22
Fotogalerie

Recenze subwooferu REL T/5x. Kvalitní basy pro hudbu i filmy

Plusy
Pěkné provedení
Tuhý bas se slušnou váhou
Realistická cenovka
Pocitově snadno splývá se zvukem reprosoustav
Minusy
V komplikovaných situacích může být subwoofer s DSP vhodnější
9  /10

Oblíbená a finančně realistická série T britského výrobce subwooferů REL byla v době nijak dávné „aktualizována“, kosmetické i technické změny se promítly přidáním písmene „x“ do názvu toho kterého modelu.

41y6eRCHJcS._AC_.jpg

Proměny se dočkal i základní kompaktní pětkový subwoofer, nyní T/5x, jehož původní inkarnace se stala nejprodávanějším modelem ve firemní historii.

Vzhled a konstrukce

I v nové generaci je T/5x kompaktní „kostičkou“ s čistými stěnami, kovovým štítkem nahoře a měničem umístěným vespod, mezi čtveřicí robustních nožek. Subwoofer je nyní – tak jako ostatní x-kové modely – nižší a pocitově o něco elegantnější, čemuž napomáhají i zaoblené vertikální hrany.

T5X_Blk_Front-shadow-900x900.png

Na subwooferu těchto rozměrů (30 x 30,7 x 31,3 cm při 14,3 kg) není vlastně moc co vidět, jeho primárním cílem je naopak nebýt vidět a nepoutat pozornost. To samozřejmě předpokládá i to, že veškerá konektivita je schovaná vzadu na typicky modré desce.

Z ní ční „hřeben“ chladících profilů, ale i dostatečně široká škála konektorů – je tu klasický nízkoúrovňový cinchový vstup, ale také LFE vstup pro kino nebo vysokonapěťový speakON, který přebírá signál přímo ze svorek zesilovače a u REL ho preferují. Potěší spínací kolébka u napájecí zásuvky, stejně jako RS232 konektor pro možnost chytrého zapojení do systémů domácího řízení.

T5X_Blk_TQshadow-900x900.png

Provozní parametry subwooferu lze řídit přes trojici potenciometrů a malou páčku. Páčka slouží k otočení fáze, dva z potenciometrů udávají základní hlasitost (zvlášť pro LFE a zvlášť pro běžný vstup), poslední potenciometr nastavuje dělící frekvenci v rozsahu mezi 30 a 120 Hz.

Uzavřená ozvučnice využívá identický měnič jak větší T/7x, membrána má průměr 20 cm a drží jí obrovský a poddajný závěs. Membrána sama je pak kompozitem papíru a hliníku.

T5X_Blk_Bottomshadow-900x900.png

Na rozdíl od mnoha konkurentů nespoléhá REL u svých modelů na výkonné déčkové zesilovače a sofistikovaná DSP – T/5x má v kontextu subwooferového světa relativně skromných 125 Wattů, ovšem ty dodává ve třídě A/B. REL říká, že zesilovač byl vylepšený z pohledu transparentnosti a rychlosti, ať už to v reálu znamená cokoliv.

T5X_Blk_Backshadow-900x900.png

REL u T/5x udává schopnost zahrát 32 Hz s poklesem -6 dB, více technických informací z firmy ale nedostanete.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 0,5 m s reproduktorem mířícím doprostřed čelní stěny a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, malým zatlumením (sedačka, koberec, lehké závěsy a mnoho reprosoustav, byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, subwoofer byl umístěn v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2021-09-30-TST-REL-T5x-m1.png
Frekvenční odezva – poslechové nastavení (červená), minimální přechodová frekvence (zelená) a zcela otevřená výhybka (světle zelená)

V reálu vypadá naměřená odezva velmi dobře, snad jen tvar u plně otevřené výhybky by mohl už „zavánět“ dunivostí. Ať už pak REL udává frekvenční odezvu proti jakémukoliv referenčnímu bodu (zdá se, že jde o špičku křivky plně otevřené výhybky), soudě podle poslechového nastavení se -6 dB nachází plných 10 Hz pod udávanou úrovní ve specifikacích, malý REL tak zahraje citelně hlouběji, než byste dle papírových hodnot mohli čekat.

