20 filmových tipů: komiksové adaptace, sci-fi, fantasy a horory

15. prosince 2013
TWEET SDÍLET
20 filmových tipů: komiksové adaptace, sci-fi, fantasy a horory
Vánoce se blíží a s nimi přichází i naše tradiční ochutnávka nejatraktivnějších novinek na DVD a Blu-Ray, které mohou třeba posloužit jako vhodný dárek pro vaše blízké či vás samé.

Nevědomí

r. Joseph Kosinski, USA 2013

Píše se rok 2077 a Země už nevypadá tak, jak ji známe dnes. Před šedesáti lety ji napadla mimozemská civilizace a vypukla nelítostná válka. Té padla za oběť její dávná tvář. Nukleární střet lidé sice vyhráli, ale kvůli destrukci Měsíce a zdevastovanému povrchu planety, jenž se stal neobyvatelným, ji museli opustit.

Nový domov nalezli pozemšťané na jednom z oběžných měsíců Saturnu, nazvaném Titan. Energie pro něj je získávána z obřích hydrověží, které ze země odčerpávají vodu. Provoz těchto těžebních věží zajišťují dva speciálně vyškolení technici. Jack (Tom Cruise) a Victoria (Andrea Riseborough). Spolupracovníci i milenci v jednom.

Doba jejich pětileté mise se blíží ke konci a oni se za dva týdny přidají k ostatním obyvatelům Titanu. Oddaná profesionálka Victoria už se odletu nemůže dočkat, zatímco méně loajálního Jacka, který se víc řídí svou hlavou, než nějakými pokyny z řídícího centra, sužují čím dál větší pochybnosti.

I když byla všem zaměstnancům z bezpečnostních důvodů vymazána paměť, Jackovi v ní probleskuje obraz ženy, již objeví po zřícení staršího vesmírného modulu na Zemi jakou jedinou přeživší členku této posádky. Žena se po rozmrazení představí jako Julia (Olga Kurylenko) a tvrdí, že ji s Jackem pojí společná minulost.

První třetina, přibližující postapokalyptické prostředí, v němž se hlavní hrdina vyprávění Jack pohybuje, je především dokonalou ukázkou toho, za co je režijní styl tvůrce filmu Josepha Kosinskiho veleben. Kdybychom v této logice posuzování jeho díla pokračovali, pak následné dvě třetiny zas demonstrují to, za co je jeho přístup napadán.

Snímek má úžasnou minimalistickou výpravu, vypiplanou do nejmenšího detailu. Režisér je okouzlen designem světa, který vznikl podle jeho komiksové předlohy a potvrzuje svou pověst neobyčejně nadaného vizuálního vypravěče.

Audiovizuální stránku filmu je možno vynést do nebes. Horší už je to s vdechnutím života postavám, který tento pečlivě zkonstruovaný svět zabydlují. Postavy se chovají jako ztělesnění jistých žánrových archetypů. Jejich motivace a emoce jsou jen povrchně nahozeny, což nám neumožňuje se do nich vcítit. Což je škoda zvlášť v případě milostného trojúhelníku a romantické linie, která je ve filmu rozehrána.

Ve druhé půli ubude demonstrace vizuálních dovedností a ke slovu se dostane více samotný příběh. Scénáristé si při jeho rozvíjení zakládají na originálních zvratech, které ale vyústí do závěru, o němž si nejspíš řeknete, že je trochu bezradný.

Kosinski rafinovanost ve výstavbě zápletky spíš šikovně předstírá. Jeho síla vězí jinde než ve scénáři, který kompiluje schémata známých sci-fi románů a filmů. Když zůstaneme u literatury, nalezneme tu něco z Dicka, Clarkea či Asimova.

Když se poohlédneme po filmovém světě, najdeme tu tématem vyvoleného blízkost k Matrixu. Přestřelky a honičky zas připomenou Hvězdné války. Skrze zasněnou vzpomínku na lepší dny v pusté postapokalyptické budoucnosti se vám vybaví Já, legenda s Willem Smithem.

Motiv klonování, rozostření identity, ztráty individuální paměti a míry svobodné vůle v kontrastu k naprogramovanému záměru hybatelů se objevil ve snímku Duncana Jonese Moon. Romantický nádech pak v jeho Zdrojovém kódu nebo Správcích osudu.

Kosinski jakoby chtěl uspokojit všechny. Popcornové diváky, čekající na bojující roboty, i hloubavé intelektuály, kteří rádi bádají nad časoprostorovými paradoxy. Problémem je, že obojí segment diváctva se režisér snaží zaujmout víceméně tím samým.

V tom dobrém spektakulární výpravou, postavenou na dokonalém designovém zpracování. Dále dechberoucím audiovizuálem, který nejlépe oceníte IMAX kině. Nebo kamerou, která dá vyniknout prostorovému charakteru létajících scén, jimž by slušelo 3D.

Horší už je to se scénářem, jenž má pár šikovných zvratů, ale v závěru mu dochází dech. Stylový design a audiovizuální zpracování má podobně jako v případě jeho TRONa navrch nad příběhem a charakteristikou postav.


Po zániku Země

r. M. Night Shyamalan, USA 2013

M. Night Shyamalan byl svého času považován za jednu z největších tvůrčích nadějí hollywoodské továrny na sny. Přispěla k tomu trojice snímků Šestý smysl (1999), Vyvolený (2000) a Znamení (2002). Začalo se o něm mluvit jako o novém Hitchcockovi a studio Disney mu za scénář ke Znamení vyplatilo 5 milionů dolarů, čímž se stal nejlépe placeným scenáristou Hollywoodu.

