Kapitoly článku:
- Kış Uykusu, Le meraviglie
- Mommy, Adieu au langage
- Foxcatcher, Leviafan
- Mr. Turner, Maps to the Stars
- Deux jours, une nuit, Clouds of Sils Maria
- Jimmy's Hall, The Homesman
- Saint Laurent, The Search
- Fehér isten, Lost River
- La chambre bleue, Welcome to New York
- Kamasutra 3D, Coming Home
Fehér isten
r. Kornél Mundruczó, Maďarsko 2014
Vedle soutěžní sekce má v Cannes významné zastoupení i ta nazvaná Un certain regard, která představuje méně známé či začínající filmaře a díla, jež jsou pro hlavní soutěž příliš atypické. Hlavní cenu v této sekci letos získal maďarský herec, scenárista a režisér Kornél Mundruczó za jeho film Bílý bůh.
Mundruczó jistě není pro českého artového diváka neznámým pojmem. Jeho filmy Šťastné dny (2002) a Projekt Frankenstein (2010) totiž prošly domácí distribucí. Jeho novinka je metaforickým podobenstvím o chování většinové společnosti k té menšinové.
Zástupcem té menšinové, utlačované nebo neprivilegované se stává psí kříženec Hagen, který se musí naučit žít v ulicích Budapešti poté, co je řízením osudu oddělen od své třináctileté paničky Lili. Ze strany lidí mu zde neustále hrozí nějaké nebezpečí, jemuž se rozhodne v halucinogenním katarzním finále vzepřít. V čele dvousethlavé smečky psů se jako Bůh pomsty vrací do ulic, aby lidstvu jeho chování vrátil i s úroky.
V Cannes hlavní představitel - pes pozdravil se svojí cvičitelkou plný sál diváků a získal cenu Palm Dog pro filmy s psí tématikou.
Lost River
r. Ryan Gosling, USA 2014
Ryana Goslinga mají v Cannes po uvedení filmů Drive a Jen Bůh odpouští jednoho ze členů letošní festivalové poroty Nicolase Windinga Refna rovněž rádi a tak není divu, že právě toto přímořské letovisko zvolil pro uvedení svého scenáristického a režijního debutu Lost River.
Odehrálo se to v rámci sekce Un certain regard a film svou bizarní surrealistickou poetikou zaujal všechny, kteří mají rádi snímky Davide Lynche. S nimi Goslingovu prvotinu pojí nejen atmosféra, ale i prostředí kabaretu, kam se uchýlí matka Billy (Christina Hendricks), která není schopna splácet hypotéku.
Po jejím synovi Bonesovi (Iain De Caestecker) jde místní tvrďák Bully (Matt Smith), takže nechybí scény estetizovaného násilí jak z Refnových filmů. Na sociální notu brnká realistické zachycení nižší sociální třídy, která je nucena přežívat v rozpadajících se kulisách téměř postapokalypticky vyhlížejícího Detroitu.
Goslingův debut nezapře inspiraci u svých vzorů, přesto jeho magicko-realistická nálada působí velmi sugestivně.