20 filmových tipů: komiksové adaptace, sci-fi, fantasy a horory

15. prosince 2013
TWEET SDÍLET
20 filmových tipů: komiksové adaptace, sci-fi, fantasy a horory
Vánoce se blíží a s nimi přichází i naše tradiční ochutnávka nejatraktivnějších novinek na DVD a Blu-Ray, které mohou třeba posloužit jako vhodný dárek pro vaše blízké či vás samé.

Horory

Sinister

r. Scott Derrickson, USA 2012

Ellison Oswalt (Ethan Hawke) je renomovaný autor detektivních knih. V nich se inspiruje skutečnými případy kriminální povahy z nedávné minulosti, jež nebyly objasněny. A on se je snaží ozřejmit. Je sice autorem bestselleru, ale jeho poslední kniha nebyla dobře přijata.

Kvůli finanční situaci, tvůrčí krizi i hledání námětu, který by ho vrátil zpět na výsluní, se rozhodne k přestěhování své rodiny do domu, kde za podivných okolností zahynuli jeho předchozí nájemníci. Na zahradě osamělého domu se totiž nedávno oběsila čtyřčlenná rodina. Rodiče a dvě děti. Pátý člen rodiny, malá dcerka, záhadně zmizela a dosud se nenašla.

Zpočátku vypadá vše idylicky, až do chvíle nálezu zaprášené krabice s promítačkou a filmovými páskami. Ellison na půdě objeví 8mm filmové kotouče, na nichž je nejen záznam onoho inkriminovaného věšení, ale i mnoho dalšího materiálu podobného charakteru.

Společným znakem všech těchto záznamů hrůzných skutků z různých míst a let je to, že se při nich ztratilo vždy jedno z dětí, které je od té doby pohřešováno. A nejen to. Ve všech scénách se vyskytují zvláštní symboly a v pozadí sotva postřehnutelný výjev podivného mrtvolného obličeje.

Oním stínem v pozadí nikdo jiný než tajemný Bughuul. Starobabylonský pohanský démon, známý dle legend jako pojídač dětských duší. Žije v obrazech, z nichž vystupuje a unáší děti. A protože se i démoni přizpůsobují vývoji techniky, je Bughuul schopen přebývat v mnoha obrazových formátech. Ať už jde o políčko 8mm filmu nebo displej počítače.

Jeho přítomnost děj filmu koření a zároveň ho vyhrocuje do krajních situací. Příběh sám o sobě není nijak komplikovaný a mytologie okolo krvavého démona je do něj dobře zakomponovaná. Americký scenárista a režisér Scott Derrickson, ve spolupráci se scenáristou C. Robertem Cargillem, neboduje ani tak originalitou námětovou, jako spíš řemeslnou zručností a stylem, jež dovedl této látce vtisknout.

Hororový žánr si ostatně vyzkoušel už v debutovém video sequelu Hellraisera, nazvaném Inferno či následném „vymítačském“ soudním dramatu V moci ďábla. Po odbočce v podobě remaku sci-fi filmu Den, kdy se zastavila Země, se k němu vrací potřetí.

V Sinister se spoléhá na to, co už léta v tomto žánru výborně funguje. Do strašidelného domu se přistěhuje nová rodina, s jejímž příchodem se probudí k životu zlo, jež v něm přebývá. Hlavní hrdina mu jde naproti, i když tím ohrožuje bezpečnost své rodiny.

Ústřední postava je podobně jako v Osvícení spisovatel, který prochází tvůrčí krizí. Kubrickově mistrovskému opusu se snaží film přiblížit pozvolným budováním hrůzné atmosféry, ale oproti němu velmi brzy odhaluje, jak je to s propojením reálného a nadpřirozeného světa. Nedochází tak k zpochybnění psychické příčetnosti hlavního hrdiny fabulační hrou na to, co je sen a co skutečnost.

Když je vyloučena možnost, že duchařské výjevy jsou jen projekcí spisovatelovy deprimované duše, překlápí se vyprávění do atmosférického hororu s množstvím efektních lekaček. Režisérovi se podobně jako v případě V moci ďábla (2005) daří navodit komorní, tísnivou atmosféru, plnou napětí a strachu za pomocí těch nejjednodušších filmařských nástrojů.


Mama

r. Andres Muschietti, Španělsko / Kanada 2013

Na duchařské snímky španělské provenience jako Sirotčinec, Juliiny oči nebo Zatímco spíš, jež produkoval Guillermo del Toro, navazuje film Mama.

Ten námětově vychází z pět let starého tříminutového krátkometrážního snímku Mamá argentinského režiséra Andrése Muschiettiho. Dvě sestry, Victoria a Lily, v něm utíkaly před duchem své zemřelé matky.

Celovečerní verze se tímto krátkým filmem v mnohém inspiruje. To, co v kraťasu působilo jako črta nebo nástin situace, se rozhodl scenárista Neil Cross rozvést do tvaru celovečerního filmu. Dvě malé sestry a bytost, kterou nazývají máma, zůstávají, nový je rámec vyprávění, do něhož je jejich příběh zasazen.

