1917: sugestivní dojem z války, zprostředkovaný kamerou a scénografií prostoru [recenze filmu]

28. února 2020
TWEET SDÍLET
Třemi Oscary oceněná záchranná mise během první světové války, která evokuje kontinuální plynutí času za pomoci jednoho dlouhého záběru.

Plusy

  • Sugestivní dojem z války zprostředkovává především kamera Rogera Deakinse a scénografie prostoru, na němž může operovat.

Minusy

  • Scénář je poměrně jednoduchý a jde v něm o přesun z bodu A do bodu B při zdolání několika překážek. Psychologií postav se příliš nezabývá.
8/10
Hodnocení

Z devíti filmů, nominovaných na Oscara v kategorii nejlepší film, si premiéru jen jednoho z nich nechali domácí distributoři až po jejich vyhlášení. Po zisku dvou Zlatých glóbů (nejlepší drama a režie) a ovládnutí britských cen BAFTA, kde snímek 1917 proměnil sedm nominací z devíti, včetně těch za nejlepší film a režii, distributor kalkuloval s tím, že se u nás premiéra tohoto válečného opusu ponese na vlně jeho oscarového úspěchu.

Strategie to byla určitě správná, ale nevyšla, protože film z deseti oscarových nominací proměnil jen tři. Za kameru, mix zvuku a vizuální efekty, tedy vesměs v technických kategoriích. Ty ostatně naznačují, kde leží největší kvalita nebo přitažlivost tohoto titulu.

Souboj s časem i o přežití

V samotném příběhu to není, i když vznikl podle vzpomínek Alfreda Mendese, dědečka režiséra a scenáristy tohoto filmu. Alfred Mendes byl v 1. světové válce britským poslem na frontové linii a jeho historky z té doby inspirovaly Sama Mendese (Americká krása, bondovky Skyfall a Spectre) ke vzniku tohoto vyprávění. To má sice smyšlený ráz, ale jsou v něm využity fragmenty dědečkových vzpomínek. O tom, že jde pro režiséra o osobní projekt, svědčí nejen to, že ho svému předkovi věnoval, ale i že se poprvé za vice jak dvacet let své režijní kariéry chopil rovněž role scenáristy.

Scénář je přitom poměrně jednoduchý a přímočarý a jde v něm o přesun z bodu A do bodu B při zdolání několika překážek. Psychologií postav se příliš nezabývá, i když vidíme, jak se splnění rozkazu ve světle prožitých událostí mění pro Schofielda, jednoho ze dvou dvojáků, poslaných na misi, v otázku cti. Tu, již si nese v srdci a ne na hrudi, jak ukáže debata mezi oběma vojáky o tom, jak právě Schofield proměnil medaili cti za láhev vína.

Dialogy postav působí jako běžné odposlechnuté hovory, mají civilní ráz a dokreslují perspektivu těchto dvou desátníků. Ti při splnění své mise svádí dvojí souboj, s časem a o přežití. Souboj s časem evokuje plynutí děje v reálném čase, který ve skutečnosti trvá od odpoledne jednoho dne do rána druhého.

Iluze plynutí v jednom dlouhém záběru

Kamera se drží jejich perspektivy vnímání událostí, její pohyb je řízen pohybem postav, přesto ale nemáte pocit, že by vám něco mimo záběr unikalo, protože kamera krouží i kolem nich a nad nimi. Režisér tu ve spolupráci s kameramanem Rogerem Deakinsem uplatňuje metodu, známou z Hitchcockova Provazu, Ruské archy Alexandra Sokurova, Birdmana nebo Saulova syna. Tedy zdání kontinuálního plynutí za pomoci jednoho dlouhého záběru.

Že jde ve skutečnosti o iluzi, při níž se rafinovaně využívá skrytá montáž, přiznal sám kameraman filmu, který potvrdil, že těch záběrů bylo ve skutečnosti 64 a nejdelší z nich trval sedm minut. Toto přiznání přesto mnoho diváků neodradí od toho, aby pečlivě sledovali, kdy došlo k zatmívačce či zřetelnému střihu a jak šikovně to bylo zamaskováno. Třeba tím, že je voják v bezvědomí, vešel do zákopového tunelu nebo skočil do řeky.

Aby tato dovedně provedená iluze natáčení na jeden záběr fungovala, bylo nutné, aby se režisér stal jakýmsi aranžérem jednotlivých scén s detailně rozvrženou mizanscénou. V tom Mendesovi jistě pomohla jeho divadelní zkušenost. Scénografové filmu na něm odvádějí obrovskou práci, když členitou skotskou krajinu, kde se natáčelo, proměňují v kilometry dlouhou plochu, která nám odhaluje netušené horizonty i skrytá zákoutí exteriérových lokací, v nichž se vojáci pohybují.

