Abramsův druhý Star Trek, del Torův Pacific Rim, Kosinskiho Nevědomí, Cuarónova Gravitace nebo Blomkampovo Elysium. Pozvánka do světa sci-fi a fantasy filmů začíná.
Kapitoly článku:
- Nádherné bytosti, Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic,
- Mocný vládce Oz, Mama, Hostitel
- Jack a obři, Hypnotizér, Nevědomí
- Lesní duch, Star Trek: Do temnoty, Po zániku Země, Světová válka Z
- Pacific Rim - Útok na Zemi, Percy Jackson: Moře nestvůr, The Conjuring
- Mortal Instruments: Město z kostí, Elysium, Riddick, Já, Frankenstein
- Gravitace, The Seventh Son, Carrie, Ender's Game
- Thor: Temný svět, The Hunger Games: Catching Fire, Hobbit: The Desolation of Smaug
Po loňském přehledu 28 nejočekávanějších sci-fi a fantasy filmů roku 2012 jsme se rozhodli i letos přijít s tímto výhledem. A v duchu tradice opět nabídnout nejen sci-fi a fantasy počiny, ale i další žánrové snímky, které pracují s nadpřirozenými prvky. Tedy duchařské příběhy, horory nebo moderní pohádky.
Na své si určitě přijdou emo teenagerky, usínající s představou, že ráno se probudí v náruči Roberta Pattinsona, neboť Twilight šílenství pokračuje. Kromě Hostitele podle předlohy autorky Stmívání Stephenie Meyerová tu máme i Nádherné bytosti a Mortal Instruments: Město z kostí, jež by rády na úspěch Twilight ságy navázaly.
Čarodějnice bude pronásledovat Jeníček s Mařenkou i Jeff Bridges v Sedmém synovi Sergeje Bodrova v jeho hollywoodském debutu.
Čekají nás remaky dvou hororových klasik. Carrie podle Stephena Kinga a Lesního ducha Sama Raimiho z roku 1981, přičemž ten druhý vypadá hodně krvavě a bestiálně. Guillermo del Toro představí ve své produkci psychologický horor Mama a po pěti letech od druhého Hellboye se vrátí i k režii s akční sci-fi Pacific Rim - Útok na Zemi. V ní na nás z ukázek vykukují roboti takové velikosti, že i Optimus Prime proti nim vypadá jako igráček.
Moderní fantasy pohádky zastoupí Jack a obři nebo dvojka Percyho Jackson Moře nestvůr. Politický, sociologický nebo filozofický přesah se do tohoto žánru bude snažit vměstnat pokračování Hladových her s podtitulem Vražedná pomsta nebo první díl podle volného cyklu Enderovy hry, v němž půjde o hledání vyvolených vojevůdců proti mimozemské invazi.
Duchařiny zastoupí The Conjuring režiséra série Saw Jamese Wana, mysteriózní severské kriminálky, které jsou v současnosti v kurzu, Hypnotizér Lasse Hallströma.
Pozici komerčně nejúspěšnějších titulů roku bude chtít určitě atakovat Sam Raimi se svým prequelem Čaroděje ze země Oz, ale zatím to podle trailerů vypadá na podobně barevně přepálenou podívanou, jakou byla Burtonova Alenka v říši divů. O napravení reputace, pochroumané posledními třemi snímky, se pokusí M. Night Shyamalan se svou sci-fi z tisíc let vzdálené budoucnosti Po zániku Země, kde se otec a syn Smithovi utkají s pravěkými zvířaty.
Star Trek: Do temnoty zahalí režisér jedničky J. J. Abrams do temnějšího nolanovského kabátku, pod nímž se bude odehrávat boj o duši členů posádky Enterprise a především jejich kapitána Kirka. Světová válka Z Marca Forstera a producenta Brada Pitta s dvousetmilionovým rozpočtem ukáže, že střetnutí se zombíky mohou vypadat jak velkolepá Válka světů a ne nízkorozpočtové béčko někde v uzavřeném obchodním domě.
Pozici nejzajímavějších titulů roku z oblasti sci-fi žánru bude dle mne nést trojice režisérů. Joseph Kosinski s titulem Nevědomí, jímž naváže na designovou propracovanost svého snímku Tron: Legacy. Jen hudbu tentokrát neobstarají Daft Punk, ale jejich elektroničtí kolegové z Francie M83.
Neill Blomkamp po Districtu 9 vstoupí s filmem Elysium na hollywoodskou půdu, ale doufám, že neztratí nic ze svého kousavého pohledu na rozevírající se sociální nůžky ve společnosti. A nejvíce se těším na Gravitaci Alfonso Cuaróna, jíž se po sedmi letech od Potomků lidí vrací k režii celovečerního filmu. Za kamerou stojí spolupracovník Terrence Malicka Emmanuel Lubezki, který by snímku s minimem střihů mohl vtisknout obrazovou kvalitu symfonické sci-fi básně typu Kubrickovy Vesmírné odyssey. Na závěr roku pak drak Šmak v druhém dílu Hobita ukáže, jak si Peter Jackson umí hýčkat svůj tolkienovský komerční poklad.
