3:10 Vlak do Yumy: recenze filmu

10. března 2008
Kvalitně odvedený řemeslný snímek, jež si užijete hlavně díky dvojici charismatických hlavních představitelů.

Poctivé a nudné dobro se v klasickém westernu Jamese Mangolda střetává s charismatickým a zábavným zlem. Na jedné straně se hraje se o svobodu, na druhé o čest, úctu rodiny a duši dospívajícího syna. Že dnešní americká společnost nestojí na ideálech, jež ji zrodily, ale na mnohem krvavějších základech, ukázal nejen Martin Scorsese ve filmu Gangy v New Yorku, ale naposledy i na Oscara nominovaný Paul Thomas Anderson v petrolejářské sáze Až na krev.

Soumrak Divokého západu

Do časů Divokého západu konce devatenáctého století, kdy institualizované právo a spravedlnost teprve hledalo své pevné zakotvení a ustupovalo mnohem silnějšímu zákonu přežití, nás zavádí i příběh rančera Dana Evanse (Christian Bale). Země se po občanské válce Severu proti Jihu staví na nohy a její veterán Evans se na pronajatém kusu půdy snaží poctivě uživit svou rodinu a odolat rozpínajícímu se tlaku bezohledných spekulantských obchodníků, kteří chtějí jeho pozemek využít k prodeji společnosti, stavící nově vznikající železnice.

Evans je zadlužený a čeká na déšť, jež by mu mohl přinést dobrou úrodu, v níž hledá spásu svých problémů. Místní boss Hollander mu svými pohůnky nechá pro výstrahu zapálit stodolu s koňmi a úrodou a nešťastnému farmáři, jemuž po zranění ve válce amputovali část nohy, tak nezbývá nic jiného, než přijmout kšeft, díky němuž by splatil své dluhy.

Onou zakázkou se ukáže být dopravení zločince Bena Wadea (Russell Crowe) na nádraží na vlak do vězení, kde notorického a až do této doby úspěšného přepadávače dostavníků a vlaků, čeká nejspíš oprátka. Na Benovu stopu navede šerifa právě Evans, který se stal svědkem řádění desperátova gangu. Přispěje tak k psancovu zatčení, aniž si uvědomuje, že tím pomáhá nejvíce lidem, kteří se ho snaží vyštvat z jeho skromných pozemků. Odměna 200 dolarů za eskort přes nebezpečné území Indiánů je ale lákává a farmář se tohoto úkolu, spolu s dalšími dvěma narychlo sestavenými dobrovolnými dozorci, ujímá. V patách se jim ale řítí Wadeova tlupa, která jej chce osvobodit, v čele se sadistickým a „synovsky“ oddaným zabijákem Charliem Princem (Ben Foster), jež neváhá ve jménu cti svého šéfa střílet i do vlastních řad.

Remake půl století staré klasiky

Klasická zápletka s dvěma muži, stojícími na opačných stranách zákona, jak vystřižená z příběhů z doby před padesáti lety, kdy westernový žánr zažíval v kinematografii svůj zlatý věk. Právě z tohoto období také pochází film Delmera Davese Cesta za záchranou (1957), inspirovaný krátkou povídkou tehdy začínajícího autora Elmorea Leonarda, na jehož látky slyší i dnešní generace filmařů (Jackie Brownová, Chyťte ho, Buď v klidu, Zakázané ovoce). Mangoldův snímek je remakem tohoto půl století starého psychologizujícího westernu, v němž se poctivý rančer (Van Helfin) snaží při čekání na vlak v hotelovém pokoji pochopit motivace nebezpečného pistolníka (Glenn Ford).

Režisér James Mangold, jenž nevyniká nijak osobitým režijním rukopisem (romantická komedie Kate a Leopold, drama Narušení, cashovský životopis Walk the Line), ale spíš snahou věrně sloužit realizované látce, dodal, za pomoci trojice scenáristů, původní komorně konverzační látce dynamičtější ráz, když ji zpestřil třídenním putováním zasněženou arizonskou pustinou při transportu k nádraží Contention na vlak do Yumy.

Symbol vlaku zde slouží jako předzvěst konce starých časů a začátku budování nové společnosti a civilizačního rozvoje, jež nehledí na lidské oběti. Nejdříve museli díky bílé expanzi odejít ze svých přirozených teritorií domorodí Indiáni, potom stejný osud potkal i drobné farmáře. Příjezd vlaku se zároveň stává katalyzátorem událostí i jejich vyvrcholením.

Spojenectví z rodu těch nemožných

Mangold je zručný řemeslný rutinér a dokáže dobře skloubit staré s novým. Atmosféra Divokého západu, plného zvířeného prachu a drsných nemytých chlapů, je díky precizní výpravě a krásným kamerovým kompozicím, cítit doslova z každého záběru. Stylotvorně působí i soundtrack Marca Beltrmiho, pracující s motivem postupně budovaného napětí. Scény násilných přestřelek zachovávají úctu k žánru a nesnaží se šokovat naturalistickou nebo manýristickou syrovou brutalitou, ale spíše svou věcnou realistickou amorálností. Umírá se zde často, bolestivě a hlavně úplně zbytečně, jak už bylo v dobách, kdy lidský život měl jen pramalou cenu, pravidlem.

Mangold kombinuje postupy z klasických westernů z 50. let s těmi pozdějšími, jež jsme si pro jejich deziluzivní ladění zvykli nazývat jako neo, anti nebo existenciální westerny. Tomu odpovídá i rozložení postav. Farmář Dan Evans je charakterovým ztělesněním oné naivnější a starší žánrové linie, postava psance Wadea je už poučena (anti) hrdiny s osobitým pojetím morálky, jež vyznává hlavně osobní prospěch a kde není vedena jasně dělící čára mezi dobrem a zlem.

Právě na jejich konfrontaci je postavena ona základní premisa filmu, jímž je střet relativizujících hodnot jako je morálka, povinnost nebo odvaha. Během třídenního putování krajinou se vztah dvou navenek diametrálně odlišných mužů vyvíjí, počáteční směsice odporu a opovržení se mění v respekt a mezi nimi začíná narůstat pouto z rodu těch nemožných spojení, jež vyžaduje především vzájemnou úctu k postojům a hodnotovému světu toho druhého.

Požitkářský desperát a suchopárný farmář

Russell Crowe se v jednom roce objevil hned ve dvou filmech, zabývajících se v odlišném žánrovém balení (gangsterka, western) otázkou ceny za úspěch a sebevědomí. Zatímco v Americkém gangsterovi to byl právě on, kdo stál na té správné straně zákona i za cenu výsměchu okolí, zde na sebe bere roli přesně opačnou a díky scénáři i mnohem vděčnější. Odvážný bandita, jež pojímá své účinkování na tomto světě jako jednu velkou show k pobavení sebe i fascinovaných přihlížejících.

Legenda Divokého západu, jež má slabost pro něžné pohlaví se zelenýma očima, které mu padá k nohám se stejnou lehkostí, s jakou on otevírá pokladny poštovních dostavníků. Uhrančivý renegát, nelítostný a bez iluzí, jež se chvílemi chová jako neřízená střela a na první pohled nemá žádné výčitky svědomí za své konání a vzápětí vás odzbrojí dojemným příběhem ze svého dětství, které ho ve své krutosti učinilo tím čím je. Sváří se v něm oběť okolností a vrah z nutnosti, jež pochopil nepsané zákony světa, v němž žije, s pragmatickým a chladnokrevným zabijákem, jenž umí výborně využívat zkaženého a zkorumpovaného prostředí i slabiny druhých k dosažení svých cílů. Crowe mu pak dodává onu přesnou směsici sex-appealu a nevyzpytatelnosti, jež činí jeho postavu přitažlivou.

