12 festivalových hitů: druhé karlovarské ohlédnutí

12 festivalových hitů: druhé karlovarské ohlédnutí

Kapitoly článku:


Supersvět

Karl Markovics, Rakousko 2015

Gabi Kovanda (Ulrike Beimpold) žije jednoduchý a relativně spokojený život. Pracuje v čistém supermarketu na kraji města, po šichtě jezdí do rodinného domku uvařit pro muže (Nikolai Gemel) a syna, pak na cvičení. Gabi ale poznenáhlu začíná prožívat momenty, jimž okolí může říkat výpadky. Prostě nevnímá.

A pomalu se ukazuje, že v těchto chvílích k ní promlouvá Bůh. Nebo alespoň tomu chce věřit. Její prázdná duše, zmítaná existenciální krizí, se začíná zaplňovat a ona se ke zděšení manžela a sousedů začne chovat jinak než dřív. Přestane chodit do práce a po polích se pohybuje pěšky a bosá.

Režisér v této tragikomedii s množstvím bizarních momentů Boha nijak neukazuje, ale film pojímá jako obrazový dialog mezi ním a Gabi, jemuž ostatní mohou nanejvýš přihlížet. Snímku dominuje precizní výkon Ulrike Beimpold v hlavní roli a také vynalézavá kamera, která dění na rakouském venkově často sleduje z božské perspektivy.

Druhý celovečerní film známého vídeňského herce Karla Markovicse se promítal na letošním Berlinale v sekci Forum. Jednapadesátiletý Markovics je uznávaný charakterní herec, který se objevil v seriálu Komisař Rex a ve filmech Ďáblova dílna, Neznámý nebo Grandhotel Budapešť. V připravovaném snímku Filipa Renče Lída Baarová ztvární Josepha Goebbelse. Režijně debutoval filmem Dýchat (2011), jenž byl s úspěchem uveden na festivalu v Cannes v sekci Quinzaine des Réalisateurs.

Určitě si přečtěte

Články odjinud