Pak ale přišla rozporuplně přijatá Vesnice (2004) a po ní trojice titulů (Žena ve vodě, Stalo se, Poslední vládce větru), jimiž si indický režisér postupně znepřátelil i ty věrné fanoušky, kteří jeho hry s diváckými očekáváními do poslední chvíle bránili před jejich kritiky. Z opěvované hvězdy, přicházející s nepředvídatelnými závěrečnými pointami, se stal někdo, jehož mysteriózní styl a prázdná poselství budily spíš už jen posměch.

Dvojice scenáristů Garry Whitta (Kniha přežití) a Stephen Gaghan (Traffic - nadvláda gangů, Syriana) rodinnému tandemu Smithových, který si spolu před sedmi lety zahrál v sociálně laděném dojáku Štěstí na dosah, uchystala sci-fi příběh z tisíc let vzdálené budoucnosti. Právě před touto dobou muselo lidstvo kvůli nepříznivým kataklyzmatickým podmínkám opustit planetu Zemi a uchýlit se na novou planetu.

Na ní se nyní vrací ze svých cest generál Cypher Raige (Will Smith), který by rád zacelil rány, jež vedly k odcizení s jeho synem Kitaiem (Jaden Smith). Kitai by se rád stal rangerem a vyrovnal se tak svému slavnému otci. Jenže není schopen složit praktické zkoušky, a tak nemůže do terénu.

Z jeho smutku mu chce pomoci otec, který ho vezme na rutinní společnou průzkumnou cestu vesmírem. Do jejich lodě ale nešťastnou náhodou narazí asteroid a oni po jejím zřícení nouzově přistávají na opuštěné a nebezpečné planetě.

Tato planeta je zřejmě Země. Po ekologické katastrofě a evakuaci lidstva, které se rozhodlo najít nový, bezpečnější domov, se na ní flóra a fauna ale vyvinula do podoby, která pro člověka není ani příznivá, ani bezpečná.

Cypher je zraněný a tak je na Kitaiovi, aby prozkoumal neprobádané území a zprovoznil zařízení na přivolání pomoci a vyslal nouzový signál. Kitai, který celý život ke svému otci tajně vzhlížel, má nyní možnost zjistit, zda se i v něm ukrývají vlastnosti jeho obdivovaného otce.

Otec a syn, kteří si dlouhou dobu nerozuměli, se najednou musí naučit spolupracovat a spolehnout se jeden na druhého, pokud chtějí přežít v prehistorickém prostředí, plném nebezpečných pravěkých zvířat. Budou přitom čelit nebezpečnému terénu, novým živočišným druhům, jež teď ovládají planetu, a rovněž nebezpečnému a nezastavitelnému mimozemskému stvoření, které uniklo při havárii vesmírné lodi.

Scénář nefunguje a pravidla chodu světa, v němž se ocitá otec se synem, nejsou vysvětlena. Musíme zkrátka přijmout fakt, že Země je vybydlená a vládu nad ní převzala zvířata. Teenager Kitai pobíhá po lese a utíká před jakoby pravěkými zvířaty, jež nezapřou svůj umělý digitální původ. Učí se překonávat svůj strach, díky čemuž zachrání nejen sebe, ale i svého otce, který na něj bude konečně a po právu hrdý.

Způsob, jakým se to děje, je neakční, nudný a rozvláčný. Režisérovi jde hlavně o sbližování otce a syna, které vykresluje prostřednictvím patetických dialogů. Will Smith jako zraněný otec většinou jen sedí a těžce oddychuje, takže hlavní tíha vyprávění leží na jeho synovi. Ten jí ale svým křečovitým, přehrávajícím projevem není schopen dostát.

Patos, spjatý s oslavou rodinných hodnot, posílá tuto ambiciózní sci-fi do hájemství béčkových videofilmů, kam M. Night Shyamalan už léta neochvějně spěje. Hřebíček do rakve jeho uvadající kariéry a pošramocené reputace byl opět zatlučen hlouběji a já jsem zvědavý, kolik šancí o návrat na výsluní mu bude ještě poskytnuto.

Témata článku: Filmy, Sci-fi

Určitě si přečtěte

14× nejlepší filmy o druhé světové válce

14× nejlepší filmy o druhé světové válce

Nejdelší den, Tucet špinavců, Generál Patton, Sophiina volba, Jdi a dívej se, Zachraňte vojína Ryana nebo Černá kniha. Nejlepší filmy s tématikou druhé světové války?

44 Marek Čech

Bose Soundbar 700 a Bass Module: v malém těle opravdu velký zvuk [test]

Bose Soundbar 700 a Bass Module: v malém těle opravdu velký zvuk [test]

Chcete se s námi podívat, kam zvuk v malém těle bude schopen zajít? V testu máme Bose Soundbar 700. Ano Bose, o kterém se tvrdí, jak je schopen nadupat plnohodnotný kvalitní zvuk do malých bedýnek. Uvidíme.

15 Alexandr Bray

Marantz Melody X: nejlepší bezdrátový Hi-Fi mikrosystém roku 2019/2020 [test]

Marantz Melody X: nejlepší bezdrátový Hi-Fi mikrosystém roku 2019/2020 [test]

Asociace EISA letos v kategorii kompaktní audiosystém titulem ocenil "nejlepší" populární mikrosystém Marantz Melody X. Možná to není zařízení pro náročného audiofila, ale při běžném poslechu vám radost z hudby určitě neodepře.

23 Daniel Březina

Vybrali jsme 22 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek

Vybrali jsme 22 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek

Vybrali jsme nejlepší bezdrátová sluchátka od těch nejlevnějších po nejdražší. Pro běžné použití, pro sport, pro komfortní poslech a také modely s aktivním potlačením hluku.

22 Jaromír Puk