Christian Bale v úloze farmáře, jemuž osud nadělil vesměs špatné karty, naopak bojuje o poslední zbytek důstojnosti, kterou pro něj představuje zázemí jeho rodiny. Přísně dbá litery zákona a svou čestnou umanutostí a buldočí vytrvalostí chce imponovat nejen manželce, ale především dospívajícímu synovi (Logan Lerman), který v něm vidí jen slabošského suchara, který není schopen adekvátně (tedy silou) vzdorovat ranám osudu. Jeho syn Will se k výpravě přidává hlavně z obdivu k Wadeově legendě, nakonec ale dostává šanci lépe poznat svého otce.

Nelogická motivovanost postav

Mangold má cit pro vedení herců, oba hlavní charaktery jsou v rámci žánru dobře prokresleny, díky scénáři však bohužel občas zaskřípe motivovanost jejich jednání. Nejvíce je to patrné u postavy psance Wadea, který se chová proti duchu zdravé logiky a svým hejskovským chování si přímo říká o to, aby byl dopaden. Jeho doprovod pak při cestě na nádraží dělá primitivní chyby, jež si snad i zaslouží, aby byly potrestány. Korunu všemu pak nasazuje závěr, se kterým budete mít zřejmě problém se psychologicky ztotožnit a který přijmete jen pokud uvěříte, že obě titulní postavy během cesty prošly tak výraznou proměnou. Právě finální střílečka na perónu Bena vyzkouší, zda má v sobě ještě soucit a pochopení a Dana, zda má v sobě sílu a odvahu stát si za svým.

Westernový žánr už má své nejlepší roky za sebou a dlouhodobě se drží na okraji diváckého zájmu. Pokusy o znovuzrození v podobě Costnerova Tance s vlky nebo Eastwoodových Nesmiřitelných se ukázaly jednorázovými výkřiky do tmy, jež nenašly adekvátní kvalitativní následovníky. Costnerova honácká Krajina střelců potěšila hlavně milovníky klasických westernů, zatímco existenciálně laděné „malickovské“ Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem (jež by mělo v nejbližších týdnech přijít na DVD) ty, kteří žánr využívají k vlastním interpretacím legendárních příběhů. 3:10 mezi nimi stojí jako kvalitně odvedený řemeslný snímek, jež si užijete hlavně díky dvojici charismatických hlavních představitelů.

3:10 Vlak do Yumy

• Žánr: western
  • Původní název: 3:10 To Yuma
  • USA 2007
  • Scénář: Halsted Welles, Michael Brandt (podle povídky Elmorea Leonarda)
  • Režie: James Mangold
  • Hrají: Russell Crowe, Christian Bale, Ben Foster, Peter Fonda, Logan Lerman, Dallas Roberts
  • Distribuce: Intersonic
  • Distribuční premiéra v ČR: 6. 3. 2008

Jak vypadá zeď na Facebooku? Většina zobrazených příspěvků je od přátel a bez odkazů

**Na běžné facebookové zdi výrazně převažují příspěvky od přátel a ze skupin. **Většina zobrazených příspěvků na zdech nemá odkazy vedoucí mimo platformu. **Nejčastěji se zobrazují odkazy vedoucí na YouTube.

FacebookSociální sítě
Vybrali jsme 14 špičkových televizorů. Před prázdninami je koupíte za lepší ceny

Netrénované oko rozdíly nepozná. Samsung v příštím roce sjednotí design většiny smartphonů řady Galaxy

** Samsung v roce 2023 zřejmě sjednotí design řad Galaxy A a Galaxy S ** Telefony střední třídy budou vypadat jako výkonnější „eska“ ** Smartphony budeme rozlišovat jen podle displeje a zadního blesku

GalaxyRenderyDesign

Recenze mobilu Sony Xperia 5 IV. Povedený skoro kompakt, který trpí na horečky

** Sony opět zvládlo dát maximum funkcí do kompaktního těla ** Povedly se foťáky s přirozeným zobrazením scény ** Cena může být až příliš sebevědomá