Doufám, že jsme vás dostatečně navnadili, pozvánka začíná.
Nádherné bytosti
(r. Richard LaGravenese, USA 2013)
Samotářský intelektuální mladík Ethan (Alden Ehrenreich) je životní smolař. Přišel o matku a otec ho díky zármutku z její předčasné smrti takřka přestal registrovat. Žije v zapadákově jménem Gatlin County, kde je jeden den jako druhý, bez nějakého překvapení nebo změny.
To se ale změní ve chvíli, kdy se seznámí s podivnou dívkou Lenou (Alice Englert). Tajemnou černovláskou, která je neteří místního podivína Macona Ravenwooda (Jeremy Irons). Ukáže se totiž, že Lena disponuje magickými schopnostmi a že její rodina je plná čarodějných zaklínačů. Dívka se potýká nejen s nevraživostí okolí, které kouká s nedůvěrou na každého cizáka, ale především se svým prokletím.
Zbývá pouhých 75 dní, než přijde čas jejích šestnáctých narozenin, kdy se rozhodne o jejím osudu. Buď bude dostatečně silná a její moc se přidá na stranu dobra, anebo jí pohltí síly temnoty a ona se stane kněžkou zla jako její matka Sarafine (Emma Thompson).
Lenina kouzelná moc je silnější než u kohokoli z jejích příbuzných, takže její případný přechod ke zlu může mít nedozírné následky. Pomoc v souboji mezi temnou a světlou stranou síly nalezne u smrtelníka Ethana. Pomůže ale síla lásky a oběti, již chce Ethan přinést, překonat moc zlověstné magie a kletby, jež nad ní visí?
Film vznikl podle první části knižní série Kronika prokletých Zaklínačů autorek Kami Garciaové a Margaret Stohlové. Sága vyšla v osmatřiceti zemích a v kategorii knih pro teenagery se velice slušně prodává. Jejího převedení se ujal scenárista (Král rybář, Madisonské mosty, Zaříkávač koní, Voda pro slony) a režisér (P.S. Miluji Tě, Mezi řádky) Richard LaGravense, který se specializuje především romantická dramata.
Podle prvních ukázek je zřejmé, že tvůrci vsadili na kombinaci trikové podívané, romance a čarodějné fantasy a že budou chtít zaplnit místo po Twilight sáze a Harry Potterovi. Vypadá to ale, že osloví především adolescentní dívky, kterým nevadí recyklace již jinde ozkoušených vyprávěcích schémat.
Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic
(r. Tommy Wirkola, USA / Něm 2013)
Po Abrahamu Lincolnovi, kosícím upíry nebo Sněhurce, která se postaví do čela povstání proti zlé královně, máme co dočinění s další značně zmodernizovanou pohádkou. Prznění tentokrát neušla ta od bratří Grimmů.
Norský režisér Tommy Wirkola (parodie Kill Buljo, Mrtvý sníh) se spojil s režisérem a producentem Adamem McKayem a nabídnul mu námět, v němž se sourozenci, kteří v dětství rádi loupali perníček, stanou v dospělosti profesionálními lovci čarodějnic.
Incident z dětství, kde šlo o sedání na lopatu, je poznamenal a předurčil jejich vztah k zlým ježibabám všeho druhu. Patnáct let po této traumatické zkušenosti si jejich služby vyžádá starosta městečka Ausburg, v jehož blízkosti se v hlubokých lesích usídlila zlá čarodějnice Muriel (Famke Janssen). Ta má v plánu na chystaném bosoráckém sabatu obětovat velké množství místních dětí, čemuž se rozhodne nemilosrdné zabijácké duo zabránit.
Role Mařenky se ujala Gemma Arterton (Quantum o Solace, Princ z Persie: Písky času), která nahradila původně zvažovanou Noomi Rapace. Jejího bratra Jenička se chopil jeden z nejvytíženějších akčních herců současnosti Jeremy Renner. Ten v roli čarodějnicobijce uplatní nejen své lučištnické zkušenosti, jež nabyl při natáčení Avengerů, ale ukáže i zacházení s kulometem nebo brokovnicí. Kvůli jeho postavě producenti odložili premiéru, aby se svezli na popularitě marvelovského crossoveru a Bourneova odkazu.
Tvůrci slibují poctivé krvavé eRko, kterému by ale neměla chybět nadsázka Tarantinových grindhouseů, Raimiho Smrtelného zla nebo Wrightova Soumraku mrtvých. O tom, zda nejde o příliš smělé tvrzení a zda nepůjde spíš o dalšího Van Helsinga, se budeme moci přesvědčit na konci února ve 3D provedení.