100 nejlepších filmů 21. století podle BBC

100 nejlepších filmů 21. století podle BBC

Kapitoly článku:


8. Raz dva

r. Edward Yang, Tchaj-wan / Japonsko, 2000

V centru vyprávění posledního filmu uznávaného tchajwanského režiséra Edwarda Yanga (1947-2007) stojí čtyřčlenná středostavovská rodina, žijící v hlavním městě Tchaj-wanu Tchaj-pej. Asi pětačtyřicetiletý N.J. (Nien-Jen Wu) prožívá krizi poté, co se náhodou setká se svou první láskou Sherry (Su-Yun Ko) a co musí se společníky řešit další rozvoj počítačové firmy, již založil. Upadá do letargie a cestu z ní hledá s pomocí moudrého japonského softwarového experta pana Oty (Issei Ogata) i pokusem navázat na dávno zpřetrhaný vztah.

Jeho žena Min-Min (Elaine Jin) propadne depresím nejen kvůli pracovnímu zatížení a deziluzi ze životního stereotypu, ale zejména kvůli nemoci své staré matky, která leží doma v kómatu. Patnáctiletá dcera Ting-Ting (Kelly Lee), bytostně přesvědčená o harmonii okolního světa, prožívá svůj první milostný vztah, zatímco osmiletý Yang-Yang (Jonathan Chang) začíná svět kolem sebe teprve objevovat. K vyprávění se ještě přidružují příběhy N.J. švagra A-Diho (Hsi-Sheng Chen) nebo dívky ze sousedství Lili (Meng-chin 'Adriene' Lin) a jejího chlapce.

Kompozice vyprávění takřka tříhodinového snímku, zalidněného spoustou dalších postav a motivů, se odvíjí chronologicky i dějově paralelně a dohromady skládá obraz života v současném Tchaj-wanu. Bravura, s jakou režisér proplétá jednotlivé příběhy a situace přes hranice prostoru i času, skvělé herecké obsazení i dokonalá znalost lidské psychologie, mu umožňuje přesně pointovat jednotlivé příběhy a zároveň vytvořit ucelený obraz života jedné několikagenerační rodiny.

Tři postavy, každá pro jednu generaci, zde soustředí pohyb tohoto velkého jednotného života. Yang-Yang je naivní a neúplatný strážce čistého viditelna. Na opačném konci je babička strážkyní neviditelného. Uprostřed obou krajností se drží dospělí, kteří, pokud vyloženě netouží zmizet, nedovedou žít jinak než v uzavírání se. NJ v hudbě, jeho žena Min-Min v ústraní a osamělosti chrámu. Dospělí jsou bytostmi kompromisu (mezi viditelným a neviditelným), ale také nejistoty. Zdánlivě jednoduchý civilismus vyprávěného příběhu skrze postavy přechází až v magický realismus. Navzdory existenciálnímu tématu neschází ani jemný sofistikovaný humor.

Důležitou roli hraje ve stavbě příběhu číslovka Dva. Respektive Jedna a jedna, což je přesný překlad původního názvu filmu Yi yi. Yang pojmenováním filmu připomíná, že člověk je sice individualitou, ale zároveň je také součtem svých setkání s ostatními.

Slůvka „Raz dva“ říkají též jazzoví hudebníci, než začnou hrát. „Život by měl být jako jazzový tón“, míní Edward Yang a jako téma k variacím udává život tchajwanské rodiny ze středních vrstev, střety generací a životních postojů.

Jedna rodina a tolik „malých“ příběhů. Edward Yang byl za jejich zpracování poctěn řadou mezinárodních cen, mj. Cenou za režii na festivalu v Cannes v roce 2000.  Tajemství jeho vyprávění spočívá v nestrojeném pohledu na všední život.

Speciál: Filmy, které musíte vidět

Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách

Určitě si přečtěte

Články odjinud