4× Vetřelci: ohlédnutí za kultovní ságou (anketa)

4× Vetřelci: ohlédnutí za kultovní ságou (anketa)

Kapitoly článku:


Vetřelec
Ridley Scott, USA/VB 1979

Posádka vesmírné lodi Nostromo zachytí nouzový signál z nedaleké planety. Po přistání na ní objeví kosmickou loď s pozůstatky pilota a ohromnou líhní kožovitých vajec. Při bližším ohledání se z jednoho z nich vyklube pavoukovitý parazit, který se přisaje důstojníkovi Kaneovi na obličej. Při pokusu o odstranění tvora dochází k bezprostřednímu ohrožení života hostitele, po čase ale nepřátelský organismus sám odpadá a umírá.

Kane se probudí a nejeví známky zranění. To ale jen do chvíle, kdy mu při obědě vyleze z hrudního koše slizký netvor a začne ohrožovat život zbytku posádky. Z lovců se stává kořist a utéci není kam. Boj s nepřítelem velikosti dospělého člověka začíná a řady původně sedmičlenné posádky se povážlivě tenčí. Až zůstane jen původně praporčík Ripleyová (Sigourney Weaverová), která chce vetřelce zničit autodestrukcí lodi. Sama nasedne do záchranného modulu, kam ale neodbytný netvor také pronikne.

Materializace nočních můr

Ridley Scott ve svém druhém celovečerním filmu změnil oproti historickému debutu Soupeři radikálně žánr směrem k sci-fi tématice. Inspirován knihou Necronomicon švýcarského malíře a biomechanického surrealisty Hanse Ruediho Gigera, poprosil jejího autora o vytvoření uměleckých návrhů pro zjev monstra. Depresemi stíhaný umělec, závislý na kokainu, do designu monstra promítl hodně ze svých nejděsivějších nočních můr, které v podobě Vetřelce materializoval.

 

Omezený rozpočet 11 milionů dolarů, který přinesl desetinásobný zisk, se ukázal při tvorbě filmu výhodou. Žádná rozmáchlá akce ani speciální efekty, ale poctivé budování tísnivé atmosféry klaustrofobního psychothrilleru, při jehož sledování slyšíte tlukot vlastního srdce. Efektní průlety skrze dlouhé a úzké chodby lodi Nostromo, v kombinaci s kamerovými hrátkami, přinášejí jedinečnou sondu do hlubin lidského strachu.

Nostromo se proměnilo v jakýsi zakletý kosmický hrad, v němž každé zjevení monstra způsobí jeho obyvatelům nečekaný šok. Reklamní kampaň pak přiživovala atmosféru kolem filmu zprávami o tom, jak se publiku v sále dělá hromadně špatně v momentech, kdy vetřelec vyskakuje členovi posádky z hrudi.

 

V původním scénáři měla v závěru filmu zemřít i hlavní hrdinka a vetřelec měl následně jejím hlasem odvysílat zprávu na Zemi. K tomuto řešení nakonec na přání studia nedošlo a díky této změně se film dočkal dalších tří pokračování. Těch se ujali režiséři věhlasných jmen. James Cameron, David Fincher a Jean-Pierre Jeunet.

Určitě si přečtěte

Články odjinud