15
Fotogalerie

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

V roce 1989 ho časopis Forbes zařadil na sedmé místo v žebříčku nejbohatších lidí planety. Příjmy Medellínského kartelu, jemuž šéfoval a který v té době kontroloval zhruba 80 procent celosvětového obchodu s kokainem, dosahovaly výše 23 miliard ročně.

Disponoval přitom rozsáhlou flotilou lodí, letadel a drahých aut, za pomocí nichž se mu dařilo úspěšně pašovat kokain přes Bahamy do Spojených států, které jej vnímaly jako svého nepřítele. Naproti tomu v Medellínu jej oslavovali jako národního hrdinu alá Robin Hood.

Chudými lidmi v tomto druhém největším kolumbijském městě byl milován, hájen, podporován a kryt před úřady, protože se stavěl do role jejich ochránce. Stavěl pro ně domy, rozdával jim peníze a podporoval místní malé fotbalové kluby.

Největší a nejslavnější kolumbijský narkobaron Pablo Escobar (1949 - 1993) byl brutální zločinec a vládce kokainového impéria, který v době svého vrcholu vydělával až 60 miliónů amerických dolarů denně. Svou kriminální kariéru začal už jako náctiletý, ale až díky obchodu s kokainem získal miliardy a politický vliv. Pracovali pro něj zkorumpovaní úředníci, politici, soudci i policie, ty které si koupit nemohl, nemilosrdně a často sám brutálně likvidoval.

Escobarovské filmy a seriály

Že nejlepší příběhy píše sám život, o tom není třeba v případě Pabla Escobara pochybovat. V posledních letech se proto objevilo hned několik filmů a seriálů s touto postavou. Ten kolumbijský s názvem Pablo Escobar: El Patrón del Mal (2012) tady známý není, na rozdíl od skvělého seriálu z produkce Netflixu Narcos (2015).

Ve filmu se escobarovské téma objevuje v britském Infiltrátorovi (2016) s Bryanem Cranstonem v hlavní roli i v akční biografické komedii Barry Seal: Nebeský gauner. Ve francouzsko-španělském romantickém thrilleru Escobar: Paraíso perdido (2014) drogového barona ztvárnil Benicio Del Toro, ale jeho postava tu nebyla ta hlavní.

Na rozdíl od nejnovějšího zpracování, které má opět romantický nebo až telenovelový nádech. Vychází totiž z knihy populární kolumbijské televizní moderátorky a novinářky Virginie Vallejo (Penélope Cruz), která měla s Escobarem (Javier Bardem) v letech 1983 - 1987 milostný poměr.

Stylizace do naivky

O jejich vztahu, zasazenému do historického rámce tehdejších událostí v kolumbijské společnosti se vší politickou korupcí, jíž byl Escobar strůjcem, napsala memoárovou knihu Milovala jsem Pabla, nenáviděla Escobara, která vyšla v roce 2007 a u nás v překladu loni.

Už název knihy napovídá, že se v ní její autorka stylizuje do role naivky, kterou okouzlil muž, který staví domy pro chudinu, miluje svou rodinu a umí být galantní a pozorný milenec. Poznali se v roce 1983, kdy už vládnul obrovským bohatstvím, pocházejícím z drogového byznysu a ona s ním jako první televizní novinářka natáčela rozhovor na skládce odpadů v Medellínu.

Escobar se v rozhovoru prezentoval jako vizionář, kterého bolí, když vidí lidi hladovět a trpět v chudobě a popsal jí svůj sociální projekt města bez slumů. A ji, jak v komentáři ve filmu říká, přestalo zajímat, odkud bere peníze na financování těchto charitativních projektů, ale to, na co je použije.

Když to nejde po dobrém, půjde to po zlém

Z muže, zapáleného pro věc, se ale postupně i v jejích očích proměnil v to, čím ve skutečnosti byl. Brutálním, cynickým, mocichtivým člověkem a tvrdým byznysmenem, který filantropii a s ní spojenou oblibu u lidí použil jen jako výtah k moci a upevnění svých pozic.

Escobar se stal senátorem a měl ambici stát se i kolumbijským prezidentem. Sám přitom nechal během volební kampaně tři kandidáty na prezidenta zabít a podílel se spolu s levicovými teroristy i na útoku na Kolumbijský nejvyšší soud v roce 1985, během něhož byla polovina těchto soudců usmrcena.

Jistý si před ním nemohl být nikdo. Členové konkurenčního kartelu z Cali, uniformovaní policisté, soudci, nejvyšší politici, civilisté. Díky kokainovému byznysu měl obrovský majetek, ale chyběla mu úcta, respekt druhých. Což poznal právě se vstupem do politiky.

Chtěl v ní získat vážnost, uznání, ale když se mu ho nedostávalo, rozhodl se ho vynutit silou. Za pomocí své soukromé armády rozpoutal v ulicích teror, jehož cílem mělo být jediné. Co nejvyšší částka na mezinárodním zatykači.

Luxusní vězení

Virginia nás jako vypravěčka provází všemi důležitými milníky jeho života od jejich seznámení po Escobarovu smrt v důsledku úspěšného zátahu kolumbijských speciálních jednotek, spolupracujících s Američany. Virginia k dopadení svého ex-milence přispěje, když tajné služby a amerického agenta Sheparda (Peter Sarsgaard) upozorní na jeho slabé místo v podobě jeho rodiny, na níž velmi lpí.