Sestry Victoria (Megan Charpentier) a Lilly (Isabelle Nélisse) před pěti lety zmizely neznámo kam. Jejich strýc Lucas (Nikolaj Coster-Waldau) po nich celou tu dobu bezvýsledně pátral, což ho stálo mnoho finančních prostředků a částečně to narušovalo i jeho vztah s přítelkyní Annabel (Jessica Chastain).

Pátrání, hraničící s posedlostí, ale přineslo Lucasovi satisfakci. Dívky jsou nalezeny v opuštěné chatě uprostřed hlubokých lesů. Hladové, vystrašené, divoké a agresivní. Zubožené fyzicky i sociálně, ale živé, což si nikdo neumí vysvětlit.

Jejich svěření do své péče Lucase a Annabel, kteří jim chtějí vytvořit náhradní harmonickou rodinu, proběhne celkem hladce. Horší už je to s jejich resocializací.

Všichni se nastěhují do nového domu, který jim poskytl sociální úřad. Už od počátku se ale zdá, jakoby sem spolu s Lucasem, Annabel a holčičkami přišel i někdo další. Někdo, kdo dívky v chatě celou dobu opatroval a pomáhal jim zde přežít. Někdo, jemuž bezmezně věří, s nímž za zády adoptivních rodičů tajně komunikují a jehož oslovují máma. Někdo, jenž se jich nechce vzdát, ani se o ně s nikým dělit.

Scenárista Neil Cross se stavebními motivy duchařského hororu zachází celkem předvídatelně, takže není těžké odhadnout, kdo bude zabit a kdo přežije. Pokud máte v tomto hororovém žánru tzv. nakoukáno, budete snímek možná vnímat jen jako další cviční na zadané téma s předem jasným vývojem i zakončením.

Toto cvičení se ale daří režisérovi Muschiettimu podat natolik poučenou formou, že se nechce věřit, že jde o jeho celovečerní debut. Pro horor je vždy důležitá práce s atmosférou, stupňovaným napětím a momentem překvapení, který nás má vyděsit.

Napětí zde graduje kontinuálně, což přispívá k tísnivé atmosféře celého vyprávění. Mama je typický bubák z našich dětských snů, kdy jsme se báli podívat do skříně nebo pod postel, protože jsme se děsili nebezpečí, jež by tam mohlo být skryto. Přesně v těchto místech domu se i nejčastěji ve filmu ukrývá.

Největší boj s Mamou svádí Annabel, jež prochází něčím, co bychom mohli při dobré vůli nazvat psychologickým vývojem. V něm se zračí především její objevení schopnosti mateřského citu a odpovědnosti i za někoho jiného než sebe sama.

Mama vychází ze znalostí hororových konvencí a nesnaží se je nijak ozvláštňovat. Možná proto, že prioritní snahou tvůrců není děsit, ale říct spíš něco o problematice tzv. vlčích dětí a hlavně tématu mateřství. Pro pravověrné hororové fanoušky bude vyprávění asi až příliš předvídatelné, bez nějakého zásadnějšího zvratu i pořádných lekacích scén. Ti ostatní by mohli ocenit znepokojující atmosférickou duchařinu, precizní technické zpracování a zajímavou hlavní hrdinkou, nesoucí hlavní téma příběhu.

Témata článku: Filmy, Sci-fi

Určitě si přečtěte

15 filmů roku 2018, které musíte vidět: sci-fi, akční, horory a thrillery

15 filmů roku 2018, které musíte vidět: sci-fi, akční, horory a thrillery

Ready Player One: Hra začíná, Upgrade, Black Panther, Avengers: Infinity War, Mission: Impossible - Fallout, Tiché místo, Tísňové volání, Jack staví dům. První výběr toho nejlepšího, co se letos objevilo v kinech a na DVD a Blu-ray nosičích.

12 Marek Čech

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

Vybrali jsme 15 jedinečných filmů, které se věnují válkám ve 20. století. Vybrané snímky mají společné to, že válku neoslavují nebo nevzývají. Naopak kriticky a bolestně obnažují její zrůdnost a nesmyslnost. Jsou to válečné filmy, kterým můžete věřit.

28 Marek Čech, Vojtěch Malý

Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Máme zde Miracast, Google Cast, ale co dělat, když ani jedno nefunguje? Pokud potřebujete zobrazit obsah telefonu na velké obrazovce televizoru, recept je jednoduchý.

7 Tomáš Holčík

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

45 Jaromír Puk

13 tipů na nejlepší televizory, které si dnes můžete koupit

13 tipů na nejlepší televizory, které si dnes můžete koupit

Kvalitnější a prémiové televizory v cenové relaci od 20 000 Kč slibují lepší obraz i zvuk, pohlednější design a především ostřejší obraz a špičkové zpracování obrazu. Vybrali jsme ty nejzajímavější.

48 Jaromír Puk