Oscarová Ona, kontroverzní Nymfomanka, Apokalypsa v Hollywoodu i forrestgumpovský Stoletý stařík. Třetí ochutnávka nejatraktivnějších titulů přichází.
Sci-fi komedie
U Konce světa
r. Edgar Wright, Velká Británie 2013
Cornetto trilogie (Soumrak mrtvých, Jednotka příliš rychlého nasazení) žánrových perzifláží dospěla k láskyplné variaci na Invazi zlodějů těl a Stepfordské paničky. Znovu se tak dočkáme obligátního mixu popkulturních a geekovských referencí, bizarních gagů, nekorektních hlášek a cameo výstupů známých herců (Pierce Brosnan, Bill Nighy).
Tentokrát jde ale o víc, než o rozpoznání, k jaké sci-fi klasice se odkazuje. A už to není taková rozjívená, podvratná, lehkomyslná a nenucená divočina jako dřív. Třetí celovečerní spolupráce tria Wright-Pegg-Frost má mnohem nostalgičtější nádech než ty předchozí a připomíná bilanční účtování s pubertou, mládím, zráním i středním věkem, v němž se hrdinové právě nacházejí.
S tímto posunem kurzu směrem k dospělosti se částečně (ale opravdu jen částečně) mění i vizuální forma vyprávění. Už není tak frenetická jako dřív a má mnohem vyzrálejší tvář. A vzhledem k rozpočtu také výpravnější. Režisér Edgar Wright se zklidnil a nesnaží se za každou cenu ohromovat divokými kamerovými přejezdy ani kulometným střihem. Zato přesně ví, jak pracovat s tempem vyprávění.
Po rozjezdové úvodní půlhodince, která nám evokuje, že bychom mohli sledovat něco na způsob Pařby ve Vegas nebo prcičkového setkání po letech na školním srazu přehodí ale scenáristé výhybku a rozjede se v něčem blízká, ale přesto nezaměnitelná sci-fi obdoba příběhu Stepfordských paniček.
Pětice přátel, Gary King (Simon Pegg), Andy Knightley (Nick Frost), Oliver Chamberlain (Martin Freeman), Steven Prince (Paddy Considine) a Peter Page (Eddie Marsan) se vrací do rodného zapadákova. Jejich cíl je jediný. Obejít za jednu noc dvanáct hospod a nalámat v nich do sebe každý tucet piv.
Newton Haven ale nevítá rodáky zrovna s otevřenou náručí a místní obyvatelé se chovají dost podivně. Stačí prvních pár piv a několik velmi bizarních příhod, aby si přátelé uvědomili, že v tomhle městě se něco hodně změnilo a jeho obyvatelé mají až podezřele strojený projev.
Kamarádi, kteří se chtěli vyrovnat s vlastní minulostí i přítomností, najednou zjišťují, že budou muset bojovat nejen o svou budoucnost, ale o přežití celého lidstva. To když se jim připletou do cesty aristokratičtí návštěvníci z vesmíru s modrou krví.
Wright si s láskou pohrává s odkazy na filmy o mimozemských lupičích těl i jinými (Matrix) a nezapomíná ani na předchozí dva snímky z Cornetto série. Melodie (Pulp, Suede, Primal Scream, The Stone Roses) nostalgicky evokují dobu dospívání ústřední pětice a dodávají jejich novým eskapádám tesklivě smířlivý charakter.
Hrdinové U Konce světa sice vnějškově čelí robotickým mimozemským protivníkům, což vede ke spoustě skvěle rozehraných akčních scén, ale mnohem důležitější je jejich vnitřní zápas s krizí středního věku. Skrze něj získává vyprávění druhou a velice funkční moralistní nadstavbu, vypovídající o síle přátelství.