Dlouho se zdá, že Escobarovo řádění, mající na kontě stovky nebo možná až tisíce mrtvých, zůstane nepotrestáno. Nebo potrestáno způsobem, kdy si nechá po dohodě s kolumbijskou vládou postavit vlastní luxusní, opulentní vězení s fotbalovým hřištěm a nočním klubem, připomínající spíš hotel, odkud dál řídí své operace.

To se stalo v roce 1991, kdy s vládou uzavřel dohodu, že zde bude pobývat pět let výměnou za to, že ho nevydá do USA. Když ale pokračoval i odtud v odpravování svých obchodních partnerů, rozhodla se vláda, že si na něho došlápne. Před přemístěním do opravdového vězení se mu ale podařilo utéci.

Mohutné velikášství

V průběhu deseti let Escobarova života tak sledujeme klasický mafiánský příběh vzestupu a pádu, ozvláštněný jen tím, že jeho vypravěčka Virginia si v něm nárokuje větší podíl na zobrazených událostech, než tomu zřejmě ve skutečnosti bylo. U všech etap jeho života logicky být nemohla a i její podíl na Pablově dopadení je značně nadnesený.

K Virginii navíc jen těžko budete hledat nějaké sympatie, i když se je snaží svým voiceoverem vzbudit. Působí jako naivka, mající ráda luxus, která se zamilovala do nesprávného muže. V jeho společnosti si dlouho zahrává s ohněm, až zjistí, že se od něho může sama spálit. Tehdy se začíná bát a propadat hysterické panice. Přichází o kariéru i pevnou půdu pod nohama.

To Escobar je mnohem plastičtější figura, kterou Javier Bardem buduje zevnitř i vnějškově. Zevnitř tím, jak se snaží ukázat, že nejde jen o nevyzpytatelného psychopata, ale i milujícího otce a respektovaného šéfa. Vnějškově pak držením těla, oblými zády a vysunutým břichem a hlavou, chůzí, mimikou s těkavýma očima, zahuhlanou „kmotrovskou“ mluvou.

Španělský herec a manžel Penélope Cruz přibral pro roli 12 kilogramů, jeho břicho, oplácaná tvář i podbradek tomu odpovídají a celá tato fyzická proměna má postavě přidat na živočišnosti, neomalenosti, fyzické mohutnosti, která koresponduje s jeho velikášskými sklony.

Film doplácí na srovnání s komplexnějším Narcosem

Španělští herci jako Javier Bardem a Penélope Cruz, hrající Kolumbijce, mluví anglicky s jihoamerickým či španělským akcentem, což je u španělského filmu, natočeného španělským režisérem, zřejmě úlitba mezinárodnímu publiku.

Padesátiletý režisér Fernando León de Aranoa u nás není neznámý. V kinech běžel jeho film Princezny (2005), oceněný Velkou cenou poroty na festivalu Sundance, v němž sledoval sny, obavy i naděje dvou zprvu konkurentek a pak přítelkyň prostitutek. A také sarkastický pohled na práci humanitárních pracovníků ve válečné oblasti bývalé Jugoslávie pod názvem Perfektní den (2015).

S Javierem Bardemem natočil hořce tragikomický snímek Pondělky na slunci (2002) o kamarádech, kteří se po propuštění z loděnice snaží najít nové pracovní uplatnění. Bardem produkoval i jeho dokument Neviditelní (2007), který vznikl na pomoc organizaci Lékaři bez hranic a teď jeho sedmý celovečerní film Escobar.

Ten je silnější v zobrazení vzestupu a pádu Medellínského kartelu a snaze o podchycení dobových politických souvislostí než v rozehrané romantické linii, která trpí tím, že vám její aktéři nebudou moc sympatičtí. Film má osmdesátkový retro styl, svižné tempo a akční scény jako vykládka drogové zásilky z letadla na dálnici za běžného provozu nepostrádají nápaditost. Brutální scény se v něm mísí s těmi černohumornými, jako když nahý Bardem běží s poloautomatickou puškou do lesa ve snaze se zachránit.

Tato lekce z kolumbijské historie ale doplácí na to, že výpravný seriál Narcos je co do líčení dobových souvislostí i těch osobních Escobarova života mnohem podrobnější. Mění se jen perspektiva vyprávění, kdy dění nesledujeme z pohledu agenta protidrogové agentury DEA, ale optikou zločincovy milenky.

Přesto jako portrét tvrdého byznysmena, který má obrovský majetek a prostřednictvím politiky chce získat po dobrém či po zlém i respekt a úctu, která mu není kvůli způsobu, jak k tomuto majetku přišel, prokazována, velmi poučné pro naši současnost.

AVmania.cz
Escobar   6

Escobar

  • Žánr: mafiánská biografie
  • Původní název: Loving Pablo
  • www.bontonfilm.cz/escobar/2080/
  • Španělsko / Bulharsko, 2017
  • Scénář: Fernando León de Aranoa (předloha Virginia Vallejo)
  • Režie: Fernando León de Aranoa
  • Hrají: Javier Bardem, Penélope Cruz, Peter Sarsgaard, David Valencia, Giselle Da Silva, Nathan Cooper, Lillian Blankenship, Julieth Restrepo
  • Distribuce: Bontonfilm CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 14. 06. 2018

Určitě si přečtěte

Články odjinud