15 filmových tipů na Vánoce: thrillery, kriminální, akční a válečné

15 filmových tipů na Vánoce: thrillery, kriminální, akční a válečné


Temné kouty

r. Gilles Paquet-Brenner, Francie 2015)

Čtyřiatřicetiletá autorka, scenáristka a bývalá kritička Gillian Flynn vydala dosud tři romány. Zmizelá je tím posledním, Ostré předměty z roku 2006 prvním. Prostředním je titul Temné kouty (2009), jehož adaptace se letos chopil francouzský tvůrce Gilles Paquet-Brenner (Oslněni sluncem, Klíč k minulosti), který se na něm podílel jako scenárista a režisér.

Předlohu časopis Publishers Weekly vyhlásil nejlepší knihou roku a nadchla i Stephena Kinga. Podobně jako v Ostrých předmětech, kde se děj motal kolem vraždy holčičky, nebo Zmizelé, v níž se záhadně ztratila manželka, tak i zde stojí v pozadí příběhu smrt dvou dětí - sester a jejich matky.

Hlavní hrdinka vyprávění Libby Dayová v roce 1985 v jejích sedmi letech přežila brutální vyvraždění své rodiny na statku v Kansasu. Na základě její výpovědi byl za vraždu odsouzen její tehdy patnáctiletý bratr Ben (Tye Sheridan), údajný satanista. Jenže o čtvrt století později už si tím, co tvrdila u soudu, tak jistá není.

Okolnosti ji nutí nahlédnout do temných koutů vlastní minulosti a vytáhnout na světlo pravdu. Příběh nahlížíme ze tří perspektiv. Libby nás provází současností, zatímco o vraždách se dozvídáme od jejího bratra a matky  Patty (Christina Hendricks). Realita se podobně jako ve Zmizelé skládá z několika verzí, které nám krůček po krůčku odhalují stále více okolností z tehdejšího masakru.

Zpočátku se zdá, že viníkem je podivný bratr Ben, který má zálibu v drogách, sexu a satanismu. Je tomu tak ale doopravdy? Gillian Flynn už ve Zmizelé ukázala, že v případě jejích postav platí ono lynchovské sovy nejsou tím, čím se zdají být.

Dospělá Libby (Charlize Theron) ostatně značně odporuje stereotypu traumatizované hrdinky, již z ní udělala média. Je to zlostná, neurvalá, sebestředná a vypočítavá mrcha, která žije z peněžních darů lidí, kteří přeživší holčičky litovali. Jenže dávný případ upadá v zapomnění, peníze z fondu docházejí a jí hrozí, že si na živobytí bude muset vydělávat prací.

Proto s nadějí, že na své tragické minulosti ještě něco vydělá, přijme nabídku výstředního klubu amatérských kriminalistů s názvem Kill Club, kteří prošetřují známé zločiny a jsou přesvědčeni, že její bratr Ben je nevinný. Zpočátku ze sobeckých zájmů, poté ve snaze skutečně zjistit pravdu pátrá ve své minulosti a hledá odpovědi na otázky, jež ji sužují.

Vraždil skutečně její bratr Ben (Corey Stoll) a pokud ne, kdo tedy? Je schopna ho po tolika letech vypátrat a dostat tak bratra z vězení? A odpustí ji tento, že ho dostala za mříže? A odpustí on sama sobě, že za mříže dostala případně nevinnou osobu?

Tím, kdo je viníkem a kdo obětí, si nebudeme do poslední chvíle jisti. Podobně jako ve Zmizelé i zde zaznívá kritika senzacechtivých médií, které se v tomto dávném případě rády svezly na vlně paniky ze satanských rituálů. Nečekejte ale hrůzyplný satanistický horor, plný hektolitrů krve. To, o co tvůrcům jde, je ukázat, jak je jednoduché se splést v činech lidské bytosti, když vázne komunikace i mezi těmi nejbližšími. Tedy v rodině. A také jak se dají různé situace interpretovat z různých úhlů pohledu ve výsledný vjem, na hony vzdálený pravdě.

Určitě si přečtěte

Články odjinud