18 filmů, které musíte vidět: oscarové tituly a drama

18 filmů, které musíte vidět: oscarové tituly a drama


Velký Gatsby

r. Baz Luhrmann, Austrálie / USA 2013

Velký Gatsby je román amerického modernisty Francise Scotta Fitzgeralda, který napsal ve svých osmadvaceti letech. Mluví se o něm jako o největším americkém literárním díle 20. Století. Zfilmován byl dosud čtyřikrát, přičemž nejznámější je verze z roku 1974, kde se v hlavních rolích představili Robert Redford a Mia Farrow.

S pátou, nejvýpravnější a nejoslnivější verzí přišel letos australský režisér Baz Luhrmann. Ten má velký cit pro ztvárnění silných melodramatických látek (Romeo a Julie, Moulin Rouge, Austrálie).

Digitální technologie mu umožnila vytvořit iluzi prohibičního New Yorku. Opojné doby před hospodářskou krizí, kdy se obchody hýbaly a země zažívala hospodářskou konjunkturu. Vždyť kde jinde mohl uplatnit svůj zběsile intenzivní audiovizuální styl, než při inscenování dekadentních jazzových večírků, které pořádá tajemný pan Gatsby ve svém sídle.

Baz Luhrmann přistoupil k Velkému Gatsbymu podobně jako Joe Wright k filmové adaptaci Anny Kareniny. Tedy jako choreograf s výjimečným citem pro eklektické skloubení hned několika divadelních útvarů (muzikál, tanec, kabaret) ve prospěch tvaru filmového.

Připadáme si s ním jako s kouzelníkem, který nás v historických kostýmech zve na současnou diskotéku, kde se pohupujeme v rytmu hip-hopových úprav jazzových standardů dvacátých let. Luhrmann je zároveň i architektem všech těch fantastických a extravagantních výtvarných stylizací a zvukových koláží, které dává do služeb v podstatě romantického nebo melodramatického příběhu s vyhrocenými emocemi.

Jakoby chtěl především verzi ze sedmdesátých let s Robertem Redfordem dokázat, že jde tento román pojmout mnohem barvitěji, výbušněji a hlavně záživněji. Jako dynamický, spektakulární a pompézní zážitek, plně zaměstnávající vaše smysly. V Luhrmannově světě je zkrátka vše, od hudby, přes kulisy, kostýmy, světla, výtvarné nápady a digitální efekty mámivé, ohromující a hyperstylizované.

Na podmanivý vizuál, pomocí něhož mladší generaci zpřístupňuje obsah jednoho z nejvýznamnějších románů meziválečné prózy, sází možná ale až příliš, jakoby nevěřil, že samotný Fitzgeraldův příběh může ještě dnes obstát sám o sobě.

Z opulentní a opojné dekadentní hostiny lidské marnivosti ale přijde jednoho dne vystřízlivění. Vyprávění se zklidní, prohloubí, změní rytmus a k dobru věci se soustředí na drama milostného trojúhelníku, který směřuje k tragickému vyústění. Právě zde konečně vyniknou herecké výkony, především Leonarda DiCapria v roli Gatsbyho a jeho soka Joela Edgertona coby Toma.

Leonardo DiCaprio předvádí, proč je považován za jednoho z nejlepších herců své generace a díky svému energickému herectví na sebe dovede strhnout pozornost i od té sebekřiklavěji zaranžované scény.

Tak, jako Gatsbymu nepomohlo všechno pozlátko k tomu, aby získal to, na čem mu nejvíc záleželo, tak i adaptace Baze Luhrmanna vyznívá nejpřesvědčivěji, když se od nablýskaného povrchu, jímž chtěl režisér diváka za každou cenu ohromit, vrátí zpět k samotnému příběhu o odvrácené straně amerického snu, nenaplněné lásce a naději na ni.

Speciál: Filmy, které musíte vidět

Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách

Určitě si přečtěte

Články odjinud