15 nejlepších filmů pod stromeček: zábava a romance

Kapitoly článku:


Jana Eyrová

Zahájení letošního karlovarského festivalu obstarala adaptace mnohokrát zfilmovaného románu Charlotte Brontëové. Americký režisér Cary Fukunaga (debut Sin Nombre) oproti předchozím převedením významného díla anglického romantismu přidal na ponuré a depresivní atmosféře venkovského panství v Thornfieldu, kde se odehrává stěžejní část děje. Tajemstvím opředený starý dům s podivnými zvuky z něho se linoucími dodává vyprávění až hororový nádech.

Sem přichází za prací životem těžce zkoušená Jana (Mia Wasikowska). Osmnáctiletý sirotek, kterého náladový pán domu Edward Rochester (Michael Fassbender) zaměstná jako guvernantku, jež se má starat o jeho malou chráněnku. Francouzskou dívku Adélku.

 

Mladá opatrovnice, jež nepoznala dosud kouzlo pravé lásky, se do svého pána postupně zamiluje. Čeká ji ale ještě dlouhá cesta poznání, provázeného zoufalstvím, než zjistí, co vězí za nevyzpytatelným a prchlivým chováním démony stíhaného Edwarda.

Režisér jejímu hledání a tápaní dává přitažlivou vizuální podobu, v níž všechny složky (výtvarná kamera, hudba Daria Marianelliho, kostýmy, výprava) slouží vyprávěnému příběhu. Výsledek pak není jen pouhou ilustraci známé látky, ale svébytným počinem, jež může uspokojit jak předlohy znalé čtenáře, tak nadchnout knihou nedotčené publikum.

Voda pro slony

Z devatenáctého století, v němž se odehrává Jana Eyrová, nás do třicátých let minulého století posouvá adaptace tentokrát současného bestselleru kanadské autorky a velké zastánkyně práv zvířat Sary Gruenové.

Ta nás přenáší do časů velké hospodářské krize, kdy u cirkusu nachází práci zběhlý student z veteriny Jacob, představovaný Twilight idolem všech puberťaček Robertem Pattinsonem. Přes ne zrovna vřelé přijetí ředitele cirkusu Augusta (Christoph Waltz z Hanebných panchartů) je zaměstnán jako nový ošetřovatel zvířat. Tedy i koní, jejichž drezuru obstarává hvězda manéže, sličná krasojezdkyně Marlena (Reese Witherspoonová), jež je principálovou manželkou.

 

Citlivý a pozorný mladík na jedné straně a charismatický, leč despotický manžel s násilnickými sklony na té druhé, který s nelibostí pozoruje sbližování své ženy s nově příchozím elementem do světského prostředí, řídícího se vlastními pravidly fungování. Milostný trojúhelník vystrkuje od počátku růžky a my jen čekáme, kdy si On a Ona padnou přes všechna úskalí, jimiž budou muset projít, do náruče.

Režisér Francis Lawrence (Constantine, Já, legenda) krášlí tuto cestu za pomocí kameramana Rodriega Prieta kouzelnými obrázky, jak vypadlými ze zlaté éry hollywoodské továrny na sny, ale bohužel citovým peripetiím, jež se odehrávají na jejich pozadí, neumí vetknout do vínku více vášně, živočišnosti a dramatičnosti. Výsledek tak připomíná červenou knihovnou zavánějící barvotiskové omalovánky s choreograficky dobře zvládnutými výstupy zvířat.

Ondine

Samotářskému irskému rybáři Syracusovi (Colin Farrell) jednoho dne uvízne v síti krásná dívka, již zachrání před utonutím. Poskytne jí azyl a seznámí ji se svojí sečtělou jedenáctiletou dcerou, jež si její zjevení dá do souvislosti s pohádkovými mýty o vodních vílách.

Z půvabné mořské víly, pojmenované Ondine (Alicja Bachledaová) se ale vyklube ilegální imigrantka a pašeračka z Rumunska, která díky svým plaveckým schopnostem přispěla k ukrytí drogového lupu. Ten chce nyní získat zpět její bývalý milenec a překupník se svými kumpány, který se ve snaze dostat své zboží zpět nezastaví opravdu před ničím. Podaří se rybářovi rusalku zachránit a vytrhnout ji z osidel její temné minulosti? A bude umět Ondine naložit se svobodou volby, jež se před ní najednou otevírá?

 

Irský režisér Neil Jordan (Hra na pláč) ozvláštňuje poetický příběh o dvou ztracencích, jež k sobě nalézají cestu, prvky sociálně-kriminálního dramatu. Umně splétá rovinu baladickou a drsně realistickou. A dává vzniknout subtilní lyrické bajce o lásce s pohádkovými motivy, v níž nakonec bude dobro odměněno a zlo po zásluze potrestáno.

Určitě si přečtěte

Články odjinud