Filmy životopisné, animované, sportovní, rodinná melodramata, filmová klasika - to najdete v dalším přehledu nejzajímavějších filmových titulů.
6 nominací na Oscara získal při posledním předávání baseballový snímek o revoluci ve sportovním managementu.
V roce 2002 baseballový tým Oakland Athletics, lidově řečený A's, vyhrál dvacetkrát po sobě, čímž se zrodil nový rekord ligy. O rok dřív ale utrpěl jedenáct ztrát v řadě, odešli z něj tři klíčoví hráči a musel se potýkat s třetinovým rozpočtem, než jaký měl třeba klub New York Yankees. Co se stalo v období mezi těmito dvěma pro tým důležitými mezníky, je předmětem tohoto sportovního snímku, inspirovaného skutečnými událostmi.
V pozadí comebacku, o němž se dodnes vypráví legendy, stál bývalý nadějný hráč baseballu Billy Beane (Brad Pitt). Ten se odhodlal k odvážnému kroku. Přestal být vězněm představ jiných lidí o tom, co by měl dělat i svých vlastních nenaplněných ambicí a na místo sportovní zdatnosti se rozhodl uplatnit své manažerské schopnosti. Správně vyhodnotil své možnosti a zaměřil se na administrativní stránku sportu.
Unavený neustálými prohrami a nedostatkem prostředků se rozhodne vsadit na výkonnostní statistiky, jejichž nositelem a propagátorem se stane nově příchozí manažerská posila týmu. Absolvent Yaleu, ekonom Peter Brand (Jonah Hill) do praxe uvede teorie zneuznaného analytika a baseballového historika Billyho Jamese.
Ten přišel s konceptem objektivních empirických výzkumů a statických analýz, sloužících k předvídání budoucího potenciálu hráče. Koncept „moneyballu“ se nespoléhá na lidský instinkt hledačů sportovních talentů a dává přednost řeči počítačem vygenerovaných čísel.
Scenáristé Aaron Sorkin (Soukromá válka pana Wilsona, The Social Network) a Steven Zaillian (Gangy New Yorku, Americký gangster) se zaměřují na motivace, jež vedou oba spolupracovníky na cestě za dosažením úspěchu.
Moneyball ale není tradičním strhujícím sportovním filmem, korunovaným velkým vítězstvím a překonáním sama sebe. Jde spíš o melancholické zamyšlení nad povahou úspěchu, jeho definicí i tím, jak sami sebe hodnotíme a posuzujeme na základě toho, co je nám druhými vnucováno jako představa vítězství a porážky. Tvůrci kladou důraz na méně zjevné, osobní a tiché výhry, jež nemusí vždy ležet v oblasti usilovného předmětu našeho zájmu.
Melancholickému ladění donkichotského zápasu o změnu dává režisér Bennett Miller (debut Capote) precizní vizuální podobu. Na jejím charakteru má do velké míry podíl kamera Wallyho Pfistera, stálého spolupracovníka Christophera Nolana. S chladným odstupem a pozorovacím talentem pitvá zákulisí populárního sportu, v němž tak jako v jiných oblastech lidské činnosti platí, že důležitější než výsledek bývá mnohdy cesta k němu vedoucí.
Warrior
(r. Gavin O'Connor, USA 2011)
Tommy (Tom Hardy) je namakaný ranař, bývalý mariňák a životní ztroskotanec. Ale i milující syn, který se po rozvodu rodičů postaral o svou těžce nemocnou matku, již posléze pochoval.
Jeho starší bratr Brandon (Joel Edgerton) je učitel fyziky, dokonalý táta a manžel, který si vzal svou studentskou lásku. Momentálně je ale suspendovaný a potýká se s problémem, jak zajistit, aby jeho rodina nepřišla o střechu nad hlavou.
Oba trpí hluboko zakořeněnými traumaty a vzájemnými animozitami, jejichž kořeny tkví v minulosti a výchově jejich alkoholického otce (Nick Nolte), který vychovával vždy víc fackami, než dobře míněným slovem.
