Vlka z Wall Street, královnu porna Lindu Lovelace, domácí debuty Jiřího Mádla a Miroslava Krobota nabízí druhá ochutnávka nejzajímavějších titulů, jež se v roce 2014 objevily na DVD/Blu-ray.
Akční filmy
Plán útěku
r. Mikael Håfström, USA 2013
Na spojení dvou největších ikon akčního žánru v jednom filmu čekali fanoušci od osmdesátých let. Před třiceti lety by jejich společný projekt absolutní pecka, dnes, ruku na srdce, je zajímavý především pro pamětníky éry jejich největší slávy.
Ray Breslin (Sylvester Stallone) je specialistou na zabezpečovací zařízení věznic. Jako insider pod falešnou identitou zkoumá slabiny vězeňského systému a jeho způsobu ostrahy. Ty jsou pak na základě jeho poznatků odstraňovány a zdokonalovány.
Další zakázka ale vypadá značně riskantně. Ocitá se v zařízení, které spíše než běžné vězení připomíná přísně střežený futuristický objekt z nějaké sci-fi. Však také bylo sestrojené podle instrukcí, jež sepsal Ray ve své vlastní knize. A ukáže se, že je opravdu pevností, z níž není úniku. Zvlášť v momentě, kdy se prokáže, že na Raye někdo ušil past a že tady začíná boj o holý život.
Ray s uměle vytvořenou identitou záhy okusí dopad obušků sadistických dozorců, jimž šéfuje perfekcionismem posedlý ředitel věznice Hobbes (Jim Caviezel). A zjišťuje, že pokud se chce dostat ven, musí spojit své síly s místním vězeňským bossem a překupníkem Emilem Rottmayerem (Arnold Schwarzenegger). Po počátečních neshodách, strkanicích a honění si trika, začnou oba muži na plánu útěku spolupracovat.
Děj, výstavba a styl vyprávění působí jako kombinace nového a starého. Tedy současných televizních seriálů typu Útěk z vězení a subžánru útěkařských filmů, s nimiž se měl možnost Sylvester Stallone popasovat už v minulosti (Vítězství, Kriminál). Nejblíže má ale asi k akční komedii Tango a Cash (1989). Už proto, že více než o akci a napětí zde jde o sebeironické pošťuchování mezi oběma ikonami, blízké populárním buddy-movie.
Režisér Mikael Håfström (Zlo mezi námi, Hra s nevěrou, Pokoj 1408) tyto subžánry nikam neposouvá, jen jim dává zasazením do věznice s futuristickým vzhledem moderní design. To, na co sází především, je chemie mezi oběma hlavními protagonisty. A sluší se říci, že tento tah mu vychází na výbornou.
Oba pozdější spojenci se musí nejdřív oťukat, poškádlit se, vyměnit si pár invektiv typu, kdo z nich vypadá jak inteligentně a předvést nějaký ten čistě účelový střet, který je posune k vzájemné spolupráci.
Na obou je přitom znát, jak si společné scény užívají a jak je baví dělat si z toho druhého i ze sebe navzájem legraci. Při, pro někoho omezeném, pro jiného typickém rejstříku jejich hereckých poloh, si vystačí s nezaměnitelnými drsňáckými grimasami, které výborně baví i bez toho, že by musely odkazovat k jejich předchozím slavným rolím.
Zápletka je modelová a podobně naivní jako u oněch počinů z osmdesátých let, jež je proslavily. Scenáristické duo klasickou příběhovou linii „vlákání do léčky - strastiplný pobyt ve vězení - spojenci, jež jim pomohou - útěk“ nerozvíjí nijak rafinovaně. Právě naopak. Vypomáhají si náhodami a oslími můstky, které mají ve vyprávění přesně danou funkci. Mají hrdinům buď ztížit nebo usnadnit cestu na svobodu. Závěrečný twist odhadnete také poměrně snadno.
Předvídatelná zápletka a značně podivně zvolený design kulis a kostýmů strhává filmu při hodnocení procenta dolů. Zvedá je pak svižné tempo vyprávění a chemie mezi oběma hlavními protagonisty, na jejichž rovnocenné setkání v jednom filmu čekali fanoušci desítky let.
Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách