15 akčních a kriminálních filmů, které nesmíte opomenout

30. prosince 2013
TWEET SDÍLET
15 akčních a kriminálních filmů, které nesmíte opomenout
Bondovský Skyfall, šestka Rychle a zběsile, Arnieho Konečná, oscarové Argo nebo psychotické Vedlejší účinky. Třetí ochutnávka nejatraktivnějších titulů, jež se v roce 2013 objevily na DVD/Blu-ray nosičích, přichází.

Tísňová linka

r. Brad Anderson, USA 2013

Klepněte pro větší obrázek

Jordan (Halle Berry) pracuje jako operátorka na tísňové lince 911 losangeleské policie (L.A.P.D.) a představuje špičku ve svém oboru. Bohužel se jí ale částečně svou vlastní neúmyslnou chybou nepodaří zabránit smrti mladé dívky (Evie Thompson). Má z toho solidní trauma a práci operátorky opouští.

Po půl roce od události, s níž se dosud nevyrovnala, pracuje v call centru na nové pozici. Jako instruktorka, která zaučuje nováčky pro tuto práci. A při seznámení se s jejich budoucím pracovištěm zaslechne hovor od vyděšené teenagerky (Abigail Breslin), která byla unesena. Operátorka, která její hovor přijala, situaci nezvládá a tak se hovoru s ní ujímá Jordan.

Dívka se jmenuje Casey a útočník ji naložil do kufru svého auta. Když se v něm probere, začne panikařit, neboť má strach jak z uzavřeného, temného prostoru, tak ze situace, v níž se octla. Duchapřítomně ale vytočí tísňovou linku, kde se jí snaží klidným a rozvážným hlasem dodat odvahu právě Jordan. Zároveň ji i radí, jak na sebe upozornit policii nebo kohokoliv, kdo by jí mohl podat zprávu, když se nedá podle mobilu určit její poloha.

Tísňová linka začíná velmi nadějně a umožňuje nám podívat se do míst, kde si nejsem jistý, zda se nějaký film už odehrával. Tedy do krizového telefonního centra, majícího pod kontrolou policii, hasiče i záchranku. Ukazuje ho jako veledůležitý velín metropole, bez jehož činnosti a hlavně koordinace s ostatními složkami služby pomoci veřejnosti by bylo město ochromeno. Detaily působí velmi autenticky a vám nezbude než před prací lidí v těchto centrech smeknout.

Režisér Brad Anderson (Mechanik, Transsibiřský expres) za pomocí střihu a ruční kamery vytváří opravdu hutnou a intenzivní atmosféru vyprávění. Daří se mu to díky prolínání dvou míst, kde se příběh odehrává. Tedy stresujícího centra tísňové linky a hlavně samotného kufru auta únosce, kde tento omezený prostor jen umocňuje strach a klaustrofobii dívky, jež se v něm ocitla. Do karet hraje režisérovi i to, že průběh únosu vypadá, jako bychom ho sledovali v přímém čase, což dodává ději na napětí i semknutosti.

Bohužel těmto kladům podtrhává nohy scénář Richarda D’Ovidioa. Ten má na svém kontě akční krimi Lovec policajtů (2001) se Stevenem Seagalem a duchařský horor 13 duchů (2001). A právě jeho záliba v hororech činí filmu službu vskutku medvědí. Hodinu a půl trvající snímek v závěrečné půlhodině pootočí svým žánrovým vyzněním. A slibně rozehranému thrilleru dá scenárista koncovku jak z nějaké hodně špatné variace na Hitchcockovo Psycho, zkřížené se snahou přiblížit se i sérii Saw.

Ukáže se totiž, že únosce Michael Foster (Michael Eklund), budící ve své rodině zdání spořádaného manžela a otce, je ve skutečnosti úchylný patologický vrah. Ve sklepení zrenomovaného srubu, v němž vyrostl, si vybudoval něco na způsob domácí chirurgické ordinace a svatyně Normana Batese.

To, že by případ zavražděné dívky před půl rokem a současný únos Casey, mohli mít nějakého společného jmenovatele, dojde i Jordan a rozhodne se do tohoto domu vydat na vlastní pěst. S postavou sympatické krizové operátorky Jordan v tom momentě začne scenárista nakládat jako s agentkou Clarise Starlingovou ze Scottova pokračování Mlčení jehňátek, nazvaného Hannibal. Žena, jejíž doménou byla kancelář, obejde všechny předpisy a začne si hrát v terénu na zásah speciálně vycvičené agentky.

Všichni tři hlavní představitelé (Halle Berry, Abigail Breslin, Michael Eklund) odvádějí při ztvárnění svých rolí dobrou práci a i režisér dokazuje, že s thrillerovým žánrem nakládat umí. Scénář ale obsahuje tolik kiksů a nelogičností, že se kvůli nim předchozí pozitivní dojem ze slibně rozehrané zápletky zcela hroutí.

Témata článku: Filmy, Roon

Určitě si přečtěte

Bourák: Ivan Trojan jako rokenrolový frajer, kterému teče do baráku i do manželství [recenze]

Bourák: Ivan Trojan jako rokenrolový frajer, kterému teče do baráku i do manželství [recenze]

Šlápnutí vedle dvojice Ondřej Trojan a Petr Jarchovský v žánrově i stylisticky nekonzistentním tvaru, v němž jsou postavy pouhými karikaturami, k nimž si obtížně hledáme cestu.

10 Marek Čech

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

Marek Čech

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

Vybrali jsme 15 jedinečných filmů, které se věnují válkám ve 20. století. Vybrané snímky mají společné to, že válku neoslavují nebo nevzývají. Naopak kriticky a bolestně obnažují její zrůdnost a nesmyslnost. Jsou to válečné filmy, kterým můžete věřit.

43 Marek Čech, Vojtěch Malý

14 nejlepších Hi-Fi sluchátek pro domácí poslech. Ceny začínají už pod tisícikorunou

14 nejlepších Hi-Fi sluchátek pro domácí poslech. Ceny začínají už pod tisícikorunou

Jako domácí sluchátka označujeme rozměrnější a pohodlnější sluchátka pro dlouhodobější poslech: například hudby u počítače, domácího Hi-Fi, ale i televizoru. Vybrali jsme ta nejlepší.

88 Jaromír Puk

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

73 Jaromír Puk