20 filmových tipů: komiksové adaptace, sci-fi, fantasy a horory

15. prosince 2013
TWEET SDÍLET
20 filmových tipů: komiksové adaptace, sci-fi, fantasy a horory
Vánoce se blíží a s nimi přichází i naše tradiční ochutnávka nejatraktivnějších novinek na DVD a Blu-Ray, které mohou třeba posloužit jako vhodný dárek pro vaše blízké či vás samé.

Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic

r. Tommy Wirkola, USA / Německo 2013

Po Sněhurce dochází zneuctění další pohádka. Drsné fantasy variace na pohádku bratří Grimmů O perníkové chaloupce se ujal norský režisér Tommy Wirkola. Ten bude nejen návštěvníkům karlovarského festivalu znám hororovou komedií Mrtvý sníh (2009), vyprávějící o skupince studentů, kteří se na horské chatě utkali s krvelačnými zombie nacisty.

V Jeníčkovi a Mařence se svezl hned na dvou módních vlnách, které v současnosti po úspěchu Twiligt ságy určují ráz zábavné hororově-fantasy-pohádkové podívané. Tou první je nové a zmodernizované pojetí klasických pohádek. Viz loňské tři Sněhurky, představené pokaždé v jiném žánrovém pojetí.

Ta druhá filmová vlna se inspiruje rychle bujícím literárním žánrem, který kombinuje literární klasiku nebo historická fakta a osobnosti s upírským hororem nebo fantasy. Autoři v něm zasazují ikonické osobnosti a postavy do nových, přiznaně béčkových fikčních kontextů.

Čelným představitelem tohoto mashupového subžánru, v němž monstra infiltrují literární klasiky i biografie slavných velikánů, je spisovatel a scenárista Seth Grahame-Smith (Temné stíny). Od něj a režiséra Timura Bekmambetova jsme loni mohli vidět Abrahama Lincolna, lovícího upíry.

Těmito dvěma, dosud spíše okrajovými proudy béčkové filmové zábavy se Wirkola inspiroval k příběhu o dvojici sourozenců, která jezdí od města k městu a likviduje na objednávku čarodějnice. Děj filmu začíná tam, kde klasická pohádka bratří Grimmů končí.

V úvodní, ani ne desetiminutové zkratce jsme seznámeni jak s převyprávěním klasické pohádky o dvou dětech, které tatínek odvedl do hlubokého lesa, kde je ponechal jejich osudu, tak s tím, co nastalo potom, kdy Jeníček s Mařenkou hodili odpornou ježibabu do pece.

Tato zkratkovitost se pak stává příznačným rysem pro celé, asi osmdesát minut trvající vyprávění. V dobrém i zlém. Výhodou a zároveň i negativem této svižné přímočarosti je, že příběh rychle ubíhá a nezdržuje se nějakými vedlejšími liniemi, které by děj zbytečně zdržovaly.

Scénář, na němž s režisérem spolupracoval Dante Harper, má videoherní charakter. Nejde v něm opravdu o víc, než že sympatické postavy (Jeníček, Mařenka) procházejí nějakými lokacemi (město, les) a kosí při tom postavy čarodějnic.

Jeníček (Jeremy Renner) s Mařenkou (Gemma Arterton) v dospělém věku, odhadujme asi třiceti let, jsou starostou povoláni do bavorského městečka Augšpurk, kde se ztrácejí místní děti. Zjišťují, že v lese se chystá velký sabat desítek čarodějnic z okolí, které obětováním dětí chtějí získat odolnost proti ohni. A rozhodnou se ho překazit.

Při tomto jejich úsilí jim pomáhá místní kráska Mina (Pihla Viitala), již zachrání, a mladíček Ben (Thomas Mann), který obdivuje jejich letitý věhlas a vystřihuje si vše, co se o nich kdy bylo napsalo v novinách. Sympatie k Mařence v pravou vyjeví i lesní troll Edward (Derek Mears), něco mezi King Kongem a Shrekem.

Jeníček s Mařenkou se při pátrání po původci zmizení dětí dostanou na stopu čarodějnice Muriel (Famke Janssen), která jim při vzájemném střetu odhalí nejen jejich minulost a traumata, s ní spojená, ale i důvod, proč na ně z neznámého důvodu nefungují kouzla čarodějnic.

Děj je jednoduchý a snadno předvídatelný. Nekompromisní krvavou vybíjenou čarodějnic odlehčuje romantická linie zamilovanosti a obdivu vedlejších postav (Mina, Edward, Ben) k těm ústředním, která v závěru otevírá vrátka pro případná další pokračování, o něž si rozšířená parta lovců čarodějnic zcela nepokrytě říká.

Jde o krvavé béčko, které si s nadsázkou umí udělat legraci ze sebe samého. Jeho největší předností je jeho stopáž, díky níž má film slušné a sympatické tempo. Nač natahovat něco, u čeho bychom při větší délce našli mnohem víc chyb.


Mocný vládce Oz

r. Sam Raimi, USA 2013

Více než miliardové tržby Alenky v říši divů ponouklo studio Disney k tomu, aby vytvořilo něco na způsob Alenky. Jako režisér byl vybrán Sam Raimi, vedle Tima Burtona další specialista na hororově, pohádkové a jinak bizarně laděné fantazijní světy.

V prequelu Čaroděje ze země Oz se bohužel Raimi neubránil tomu, co bylo vyčítáno právě Alence. Tedy pastelově přepálených barev, roztomilých mluvících zvířátek a až přílišného nadužívání vymožeností digitálních efektů.

