16
Fotogalerie

Černá kniha: recenze DVD

Teprve v Evropě věčný provokatér a rebel režisér Paul Verhoeven (např. Základní instinkt) natočil film, který opět stojí za vidění.

Jméno Paula Verhoevena si spojujeme s žánrově různorodými hollywoodskými trháky (Robocop, Total Recall, Základní instinkt) i na hranici kýče se pohybujícími propadáky (Showgirls, Hvězdná pěchota). Celých dvacet let mu trvalo, než se navrátil zpět do rodného Holandska, aby natočil nejdražší, nejnavštěvovanější a nejvýdělečnější film v národní filmové historii. Po nezdařeném Muži bez stínu (USA, 2000) se vystudovaný matematik fyzik, cynický provokatér a bořitel mnoha tabu po šesti letech úspěšně vrací s historickou látkou, dotýkající se bolestně pohnuté minulosti jeho vlastní země.

photo_09_hires.jpgphoto_14_hires.jpg 
 
Téma druhé světové války je pro Nizozemce palčivé i po více jak šedesáti letech. Ačkoliv bylo Holandsko neutrální stát, přesto neváhalo poskytnout nacistům seznamy obyvatel, které vedly k vyvražďování židovské populace. V názvu zmíněná Černá kniha obsahovala nacisty vedený seznam kolaborantů, který se však po válce ztratil. A právě na tomto dějinném půdorysu staví Verhoeven se scenáristou Gerardem Soetemanem skutečnými událostmi inspirovaný příběh, plný napětí, vášní, nečekaných zvratů, hrdinství i zrady, v němž do poslední chvíle nevíme, kdo je ve skutečnosti padouch a kdo statečný a čestný hrdina.

Tento film na DVD/Blu-ray si můžete zakoupit na www.Filmopolis.cz

Nic není černobílé

Válečné melodrama Černá kniha sleduje osud židovské zpěvačky Rachel během posledních týdnů nacistické nadvlády v Holandsku před příchodem Spojenců. Při pokusu vycestovat do bezpečnější části Evropy přijde Rachel o všechny své příbuzné a sama vyvázne jen s holým životem. Půvabná dívka, která se v úkrytu jen snažila v klidu přežít válku, je postavena před novou situaci a motivována touhou pomstít vlastní rodinu i zabránit smrti dalších nevinných lidí se zapojuje se do partyzánského odboje. Jejím úkolem je proniknout do sídla nepřítele a získávat informace pro odboj mezi vysokými německými důstojníky. Ve svém snažení naráží na zrádce ve vlastních řadách, který udává majetné Židy chamtivým Němcům.

photo_08_hires.jpgphoto_20_hires.jpg

Rachel Steinová přijímá novou identitu Ellis de Vriesové, odbarví si na blond nejen vlasy, a začne využívat svých ženských zbraní, aby zmátla okupanty a svedla nacistického velitele gestapa Ludwiga Müntzeho, z něhož se proti všem očekáváním vyklube rozumný, oduševnělý a citlivý muž. Vidí, že se blíží porážka nacismu, a snaží se zabránit zbytečnému krveprolití. Špiónka, již spojuje s Müntzem fakt, že oba tragicky přišli o své nejbližší, podlehne jeho charismatu a zamiluje se do něj. Zrada ale proniká do obou znepřátelených táborů, vítězná spojenecká vojska se blíží a v hekticky vzrušené atmosféře každý sám za sebe bojuje o přežití a zároveň kalkuluje, co mu přinese jeho chování v posledních dnech okupace.

photo_05_hires.jpgphoto_10_hires.jpg

Verhoeven sympaticky odmítá černobílé vidění lidských povah, ať už představitelů okupantů nebo domácího hnutí odporu. Německý kapitán Müntze se navzdory fanatikům ve vlastních řadách snaží o dohodu s partyzány, ti mají ale mezi sebou všeho schopné zrádce, obchodníky se smrtí, vydělávající na důvěřivosti svých bližních. Snaha postihnout tenkou hranici mezi vinou a nevinou vrcholí v době osvobozenecké euforie po skončení války, kdy dochází jak ke spravedlivé odplatě, tak k řádění lůzy, posedlé zpozdilým vyřizováním účtů s domnělými i skutečnými kolaboranty.

Téměř dvou a půlhodinové spletité vyprávění ani chvíli nenudí, k čemuž přispívá velmi rafinovaná hra s žánrovou neukotveností snímku. Holokaustové drama si zde podává ruku s partyzánskými akčními bojůvkami a příběhem pomsty, to vše okořeněno a zaobaleno do přitažlivé a hollywoodskou produkcí poučené formy thrilleru se špionážní a milostnou zápletkou. Režisér žánrová klišé stejně rád naplňuje, jako je vzápětí zpochybňuje. Nabízí nám svůj známý styl, v němž se naturalismus v minutě změní v romantický kýč. Kamera neuhýbá, ať už hrdinka zvrací nebo se brodí výkaly a explicitně zobrazovaná dráždivá erotika i násilné scény s vyhřezlým mozkem a mučením vězňů jsou stejně působivé jako sladkobolné písně, které zpěvačka s rudou růží za uchem zpívá nacistickým pohlavárům.

Balancování na hraně

Verhoevenova režie staromilsky neexhibuje, ale plně slouží ději, přičemž zručně mísí americky okázalý způsob vyprávění s evropským. Film má svěží a dynamické tempo, v němž je větší důraz než na válečné scény kladen na rovinu lidskou. Ta je podpořena výborným začleněním akčně dobrodružných sekvencí z dějin odborářského hnutí a hojným výskytem humorných situací. V záplavě patetických, sentimentálních a naturalistických interpretací různých událostí druhé světové války působí režisérův cynický nadhled s občasným pomrknutím, neberte vše tak vážně, poměrně svěže a neokoukaně.

photo_12_hires.jpgphoto_01_hires.jpg

Film je vyprávěn v retrospektivě hlavní hrdinkou, čímž je hned na začátku naznačeno, že ať už se bude dít cokoliv, o Rachel strach mít nemusíme. Právě herecký výkon její představitelky Carice van Houtenové dodává filmu na dynamice a elektrizující přitažlivosti. Rachel/Ellis v jejím podání je stejně tak rozverná koketa, plná smyslnosti, jako roztomile působící zranitelný diblík. Křehká dívka i dobová femme fatale jak ze starých filmů, jež své tělo instinktivně využívá se zkušeností Mata Hari. Van Houtenová si nasazuje vždy novou masku, aniž by její charakter ztrácel na komplexnosti a uvěřitelnosti. I ostatní herci jsou výborně vybraní a dovedou mistrně balancovat na hranici mezi žánrově nadsazeným a seriózním psychologickým herectvím.

photo_16_hires.jpgphoto_19_hires.jpg

Paul Verhoeven se ukazuje jako zkušený režisér, který si umí hrát s příběhem, postavami i diváckým očekáváním. Zábavnou formou uštědřuje morální políček všem aktérům nesmyslných válek. Jeho Černá kniha ve snaze postihnout dějinné paradoxy, typické snad pro všechny režimy, kde dochází k výměně moci, kolísá mezi vážným a ironickým filmem, přičemž cynicky pobavený odstup zobrazované válečné hrůzy nebanalizuje, ale zobrazuje je v plné plastičnosti, bez patosu, ale zato s mrazivě štiplavou trpkostí.

DVD

Disk je vybaven kompletní češtinou, má jednoduché a přehledné menu, velmi kvalitní a přesný dabing, což potěší, protože holandštinou vládne asi jen málokdo, a titulkovou podporu. Českou podporou jsou vybaveny i bonusy, které tvoří kromě traileru dva uvolněně působící rozhovory, dohromady v délce přes půl hodiny. V prvním se režisér snímku vrací k přijetí filmu s jeho kontroverzním námětem, dotýkajícím se kolaborantské minulosti v rodném Holandsku, a vypráví o tom, že v náročných scénách po svých hercích nechce nikdy víc, než co by nezvládl on sám. V druhém rozhovoru sympatická hnědovláska (ve filmuje je blond a černá) Carice van Houtenová přibližuje natáčení odpudivé scény s výkaly i to, zda nemá problémy s ukazováním vlastní nahoty. V závěrečné odpovědi se zmiňuje o tom, že by určitě nepohrdla spoluprací s Woody Allenem, ale on má teď svou Scarlett…

Černá kniha

  • Žánr: Válečné melodrama
  • www. sonyclassics.com/blackbook
  • Původní název: Zwartboek/Blackbook
  • Holandsko/ Belgie/ Velká Británie/ Německo 2006
  • Režie: Paul Verhoeven
  • Hrají: Carice van Houtenová, Sebastian Koch, Thom Hoffman, Halina Reijnová, Derek de Lint

CernaKnihaObal.jpg

Parametry DVD

  • Čas: 146 minut
  • Obraz: 16: 9
  • Zvuk: Česky DD 5.1, Holandsky DD 5.1,
  • Titulky: české
  • Bonusy: rozhovory s režisérem a představitelkou hlavní hrdinky, trailer, upoutávka
  • Distributor: HCE
  • Cena: 499 Kč

AVmania.cz hodnotí
filmHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.png9/10
zvukHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.png8/10
obrazHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.png9/10
bonusyHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.pngHvezda_0.pngHvezda_0.png4/10
DVDHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_0_tmavsi.png8/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud