16 filmových tipů pod stromeček: sci-fi, komiks, fantasy

16 filmových tipů pod stromeček: sci-fi, komiks, fantasy

Vánoce se blíží a s nimi přichází i naše tradiční ochutnávka nejatraktivnějších novinek na DVD a Blu-Ray nosičích, které mohou posloužit jako vhodný dárek pro vaše blízké či vás samé.


S blížícím se koncem roku přinášíme pravidelný přehled nejzajímavějších a nejatraktivnějších filmových počinů, jež mohou posloužit jako vhodný tip na hezký dárek pro vaše blízké, jimž můžete tyto snímky nadělit pod stromečkem na některém z dostupných nosičů. Náš výběr je z filmů, které v roce 2014 vyšly na DVD či Blu-ray disku.

Vybranými filmy si můžete udělat radost i vy sami při doplnění vaší filmotéky, nebo vám mohou posloužit jako inspirace k tomu, na co se během Vánoc nebo po nich podívat a co vám třeba během roku uniklo. Probrali jsme se tituly a zajímavými kolekcemi, které distributoři v právě odcházejícím roce uvedli na trh a jež by dle našeho názoru neměli uniknout vaší pozornosti.

V první části tohoto speciálu jsme se zaměřili na žánry divácky snad nejoblíbenější a masově nejvyhledávanější. Na sci-fi, komiksové adaptace, fantasy a přidáme i pozdrav od sexy upírek a jednoho řvoucího monstra, které letos oslavilo šedesáté narozeniny.


Elysium

r. Neill Blomkamp, USA 2013

Píše se rok 2154 a lidská populace je rozdělena na dvě diametrálně odlišné části. Na ty bohaté a privilegované (1% populace), kteří žijí na nedotčené umělé kosmické stanici Elysium, obíhající kolem Země. A na zbytek lidstva, který zůstal na přelidněné a zdevastované planetě Zemi, kde doslova živoří.

Elysium dodržuje přísné protiimigrační zákony a dbá na to, aby luxusní životní styl obyvatel stanice zůstal nedotknutelný. Tito nejbohatší využívají zdravotnického a současně regeneračního zařízení, jež je činí prakticky nesmrtelnými. Proto se na Elysium snaží dostat i ti nevyvolení ze Země.

Jedním z těch, kteří se o to pokusí, je i Max (Matt Damon). Bývalý recidivista, který pracuje v továrně v Los Angeles, kde je jednoho dne ozářen smrtelnou dávkou radiace. Ortel je neúprosný. Do pěti dní má zemřít. I když se zařekl, že s podsvětím už nechce mít nic společného, je nucen ve snaze o svou záchranu vyhledat lidi, kteří by mu mohli pomoci ilegálně vniknout na Elysium.

Pro ty je to ale něco za něco. Musí proto unést Johna Carlylea (William Fichtner), manažera továrny na výrobu robotů, v níž byl Max radioaktivně ozářen. A dostat z jeho mozku hackerským způsobem informace, které se ukáží být přístupovými kódy k tomu, aby se Elysium otevřelo světu. Maxova přísně soukromá mise, sledující naplnění jeho osobního cíle, se tak pod vlivem mnoha okolností pozvolna mění ve všelidové povstání.

Los Angeles budoucnosti připomíná johannesburské přecpané a smradlavé slumy z Districtu 9 nebo chudinská předměstí v Mexiku. Kontrastně k tomuto světu je zkonstruován ten elysijský, jehož podoba připomíná luxusní čtvrti v Beverly Hills.

Horních deset tisíc si na oběžné dráze kolem zdevastované Země vybudovalo své bydlení nad oblaky. Jejich rajské zahrady hlídá z pozice své funkce ministryně obrany (Jodie Foster). Ta nechá nemilosrdně sestřelovat ilegální uprchlické raketoplány ze Země, vezoucí ty, jež se touží na Elysiu vyléčit ve speciálních kójích.

Oproti Districtu 9, který se mohl pochlubit silným příběhem s přesahem i ostře satirickým laděním, stojí Elysium na mnohem chatrnějších scenáristických základech. Vyprávění má poměrně očekávatelný charakter jednoduchého akčního příběhu, který pomrkává po Robocopovi, Total Recall, Mad Maxovi nebo Johnny Mnemonicovi.

Ideově je příběh Elysia možné vnímat jako agitační výzvu k narovnání stavu ve společnosti, kde dochází k čím dál otevřenější sociální propasti mezi vrstvou bohatých a chudých, k nimž se díky takto rozevřeným sociálním nůžkám přidává i třída střední. Vyprávění obsahuje i zcela zjevnou metaforickou analogii k tomu, v jakém stavu se v současnosti nachází systém zdravotní péče a pojištění v Americe.

U Neilla Blomkampa tato angažovanost nepůsobí módně levičácky, ale autenticky, už kvůli prostředí, odkud přichází. Hloupé nebo naivní není ani východisko z krize, které nabízí. Nenabádá ke svrhnutí stávajícího řádu, ale k jeho narovnání ve prospěch těch dosud vyloučených a trpících.

Nechce pomstu na privilegovaných, kteří ke svému majetku přišli mnohdy za velmi nekalých okolností, ale žádá o šanci pro ty ostatní, jejichž životní situace byla až dosud neuspokojivá. Jde mu o jakýsi symbolický akt obětování se ve prospěch celku, kde ti bohatší přijdou dobrovolně s jakousi formou solidární daně.

Určitě si přečtěte

Články odjinud