. Do jejich vztahu ale vstupuje stín minulosti v podobě Lorenzova zážitku milostného splynutí za úplňku v moři. Milování s anonymní dívkou, která se jmenuje Elena (Najwa Nimri), nezůstalo bez následku. Dívka přivedla na svět dceru Lunu.
Když se Lorenzo ztratí z metropole, vydává se ho Lucía hledat na zmíněný ostrov. Prostřednictvím potápěče Carlose (Daniel Freire) se seznámí s Elenou. Do příběhu vstupuje ještě třetí žena - Belén (Elena Anaya), mladá opatrovatelka holčičky Luny, se kterou Lorenza opět spojí sex.
Anebo je to všechno jinak a jde jen o Lorenzovu literární fikci? Spisovatel totiž paralelně se zápletkou vyprávění píše svůj nový román, jehož děj zcela nápadně připomíná scénář tohoto filmu. Hranice mezi autobiografickým a fiktivním se stírají a baskický režisér Julio Medem toto prolínání vzniku uměleckého díla s reálným životem tematizuje v duchu magického realismu.
Výmluvnou metaforou tohoto přístupu je scéna na začátku filmu, kdy hlavní hrdinka propadne do neznámého otvoru na pobřežním útesu. Tím se stává součástí více vrstevnaté reality, v níž je možno proplouvat bez ohledu na logiku či fyzikální zákony.
Tuto subjektivní realitu obohacuje Medem v Sex a Lucía o prvky dráždivé erotiky, podněcující (stejně jako celý film) naši fantazii. Těmito prvky nešetří, ale zachází s nimi tak, že náš dojem ze sexuálních scén je povznášející. A přitom velice povědomý, pokud si v té chvíli vzpomeneme, jak probíhala seznámení s Lucí(emi) našeho života.
Sekretářka
(USA 2002) - r. Steven Shainberg
Nekonvenční sadomasochistická romance, která vás donutí přemýšlet o tom, který sexuální vztah je možno definovat jako normální. Sexuologové pro to mají poučku, že za normalitu lze považovat všechno, s čím dobrovolně souhlasí a co se líbí oběma partnerům
Lee Hollowayová (Maggie Gyllenhallová) se vrací z psychiatrické léčebny, kam ji rodina umístila kvůli jejím sklonům k sebeubližování. Od dětství trpí sebedestruktivními sklony, dnes je zdánlivě vyléčená a rozhodnutá zapojit se do běžného života. Přihlásí se proto na inzerát, nabízející místo sekretářky u známého advokáta Edwarda Greye (James Spader) a podivnému vstupnímu pohovoru vyhoví.
Odhodlaně plní nudnou práci písařky a telefonistky a první náznaky, že s jejím pohledným šéfem není něco v pořádku, si tak úplně nepřipouští. Když si naopak on všimne, že slovní ponížení ji nevyvádí z míry, ale naopak že je vítá, přidává k nim ty fyzické.
Dominantní sadista a submisivní masochistka nacházejí průsečík svých představ o tom, co jim dělá dobře. Role se proměňují a je to právě Lee, kdo na sebe bere větší iniciativu v spřádání vzájemných her. Dvě osamělé a kvůli svým úchylkám z většinových představ o standardním sexuálním splynutí dvou bytostí opačného pohlaví vyřazené bytosti obhajují svůj prostor na vzájemnou lásku.
Debutový snímek Stevena Shainberga získal na festivalu nezávislých filmů Sundance Zvláštní cenu za originalitu zpracování tohoto námětu.