S 3D a CGI triky pracuje Raimi možná uvážlivěji a víc ku prospěchu věci než jeho kolega. Osobitost, jejíž ztráta byla vyčítána Burtonovi, na úkor výroby neškodné disneyovské rodinné zábavy, zde pozbývá ale i on.

Kde hledat kořeny podlehnutí vábničce tohoto až příliš vypočítavého přístupu k filmové látce? Možná už v ní samé. Disney studio nepřichází s originálním námětem, ale s jakýmsi prequlem k pohádkovému muzikálu Čaroděj ze země Oz (1939) s Judy Garland v hlavní roli.

Studio Disney se rozhodlo na této látce částečně parazitovat. Přichází s vlastní verzí toho, co se stalo předtím, než malou Dorotku uneslo tornádo z rodné farmy do tajemné země Oz. Nastiňuje nám původ tajemného čaroděje z názvu původního filmu, i to, jak se dostal ke své moci. Vykresluje, jak jeho příchod ovlivnil budoucnost země Oz, ale i osudy tří krásných sester s kouzelnou mocí.

Scenáristé vytváří novým příběhem oslí můstek ke klasickému filmu Victora Fleminga z roku 1939. Současně ho kopírují a inovují. Zlá čarodějnice ze západu zůstává, ale přibyly jí dvě sestry. Tornádo opět řádí v Kansasu, ale neunese Dorotku, ale druhořadého pouťového kouzelníka Oscara.

Černobílý pozemský svět a technicolorová země Oz jsou opět barevně jasně vymezeny. Rozdíl a to podstatný je v rozhodnutí obou postav, zda se z říše fantazie vrátit zpět do „reality“. Oscarova volba je logická z hlediska dějové návaznosti Dorotčina příběhu.

Hlavní hrdina prequelu populární pohádky Oscar "Oz" Diggs (James Franco) je charismatický, ale nepříliš úspěšný cirkusový kouzelník, který své triky nepoužívá jen k iluzionistickým kejklům, ale i k balení naivních dívek, účastnících se jeho vystoupení. Díky rozhořčené reakci přítele jedné z nich se ocitá na útěku v horkovzdušném balónu.

Balón se ale k jeho smůle ocitne ve víru rozběsněného tornáda, které sebestředného hoštaplera, lháře a prospěcháře přenese do pohádkové země Oz. Díky jeho přezdívce si ho obyvatelé kouzelné říše ztotožní s vyvoleným jedincem, jehož netrpělivě očekávají a který má podle dávného proroctví jejich zemi zachránit před úklady zlé čarodějnice.

Oscar se zde seznamuje s třemi sestrami, Theodorou (Mila Kunis), Evanorou (Rachel Weisz) a Glindou (Michelle Williams). Oscar před nimi předstírá, že je skutečným čarodějem a ne jen varietním eskamotérem a nechtěně se tak zaplétá do problémů, kterým je země Oz nucena čelit.

A my sledujeme přerod jednoho zbabělého a neochotného podvodníka v neohroženého a šlechetného hrdinu, který je pod vlivem okolností nucen místním obyvatelům pomoci v boji se zlem. Nápomocni jsou mu na této cestě létající opičák Finley (Zach Braff) a osiřelá Porcelánová panenka (Joey King). Tedy postavy, které v novém vyprávění zastupují tři Dorotčiny společníky - Strašáka, Zbabělého lva a Plechového dřevorubce.

Raimi vzdává poctu původnímu filmu nejen prostřednictvím postav, kulis a záměrně naivních dialogů, ale i barevným oddělením fantazie od reality. Archaická poetika černobílého úvodu s milým odkazem na trikové kouzelníky Mélièsova typu mizí a nastupuje pastelová variace na Burtonovu Alenku nebo Cameronův Avatar.

Vizuální stránka se nás neustále snaží atakovat novými vjemy. Všechno je barevné a hýbe se to. Celé to ale působí chladně, uměle, okázale, jako reklama na práci počítačových expertů, kteří se na filmu podílí. Nebo jako kýčovitá a sterilní disneyovská atrakce, jež se opírá jen o svou designovou atraktivnost.

 

Témata článku: Filmy, Sci-fi

Určitě si přečtěte

16 nejlepších Hi-Fi sluchátek pro domácí poslech. Ceny začínají už pod tisícikorunou

16 nejlepších Hi-Fi sluchátek pro domácí poslech. Ceny začínají už pod tisícikorunou

Jako domácí sluchátka označujeme rozměrnější a pohodlnější sluchátka pro dlouhodobější poslech: například hudby u počítače, domácího Hi-Fi, ale i televizoru. Vybrali jsme ta nejlepší.

16 Jaromír Puk

16 nejlepších žánrových filmů roku 2019 – akční, sci-fi, komiksové adaptace, horory a thrillery

16 nejlepších žánrových filmů roku 2019 – akční, sci-fi, komiksové adaptace, horory a thrillery

John Wick 3, Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw, Ad Astra, Terminátor: Temný osud, Avengers: Endgame, Captain Marvel, Slunovrat, Krvavá nevěsta, Složka 64. Druhý výběr toho nejlepšího, co se letos objevilo v našich kinech.

5 Marek Čech

Jaké technické parametry sluchátek jsou důležité?

Jaké technické parametry sluchátek jsou důležité?

Které pojmy popisují vlastnosti sluchátek? Jejich pochopení vám pomůže s výběrem i prokouknutím marketingových blafů.

AVmania.cz

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Kim Basinger, Kathleen Turner, Melanie Griffith, Bo Derek, Nastassja Kinski, Phoebe Cates, Rebecca De Mornay, Valérie Kaprisky, Sophie Marceau, Francesca Dellera, Isabelle Adjani a jejich smyslné scény ve filmech.

Marek Čech