15 akčních a kriminálních filmů, které nesmíte opomenout

30. prosince 2013
TWEET SDÍLET
15 akčních a kriminálních filmů, které nesmíte opomenout
Bondovský Skyfall, šestka Rychle a zběsile, Arnieho Konečná, oscarové Argo nebo psychotické Vedlejší účinky. Třetí ochutnávka nejatraktivnějších titulů, jež se v roce 2013 objevily na DVD/Blu-ray nosičích, přichází.

Máme za sebou už dvojí vánoční ohlédnutí za tituly, jež distributoři v tomto roce uvedli na DVD/Blu-Ray nosičích a které určite stojí za pozornost. V tom prvním jsme se podívali na zoubek komiksovým adaptacím, sci-fi, fantasy a hororům.

V tom druhém prestižním oscarovým počinům, literárním adaptacím, biografickým filmům, melodramatům a dramatům.

Třetí zastavení spočine u filmů, jež se nějak dotýkají tématu zločinu a trestu a nechybí jim dynamika a napětí.

Akční


Expendables: Postradatelní 2

r. Simon West, USA 2012

Klepněte pro větší obrázek

Druzí Expendables ctí zlaté sequelové pravidlo - nabídnout všeho minimálně dvakrát více. Najatý režisér Simon West zadání pochopil správně, ale vzal ho možná až příliš doslovně.

Kromě více explozivních výbuchů, ultimativnější akce a většího prostoru pro společné vyřádění „svaté trojice“ (Arnie, Sly, Bruce), se dočkáme i častějšího sebeironického pošťuchování ústředních protagonistů. To nabere až takových obrátek, že se jejich herecké účinkování mění v parodickou osobnostní exhibici.

Děj je tentokrát ještě jednodušší a přímočařejší než v jedničce. Pod ryze béčkových scénářem je jako spoluautor podepsán Sylvester Stallone. Ten ve dvojce nechtěl kumulovat své funkce a režijní sesle se proto vzdal ve prospěch Simona Westa.

V míře brutality akčních pasáží režisér nabízí poctivé R-ko. To sice není až tak nekompromisní, co do vyobrazení násilí, jako Stalloneův čtvrtý Rambo (2008), ale i ono prozrazuje zálibu hlavního hereckého protagonisty a duše celého projektu v explicitních krvavých efektech.

Ve chvílích, kdy neduní akční zvony, jsme svědky dialogů mezi členy žoldácké party. Ty je možné rozdělit na dvě skupiny. V těch prvních Barney (Sylvester Stallone) srdcebolně a „moudře“ přemítá o síle přátelství, pomstě nebo údělu lidí jako je on.

Komediální podtón pomáhá tento pro někoho možná obtížně snesitelný patos tlumit. Herci reflektují obraz, který jim vtiskli fanoušci stěžejních žánrových kousků jejich kariér a narážejí jak na své předešlé úspěchy, tak i na image, kterou mají vybudovanou.

Více než za postavy Postradatelných jsou v té chvíli sami za sebe nebo za mediální obraz s nimi spjatý, což je hra, na niž jejich věrní rádi přistupují. Je to sice milé a žádané, ale až příliš předvídatelné a vynucené. Jakoby v jejich špičkování chyběl moment překvapení, něčeho nového, co by umělo notoricky známou repliku usadit do nového kontextu.

Pokud vám tedy stačí, že si postavy ze sebe již podruhé sebeparodicky utahují a že zde dostávají větší prostor ty, které byly minule uskromněny (Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger), druzí Expendables jsou filmem právě pro vás.

Navíc se dostávají ke slovu i ti, jejichž účast jste vyžadovali. Steven Seagal zatím odolává, Jean-Claude Van Damme a Chuck Norris ne. Stávají se novými posilami týmovky, v prvém případě v úloze ústředního záporáka, v tom druhém v ironickém připomenutí sebe sama.

Zatímco Jean-Claude se v černých brýlích tváří smrtelně vážně a vypadá trochu toporně, Chuck Norris prokazuje velkou míru nadhledu a otevřeně si střílí ze sebe sama. Jako Osamělý vlk ze sebe sype některé ze stovek vtipů, jež o něm kolují na internetu.

Druhý díl Postradatelných je hodně nostalgický. Více než ten první, což se pro něj stává trochu zrádným. Pokud jste očekávali akční nářez, dostanete ho, ale v podobě pro daný typ filmu až příliš sebereflexivní a ironické. Tvůrci hřeší na to, že se diváci jdou podívat na to, jak se spolu navzájem špičkují John McClane, Rambo a Terminátor a nenabízí jim víc než nepříliš invenční recyklaci jejich nejslavnějších hlášek.

Spoléhají se přitom na to, že většině fanoušků tato sázka na jistotu stačí a že je i podruhé bude bavit. Neuvědomují si ale, že tam kde napoprvé zafungovalo milé překvapení v podobě připomenutí akčních hrdinů našeho dospívání, se už napodruhé může dostavit pocit vynuceného opakování a rýžování již jednou použitého nápadu. 

Témata článku: Filmy, Roon

Určitě si přečtěte

Kde je moje tělo? – nejlepší animovaný film roku 2019 na Netflixu [recenze]

Kde je moje tělo? – nejlepší animovaný film roku 2019 na Netflixu [recenze]

Imaginativní poema o lásce, vyrovnání se s tíhou minulosti i nalezení sebe sama, oceněná francouzským Césarem.

2 Marek Čech

Samsung: přehled nových 8K a 4K televizorů pro rok 2020

Samsung: přehled nových 8K a 4K televizorů pro rok 2020

V roce 2017 Samsung přišel se svojí QLED řadou televizorů, tedy Quantum Dot LCD TV. Postupně tuto prémiovou řadu rozšířil a doplnil o 8K. Letos Samsung posílil řadu 8K QLED televizorů a designem ji odlišil, chlubí se prakticky bezrámečkovým vzhledem.

38 Jaromír Puk

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

Marek Čech

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

73 Jaromír Puk

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Kim Basinger, Kathleen Turner, Melanie Griffith, Bo Derek, Nastassja Kinski, Phoebe Cates, Rebecca De Mornay, Valérie Kaprisky, Sophie Marceau, Francesca Dellera, Isabelle Adjani a jejich smyslné scény ve filmech.

Marek Čech

30 největších sex symbolů šedesátých let

30 největších sex symbolů šedesátých let

Brigitte Bardot, Ursula Andress, Claudia Cardinale, Raquel Welch, Sophia Loren, Catherine Deneuve, Jane Fonda, Anita Ekberg, Britt Ekland, Sharon Tate. S šedesátými léty přichází éra sexuálního uvolnění ve společnosti i kinematografii.

Marek Čech