Nejsugestivnější scenérie a noční útěk z ní na nás čeká v hořícím městě, kde kameraman se světlicemi rozehrává velmi působivou audiovizuální podívanou. Těsné zákopy, rozbahněná francouzská pole, výbuch důlní šachty, opuštěná farma, spadlý most nebo řeka s mrtvolami vojáků dotváří surreálný apokalyptický obraz zkázy, který je ale přesto tak reálný.

Zdání počítačové hry

Dvojice vojáků, Blake (Dean-Charles Chapman) a Schofield (George MacKay), do něho vstupuje 6. dubna 1917 s úkolem doručit včas urgentní vzkaz, který může zachránit 1600 vojáků, včetně bratra jednoho z nich. Anglický generál (Colin Firth) je posílá za velícím plukovníkem Mackenziem (Benedict Cumberbatch) detašovaného pluku, aby zastavil plánovaný útok, který by je nahnal do pasti Němců.

Jejich pohyb na území, z něhož se Němci takticky stáhli, připomíná zdolávání překážek a rozmanitých prostředí v počítačové hře, jejíž rytmus vyprávění určují vypjaté momenty (pád letadla, běh hořícím městem), střídané pravidelně s těmi klidnějšími (cesta v nákladním voze, setkání s francouzskou dívkou, která se ujala kojence).

Válka je tu přitom nahlížena neheroicky, i když se v ní lidé, jako oni dva vojáci se vzkazem, hrdinně chovají. Každý dobrý čin, jako je pomoc nepříteli, se může v mžiku negativně obrátit proti vám, nihilismus, vyhoření a otupělost tu panuje i na britské straně, jak ukazuje příklad plukovníka Mackenzieho. Vítězem války se pak stává ten, kdo ji přežije.

Sugestivní dojem z ní nám zprostředkovává především kamera Rogera Deakinse a scénografie prostoru, na němž může operovat. Deakins byl patnáctkrát nominovaný na Oscara, dvakrát tuto cenu získal, mimo 1917 i za sci-fi Blade Runner 2049, a je to právě on, kdo má lví podíl na tom, že film působí vtahujícím způsobem, i když příběh samotný na tom zas tak velký podíl nemá. Kameramanská exhibice ho přebíjí i zachraňuje zároveň, až to budí dojem, koho je ten film více. Zda Deakinse nebo Mendese. Oscarové sošky jakoby nám dávaly na tuto otázku odpověď.

1917

  • Žánr: válečný film
  • Původní název: 1917
  • www.1917.movie/
  • USA / Velká Británie, 2019
  • Scénář: Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
  • Režie: Sam Mendes
  • Hrají: George MacKay, Dean-Charles Chapman, Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 27. 02. 2020

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze filmů, Trailer, Recenze

Určitě si přečtěte

15 skvělých filmů česky a zdarma. Víme, kde je najdete online

15 skvělých filmů česky a zdarma. Víme, kde je najdete online

Když se chcete podívat na povedený film zdarma a česky, nemusíte "pirátit". Vybrali jsme 15 filmů, které najdete na YouTube či Seznam.cz, jsou zcela zdarma a přitom určitě stojí za shlédnutí. Najdete zde zástupce více žánrů, takže si určitě vyberete (a případně rozšíříte rozhled).

18 Jaromír Puk

Jaromír Puk
Filmy zdarma
Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Máme zde Miracast, Google Cast, ale co dělat, když ani jedno nefunguje? Pokud potřebujete zobrazit obsah telefonu na velké obrazovce televizoru, recept je jednoduchý.

7 Tomáš Holčík

Tomáš Holčík
Televizory
9 tipů na nejlepší televizory, které si dnes můžete pořídit

9 tipů na nejlepší televizory, které si dnes můžete pořídit

I když ceny televizorů klesají a ani velké úhlopříčky už nejsou drahé, stále má smysl připlatit si za prémiové televizory. Vybrali jsme ty nejlepší, které vás překvapí kvalitním podáním obrazu i pokročilými funkcemi.

145 Jaromír Puk

Jaromír Puk
Televizory
25 nejlepších klasických českých komedií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších klasických českých komedií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Zaměřili jsme se na české nebo československé komedie, které vznikly od 30. let minulého století do současnosti. Vybrali jsme ty nejlepší, nejnavštěvovanější, nebo pro danou dobu něčím typické.

13 Marek Čech

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět