15 filmových tipů na Vánoce: thrillery, kriminální, akční a válečné

15 filmových tipů na Vánoce: thrillery, kriminální, akční a válečné


Žena v kleci

r. Mikkel Nørgaard, Dánsko / Německo / Švédsko, 2013

Světová obliba současné severské detektivní literatury se samozřejmě odráží i v severské kinematografii. Na této vlně se nese i kriminální thriller Mikkela Nørgaarda Žena v kleci, natočený podle stejnojmenné detektivky populárního spisovatele Jussiho Adlera Olsena. Ta byla první částí zatím šestidílného cyklu románů o kodaňském komisaři Carlu Mørckovi (Nikolaj Lie Kaas).

Nerudný kriminalista je po zpackané policejní akci, při níž díky jeho horlivosti zahyne jeden kolega a druhý po postřelení ochrne, přeřazen z oddělení vražd do nového Oddělení Q. Jde o sklepní místnost policejní budovy, kde má třídit odložené a nevyřešené případy.

Tato trafika mu měla zajistit, aby měl co dělat, ale zároveň ho držet tak trochu stranou od práce, která ho dovedla do traumatické situace, v níž se ocitl po zmíněném nešťastném policejním zásahu. K ruce mu je přidělen neustále optimisticky asistent Assad (Fares Fares), který do té doby pracoval někde v archivu.

Podceňovaná dvojice, již kolegové říkali „Opilec a Arab“, se začne zabývat případem populární političky Merete Lynggaardové (Sonja Richter), která před pěti lety záhadně zmizela při plavbě na trajektu. Jediným svědkem události byl její duševně nemocný bratr, jenž byl nalezen v podpalubí. Případ byl uzavřen jako jednoznačná sebevražda.

Takové vysvětlení se ale dvojici detektivů nezdá a případ přes výslovný zákaz znovu otevírají. Postupně se dopátrají pravdy, spjaté s dávnou tragickou autonehodou, zaviněnou malou Merete. Zločincem je muž, který byl tehdy jako chlapec svědkem smrti otce a sestry a který se od té doby mstil. Pro Merete si vymyslel obzvlášť kruté mučení, když ji unesl a uvěznil v tlakové komoře na svém statku, v níž jí po roce zvyšuje atmosféry.

Tvůrci sledují souběžně pátrání kriminalistů, situaci trýzněné ženy během pěti let jejího mučení a v krátkých retrospektivách i události z minulosti. Pečlivě dávkují napětí a zároveň těží ze zavedených stereotypů. Počasí je chladné a lezavé, vybraná prostředí nehostinná a hlavní protagonista nerudný a věčně zachmuřený workoholik, který se občas rád napije.

Nejde ale o ten typ noirového soukromého očka, které nese na svých bedrech všechnu tíhu světa. Je definován především svou posedlostí prací, kdy se snaží každý případ dotáhnout do konce, byť při tom utrží četné šrámy a zranění. Práce se mu stává náplastí na to, že není spokojen ve svém osobním životě, do kterého druhé jen obtížně pouští.

Assad, jeho doktor Watson, mu pak vytváří zázemí pro jeho práci. Přesně odhadne, kdy kolem něj má jen opatrně našlapovat a kdy naopak asertivně vyjádřit svůj názor. Tato dvojice má velký potenciál do budoucnosti, stejně jako celá série.

Určitě si přečtěte

Články odjinud