Pokračování 2 / 2

Jak to hraje

REL T/5x jsme poslouchali v ostravském Studiu Špalíček vedle T/7x a T/9x a to v systému s elektronikou Bluesound NODE / PS Audio Stellar Gain Cell DAC / Stellar M1200, kdy se poslouchalo buď přes Dynaudio Evoke 50 nebo Bowers&Wilkins 702 S2 a to na kompletní kabeláži Cardas Clear Sky. Subwoofery byly připojeny napájecím kabelem AudioQuest NRG-4.

Přestože ani jedny z použitých reprosoustav v dané velikosti místnosti netrpěly subjektivním basovým nedostatkem, připnutí T/5x do systému vedlo v „Say That You Will“ (George Duke | „Follow the Rainbow“ | 2010 | epic | 88697779882) k hutnějšímu, hlubšímu podání basové linky a co víc, dokonce se zdálo, že hloubky získaly napjatější podobu, jako kdyby basové struny byly lépe naladěné a zahrané s větší chutí.

Zpevnění, zkonkrétnění hran basových linek bylo patrné také v „All Souls Night“ od Loreeny McKennit („The Visit“ | 2006 | Quinlan Records | 0774213510426). Ačkoliv sama nahrávka nemá žádné obrovské množství spodních tónů, jejich zkonkrétnění přináší samozřejmě i lepší čitelnost a všechno je jaksi samozřejmější.

Malý REL splývá s reprosoustavami s onou známou firemní lehkostí, stačí relativně nekomplikovaná nastavení a i bez DSP se dočkáte velmi korektního basu. V „Next Time You See Her“ Erica Claptona („Slowhand“ | 2012 | Polydor | 5340724) nejen že subwoofer opět ještě trochu víc pročistil bas, ale zlepšil se i pocit fyzičnosti impulsu a přitom T/5x jako kdyby nebyl samostatnou entitou, ale skutečně jen doplněním hlavních reprosoustav, i když samozřejmě je cítit, že výsledné podání je napůl charakterem právě daných reprosoustav a tuhosti a údernosti REL.

Dost zajímavé je, že třeba bicí souprava Billa Bruforda zněla v „Some Other Time“ („If Summer Had Its Ghosts“ | 1997 | Discipline | 633367970527) i s relativně malým subwooferem o dost sebevědoměji, zejména ohraničení velkých bubnů bylo prostě jasnější a konkrétnější, stejně tak úder zněl jednoznačně živěji a to nejen díky tomu, že basu (tedy třeba i těla) bylo prostě víc, ale i proto, že bas se utáhl a získal lepší formu, což v kontextu rozhodně ne úplně levných sestav staví REL do dobrého světla.

T/5x jako kdyby pak také třeba v poněkud řízné Ozzyho „I Just Want You“ („Ozzmosis“ | 2014 | Qobuz | 24/96) udělal větší pořádek, ubyla tvrdost a přitom přibyl impakt a zlepšil se rytmus. Celkově je skladba lépe poslouchatelná a to aniž by se proměnil základní charakter systému.

Verdikt

REL vyrábí subwoofery ve vysokém standardu, o tom není sporu. I malý a poměrně dobře dostupný T/5x této charakteristice odpovídá – nová „xková“ generace v porovnání s tou původní vypadá lépe, zároveň ale také hraje hlouběji a sytěji, aniž by se ztratil ten pocit snadné integrovatelnosti do běžné místnosti a běžné sestavy.

Pokud tak hledáte poměrně kompaktní subwoofer pro sestavy od dejme tomu 50 tisíc do půl milionu korun a pro menší až středně velké místnosti, pak jeden (a jako vždy asi lépe dva) REL T/5x mohou být dobrým řešením, které „stíhá“ i u opravdu dobrých reprosoustav a pomůže vytvarovat bas takový, jaký má správně být.

REL T/5x

Cena: 21 990 Kč

Technické parametry

  • Systém aktivní, dolů vyzařující pasivní membrána
  • Basový měnič 1x 200 mm (8") s kovovým košem
  • Dolní mezní kmitočet 32 Hz - 6 dB v místnosti
  • Vstupy 1 x L/R Neutrik Speakon, 1 x LFE RCA- Cinch, 1 x RCA-Cinch
  • Regulace citlivosti 80 dB
  • Změna fáze 0 / 180°
  • Výstupní výkon 125 W (RMS)
  • Zesilovač analogový ve třídě A/B
  • Plná elektronická ochrana
  • Ochrana proti DC a zkratu 
  • Hmotnost  14,3 kg
  • Rozměry (š x v x h)  300 x 307 x 313 mm

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice 

Určitě si přečtěte

Články odjinud