Dáváte přednost českým filmům, hollywoodským velkoprodukcím populárních ság na pokračování nebo klasice, na niž se můžete spolehnout? Zde si najdete svého favorita.
V minulých dnech, kdy lidé celý týden vzdávali svému zesnulému prezidentovi tichý a hluboce vnitřní hold ať už zapálením svíčky nebo pokloněním se jeho památce jsme si možná více než kdy jindy uvědomili duchovní rozměr vánočních svátků.
A duchovní rozměr či přesah má i mnoho z filmů, jež nabízíme ve třetí a poslední části našeho ohlédnutí za tituly, jež přinesli distributoři v tomto roce na náš trh. I v něm se hrdinové často vyrovnávají se ztrátou nejbližších a učí se jak žít dál.
Po minulých dvou žánrových výletech, kdy jsme se blíže podívali na sci-fi, komiksové adaptace nebo akční snímky v dílu prvním a na romance, komedie či animáky v tom druhém jsme se potřetí rozhodli zmapovat filmy dramatické, výpravné blockbusterové ságy, oblíbené a vyhledávané domácí snímky, nestárnoucí klasiku, zajímavou nabídku z vydavatelství Levné knihy, artové či umělecké počiny a kolekci jednoho z nejpilnějších režisérů Hollywoodu, který se v posledních letech z Manhattanu rád zavítá do Evropy.
Blockbusterové ságy
Souboj lorda Voldemorta s chlapcem, který přežil, vrcholí. V bradavické škole čar a kouzel, jež se změnila v přísně střežený ústav totalitního ražení, se odehraje monumentální bitva, v níž nestačí kouzelnické hůlky v závěrečné hodině takřka vychladnout.
Gradující finále ve zběsile akčním rytmu pádí vpřed, aniž by ale zanechalo v srdcích diváků výraznější emocionální otisk v místech, kde bychom to uvítali. Ve válečné vřavě umírají klíčové postavy vyprávění a režisér jejich skon nechává probíhat mimo záběr nebo ho neinscenuje dostatečně dramaticky. Uspěchanost a zkratkovitost se v zásadním momentě díla, kde by divák očekával přesně opačný způsob předvedení dějového vyústění, obrací tak trochu proti tvůrcům.
Přesto zůstává za celou ságou o vyvoleném s jizvou na čele příjemné poselství, že je třeba vzdorovat osudu, i když vám nebyly hned od počátku zrovna příznivě rozdány karty, s nimiž vstupujete do života. A že díky síle přátelství, lásky, loajality a sounáležitosti je možno zlomit i to sebevětší zákeřné zlo.
Ve čtvrtém pokračování převzal po Goreu Verbinském režijní otěže tvůrce Chicaga nebo Gejši Rob Marshall. Přibyla Penélope Cruzová jako Sparrowova úskočná bývalá milenka a z moře se ozývá vábení mořských panen s tváří Lagerfeldových modelek.
Jinak se ale při putování za tajemnou fontánou věčného mládí servíruje stále stejný rodinný koktejl dobrodružství, romantiky, akce a komických gagů, který sice nenabízí v jednotlivých složkách stejně vyvážené chutě, ale alespoň není tak překombinovaný jako minule.
Ekonomická krize, v důsledku níž nemůže najít práci i přítelkyně Carly (Rosie Huntington-Whiteleyová), již zahrnuje její šéf luxusními dary a okázale se jí dvoří, Samu Witwickému (Shia LaBeouf) na náladě a důstojnosti nepřidají. Společenský pád ze spasitele lidstva v zneuznaného poskoka nese Sam těžce a v duchu touží po návratu do starého hrdinského světa, v němž požíval vážnosti. Ani netuší, že záhy bude mít možnost se v ulicích Chicaga opět střetnout s bojovnými Deceptikony, kteří se nevzdávají svých plánů na zotročení Země. S hrdinnými Autoboty a vojenskými jednotkami pochopitelně v zádech.
Michael Bay rozehrává již třetí bombastickou pyrotechnickou show, v níž se bortí vznosné mrakodrapy coby symboly prosperity a mezi jejich zbytky sprintují ti, kteří se pokouší o záchranu. Kolem létají stíhačky a roboti různých tvarů a barev se navzájem mydlí hlava nehlava. Duní k tomu hrdinské chorály Stevea Jablonskyho a ostřílení američtí vojáci se předhánějí s vůdcem Autobotů, kdo pronese vlastenecky patetičtější projev.
Režisér se v završení trilogie poučil z chyb předchozí části a je v ní vizuálně i obsahově přehlednější. Přesto je znát, že natažení akce na maximální možnou míru není samospasitelné a že se do ságy vkrádá rutina a malý zájem o vývoj postav. A nám se zas na mysli vytane přísloví, že v nejlepším je třeba přestat.