Cesty otce a synů Conlonových se na dlouhá léta rozcházejí, aby se opět střetli u příležitosti prestižního turnaje v MMA, neboli smíšených bojových umění. Hlavní výhra je pět milionů dolarů. Dva bratři jsou okolnostmi dotlačeni do ringu, kde stanou proti sobě. Zápas sleduje i jejich svědomí zpytující otec. S minulostí se tady bude účtovat ručně.
Sociální drama, akcentující situaci všech tří hlavních zúčastněných, se potkává v režii tvůrce filmů Hokejový zázrak a Hrdost a sláva, s tím vztahovým a sportovním. Režisér nás vede podle přesně nalajnovaného schématu, o němž víme, že obsahuje hodně klišé a cituplného vydírání. Dělá to ale způsobem, který mu zbaštíme i s navijákem.
Velmi mu v tom pomáhá způsob, jakým podává rozmanitost stylů v MMA turnaji i jak odlišuje způsob vedení boje u obou bratrů. Jeden je agresivní útočník, hnaný nenávistí a zlobou, druhý přemýšlivější obranář, čekající na chybu soupeře, aby s ním zatočil. Souboje jsou dynamicky zrežírované a je z nich cítit chlapská živočišnost, hrubost a síla.
Pokud máte rádi Rockyho, Wrestlera nebo Fightera a žánrová schémata vnímáte jako účinný prostředek, jak je naplnit, Warrior je skvělá volba.
Rocky si dává páku s Transformery ve Spielbergem produkovaném nostalgickém ohlédnutí do osmdesátých let, kdy filmovému ringu nekomplikované zábavy kraloval Sylvester Stallone.
Na vlně zájmu o obří robotí hrdiny ze stáje Michaela Baye se rozhodl svést řemeslník Shawn Levy. V dokonale předvídatelném hollywoodském příběhu o outsiderech, kteří se stanou šampióny a stihnou přitom upevnit zpřetrhané rodinné vazby. Nepřipomíná vám to něco? Pokud ano, hádáte správně. Představte si, že někdo ve vyprávění spojí motivy ze Stalloneho snímků Rocky a Do útoku s Bayovými Transformers.
Charlie Kenton (Hugh Jackman) býval kdysi skvělým boxerem, jak je nám naznačeno i druhým nejlepším na světě. V blízké budoucnosti roku 2020 ale obecenstvo přestalo lidské zápolení zajímat a v ringu do sebe místo živých sportovců mlátí roboti, řízení dálkovým ovládáním nebo počítačem.
Charlie se s prostředím, v němž zažil svou hvězdnou chvíli slávy, neuměl včas rozloučit a nyní se živí jako druhořadý promotér právě takových mechanických náhradníků. Žije v karavanu, věčně na cestách, zadlužený a s nadějí, že některý z jeho plecháčů vydělá nějaké peníze.
Do jeho prázdného a osamělého života jednoho dne náhle vstoupí syn Max (Dakota Goyo), kterého se hned po jeho narození zřekl. Po smrti jeho matky se za úplatu vzdá jeho opatrovnictví ve prospěch chlapcovy zajištěné tety. Svou finanční situaci vyřeší tím nejubožejším způsobem, ale ještě než se zbaví definitivně odpovědnosti za svého potomka, dostane ho na léto na hlídání, než se rodina jeho nových pěstounů vrátí z dovolené.
Další děj se odvíjí v přesně vyjetých kolejích a Shawn Levy se po zádech žánrových klasik s boxerskou tématikou šplhá ke svému dosavadnímu tvůrčímu vrcholu. Jeho sympatickou a dojemnou zábavou s rodinným poselstvím si užijí jak děti, tak jejich rodiče, vyrůstající v osmdesátých letech. Otcové se mohou snadno identifikovat s chybujícím a za slzy se nestydícím Jackmanem, děti a teenageři s bystrým, technicky zdatným a vynalézavým klukem s tančícím robotem v zádech.