Interstellar, Šílený Max: Zběsilá cesta, Jurský svět, dvojka Sin City a Avengers, Ant-Man, Kingsman: Tajná služba i oscarový Birdman. Druhá ochutnávka nejatraktivnějších titulů přichází
Jurský svět
r. Colin Trevorrow, USA 2015
Dinosauří série vydělala dohromady dvě miliardy dolarů a tak není divu, že se k ní studio Universal po čtrnácti letech vrátilo. To, s čím tvůrčí tým přichází, je jakýsi upgrade původní látky. Děj navazuje na první díl Jurského parku a odehrává se dvaadvacet let po událostech, jichž jsme v něm byli svědky.
Takže žádný reboot, ale nový příběh s novými postavami, který je zasazený do již známého fikčního světa. Scenáristé sebereflexivně pracují s ingrediencemi (lokace, postavy, situace, vyprávěcí linie), které se objevily v prvním díle. Místy je vtipně shazují, ale hlavně si jednotlivé motivy vypůjčují do služeb nového příběhu
Režisérovi se prostřednictvím dvou sourozenců-chlapců daří znovu zprostředkovat ono dětské okouzlení, spojené s respektem, strachem i úžasem, jež zná každý, kdo se poprvé setkává s něčím tak majestátním a roztodivným jako jsou jednotlivá prehistorická zvířata v parku.
Později, po uprchnutí geneticky modifikovaného Indomina Rexe, film zas nabírá rysů hororově klaustrofobických (Vetřelec, Predátor). A také indianajonesovských, ať už v osobě hlavního hrdiny, bývalého mariňáka, biologa a cvičitele velociraptorů Owena Gradyho (Chris Pratt), nebo v celkovém ladění akčních scén. Ty oplývají velkou dynamikou, gradací i napětím, které je ale v patřičných momentech odlehčováno humorem.
Colin Trevorrow má spielbergovské trademarky v úctě a vzdává jim zde sofistikovaně hold. V situaci ohrožení vnějším nebezpečím dochází k upevnění sourozeneckých vazeb. A potažmo celé rodiny, kterou prožitý traumatizující zážitek chlapců stmelil.
Zdolávání překážek přiměje k přehodnocení priorit i stroze upjatou workoholičku Claire Dearing (Bryce Dallas Howard). Krotitel se jí líbí, ale zároveň ji štve. Při společné záchraně chlapců v sobě objeví nejen potlačovaný mateřský pud, ale i romantické já, jemuž rovněž nedávala příliš průchod.
Na rozdíl od Owena bere manažerka parku Claire zvířata jako kolonku v účetnictví. A čísla hovoří jasně. Návštěvnost klesá, tržby s ní a proto majitel parku přistoupí k tomu, že do něj vypustí novou atrakci v podobě geneticky modifikovaného dinosaura.
Jeho DNA v sobě zahrnuje mutaci hned několik druhů těchto prehistorických veleještěrů. Nebezpečí, před nímž Owen varoval, se naplní a Indominus Rex začne smrtelně ohrožovat zaměstnance a návštěvníky parku, jichž je více než dvacet tisíc.
A nejsou to tentokrát jen lidé, ale i ostatní přirozené dinosauří druhy, které se po vzoru superhrdinských Avengers rozhodnou této genetické spatlanině postavit. Protože jen tak mohou obhájit své postavení vůči tomuto výplodu lidské domýšlivosti a kreativity.
Dříve obávání, nyní ochočení prehistoričtí ještěři, kteří se po boku lidí postaví proti svému umělému soukmenovci, jsou největší inovací čtvrtého dílu, jehož synopse se jinak příliš neliší od předchozích dílů. Trevorrow se nesnaží o žánrový progres, ale spíš o připomenutí toho, co vždy tak dobře fungovalo na Spielbergových rodinných podívaných. Na to, že jde o jeho první blockbuster, jde o velice suverénní ukázku zvládnutého popcornového dobrodružství.
Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách