13
Fotogalerie

Pašerák: Clint Eastwood jako devadesátiletý pašerák drog s dokonalým krytím [recenze filmu]

Labutí píseň Clinta Eastwooda za světem „opravdových“ mužů, kteří v životě udělali spoustu chyb, ale nerezignovali ani v pozdním věku na snahu je napravit.

Plusy
Splétání pašerácké a rodinné linie vyprávění, z nichž na tu druhou klade Clint Eastwood mnohem větší důraz, protože pomocí ní vypovídá o tom, co považuje ve svém věku za důležité.
Minusy
Absence morálních pochybností u hlavního hrdiny, který k pašování drog přistupuje jako ke snadnému výdělku a způsobu, jak si i ve stáří na cestách vychutnat kouzlo přítomného okamžiku.
7  /10

Osmaosmdesátiletý herecký a režijní veterán Clint Eastwood v posledních osmi letech natočil množství filmů, inspirovaných skutečnými osobnostmi a událostmi. Začalo to filmem J. Edgar a pokračovalo tituly Zpátky ve hře, Jersey Boys, Americký sniperSully: Zázrak na řece Hudson a v loňském roce Paříž 15:17.

Pašerácká legenda

Na konci roku 2018 představil ještě svůj další film Pašerák, inspirovaný skutečným příběhem muže, jménem Leonard nebo Leo Sharp (1924 - 2016). Ten proslul jako nejstarší odsouzený pašerák drog v USA. Ještě předtím ve svém profesním životě proslul jako vyhlášený zahradník, který vynikal v hybridizaci nových plemen květin.

Když se se dostal do finančních potíží se svým květinářstvím, byl následně osloven mexickými dělníky na jeho farmě v Michiganu, kteří ho požádali o přepravu narkotik pro drogový kartel Sinaloa v Mexiku. Sharpův úspěch při pašování tisíců liber kokainu, k čemuž používal svůj pick-up značky Lincoln, trval více než 10 let a udělal z něj městskou legendu mezi pašeráky drog.

V roce 2011 ale sklapla klec a Sharp byl zatčen státní policií v Michiganu během koordinované zatýkací operace pod vedením DEA, když měl v autě 200 kilogramů kokainu. Spolu s ním bylo obžalováno 25 členů organizace. Soud odsoudil Sharpa na tři roky vězení, přičemž rozsudek padl v den jeho devadesátých narozenin. Odseděl si z něj rok, v roce 2015 byl propuštěný na svobodu kvůli špatnému zdravotnímu stavu, o rok později zemřel.

Práce i koníček zároveň

Scenárista Nick Schenk, který s Eastwoodem spolupracoval už na Gran Torinu, tu etapu jeho života, kdy dělal pašeráka pro drogový kartel, pro potřeby filmového vyprávění trochu zhutnil, když z více jak deseti let udělal rok, nebo rok a něco.

Eastwood jeho příběh pak vypráví v pomalém tempu, civilně a s důrazem na rodinnou linku, kdy hlavní hrdina cítí, že jako manžel, otec i dědeček selhal a snaží se o nápravu vztahů s jeho nejbližšími. Na začátku vyprávění vidíme rozšafného starého muže, který na výstavě pěstitelů květin získává jednu z dalších cen z mnoha cen, které za tuto svou práci a vášeň zároveň obdržel.

Ale už tady vidíme, jak do toho květinářského byznysu vstupuje pomalu obchod po internetu. Píše se rok 2005 a Earl Stone (Clint Eastwood) kvůli této výstavě nestihne svatbu své dcery Iris, již hraje Eastwoodova skutečná dcera Alison.

Iris čeká, že ji otec povede k oltáři a ten mezitím v baru z radosti z vítězství v soutěži květin objednává všem panáka. Že si uvědomuje, že v rodinných vztazích těžce selhal, ale neví, jak z toho ven, dobře zrcadlí scéna v onom baru, kdy se ho servírka ptá, zda má toho panáka poslat i jiným svatebčanům, kteří se v něm v den svatby jeho dcery objeví.

Odcizené rodinné vztahy

Odcizenost vzájemných vztahů v Earlově už před mnoha lety rozpadlé rodině mu pak ta dá pocítit, když přijde na svatbu své vnučky Ginny (Taissa Farmiga), která s ním léta udržuje písemnou komunikaci a před matkou Iris i babičkou Mary (Dianne Wiest) se ho zastává.

To je o dvanáct let později od dceřiné svatby a Earlova situace se během té doby razantně změnila. Jeho úspěšné zahradnictví v důsledku on-line konkurence zkrachovalo a on byl nucený svou farmu na pěstování a šlechtění květin v Illinois zavřít.

Hrozí mu, že přijde i o svůj dům v její blízkosti, na který je uvalena exekuce. Za této situace přijíždí na vnuččinu svatbu. V otřískané dodávce, v níž za roky svého podnikání projel 41 amerických států a na jejíž korbě teď veze veškerý svůj majetek.

Civilní krytí

Dcera s manželkou mu dají najevo, že tam není vítaný, čehož si všimne jeden ze svatebčanů, mladý Mexičan, který mu dá tip, jak by si mohl vydělat. Dobře odhadne Earlovu životní situaci a uvidí v něm ideálního hejla pro práci, kterou mu dohodí.

Earl zezačátku ani nezná její povahu, domnívá se, že dělá obyčejného řidiče, který přepravuje nějaké zásilky. Že jde o drogy a že se upsal mexickému drogovému kartelu, to zjistí až s dalšími cestami, které podniká. Neodradí ho to ale od toho, aby v této práci pokračoval.

Rychlé a poměrně vysoké odměny za ni na ruku se mu hodí, protože pomůžou vyřešit jeho existenční potíže. Koupí si tak nové auto, získá zpět dům i farmu, vnučce může zaplatit vysokou školu, válečným veteránům, mezi něž patří, pak klubovnu, kde by se mohli scházet.

Ve své pašerácké dráze si počíná tak dobře, že je mu svěřováno čím dál větší množství zboží, které přepravuje. Spokojen je s ním i šéf drogového kartelu Laton (Andy García), který mu při pozvání na party v jeho luxusním sídle svou vděčnost vyjádří mimo jiné i tím, že se postará o to, aby měl v noci příjemnou společnost hned dvou lepých děv.

Laton přivírá oči i nad tím, že Earlův způsob přepravy drogových zásilek se odlišuje od ostatních pašeráků. Earl si totiž ty jízdy užívá. Kochá se krajinou, zastaví se na dobré jídlo, večer nepohrdne společností placených společnic. Zatímco Latonovi podřízeni, kteří na Earla a zásilky na cestách dohlížejí, jsou vystresování, Earl si zachovává za každých okolností ledový klid.

A to, i když ho s nákladem v kufru zastaví policisté. Dokonale přitom využívá toho, proč si ho gang najal a proč si ho přes všechny potíže s ním drží. Vždyť koho by napadlo, že takřka devadesátiletý senior, nejprve s rezavou zahradnickou dodávkou, a pak novým černým pick-upem, převáží drogy.

To civilní krytí těchto operací je dokonalé, protože důchodce s čistým trestním rejstříkem a bez dopravních přestupků by z této činnosti podezíral opravdu jen málokdo. Protidrogoví agenti z DEA Colin Bates (Bradley Cooper) a Trevino (Michael Peña), pod vedením jejich šéfa Carla (Laurence Fishburne), jsou ale drogovému kartelu na stopě, i díky informátorovi z jeho řad.

Pašování jako sváteční událost

Děj filmu je tak splétán ze dvou vyprávěcích rovin, které se postupně protínají. Ta první, pašerácká, se skládá z drobně variovaných sekvencí Earlových cest s drogovými zásilkami. Vždy se sejde s někým, od koho zásilku přebere a pak s někým, komu ji předá.

Co se v průběhu této jeho dráhy změní, je ochota jeho šéfů přizpůsobovat se jeho stylu, kterým tuto činnost vykonává. Boss Lanton na něho přistupuje, protože přináší výsledek, ale když je odstraněn, na scénu nastupují mnohem drsnější gangsterští sekáči, kteří dají Earlovi najevo, že pokud se nebude držet jejich pokynů, dopadne jako ti, kteří už nejsou mezi živými.

V této pašerácké linii vyprávění se tak střetává Earlova neochota přizpůsobit se striktním pravidlům gangsterských zadavatelů, protože si chce to, co dělá, užít, s nelítostným vnitřním bojem uvnitř kartelu, kde dojde k násilné výměně jeho vedení. A do toho se úspěšnému pašerákovi i celému kartelu snaží dostat na kobylku agenti DEA.

Hledání ztracené cesty k těm nejbližším

Druhá rovina vyprávění je ta rodinná, která se s tou pašeráckou prolíná v tom, že je Earl z peněz z trestné činnosti schopen podporovat na studiích svou vnučku. To přispěje, spolu s mnohem větším zájmem Earla o jeho nejbližší, k tomu, že vzájemná odcizenost postupně ustupuje.

Dramatičtěji, i když i to berte v uvozovkách, se obě linie protnou až v samotném závěru, kdy Earl kvůli pobytu u lůžka těžce nemocné ex-manželky a smíření, které během té doby dojdou, nestihne dopravit velkou zásilku v termínu, který měl. Co mu za to hrozí, ví, ale nakonec se i gangsteři ukážou jako lidi, kteří jsou schopni projevit shovívavost.

Uvědomění se vlastních chyb, snaha o jejich nápravu a projevená lítost nemůže zůstat bez odezvy a tak nejprve následuje smíření s rodinou a pak smíření se sama se sebou. To, když je Earl dopaden a přes snahy advokátky o nějaké polehčující okolnosti se dobrovolně doznává k tomu, co páchal.

Bez morálních otazníků

Přijímá trest a odměněn je za to tím, že se ve vězení může věnovat své zahradnické vášni. S vědomím toho, že mu rodina odpustila. Zní to hodně idylicky a také to tak vyznívá. Pašerák si ale nehraje na nějaké morální, sebezpytné drama.

Vlastně je až s podivem, že v průběhu filmu Earl ani jednou nezapochybuje o tom, co dělá. Naopak, k pašování drog přistupuje jako ke zpestření pozdního důchodového věku, během něhož si rád vychutnává kouzlo přítomného okamžiku, které na cestách zažívá. Zároveň je díky němu schopen postavit se znovu na nohy a pomoci nejen svým nejbližším, ale třeba i oněm válečným veteránům.

Morálními otazníky takové činnosti se nezabývá, což souvisí i s žánrovým ukotvením filmu, které rozhodně není thrillerové, kriminální nebo dramatické, jak se to snaží prezentovat distributoři. Pašerák je feel good movie či road movie s prvky dramatu a komedie, v níž nechybí humor i dojetí.

Staromilská labutí píseň „opravdových“ mužů

Je to film o stárnutí, o smíření s nejbližšími, o chybách, kterých jsme se v životě dopustili, ale máme snahu je napravit, o významu rodinných hodnot. Earl Stone těch chyb udělal hodně, ale fandíme mu, protože nerezignoval na jejich nápravu.

Jeho postava, když odmyslíme, že se nezabývá povahou toho, na čem se při pašování drog podílí a nevyvozuje z toho pro sebe nějaké morální závěry, vám bude sympatická. Na cestách při pašování zásilek si prozpěvuje s country hity z rádia, když ho zastaví policisté, tak bez ohledu na výbušný náklad v kufru, je schopen si s nimi po sousedsku popovídat a ještě jim nabídnout při rozloučení dvě piksle popcornu.

Je to zároveň muž starého odcházejícího světa, za nímž tu vytváří jakousi labutí píseň. Politické korektnosti už se učit nechce a tak Afroameričanům dál říká negři, i když je to ve chvíli, kdy černošské rodině pomáhá na dálnici vyměnit pneumatiku. Odmítá si zvyknout na to, že celý svět je on-line, i když to zahubí jeho podnikání. Přezíravě kouká na všechny ty mladé muže, kteří bez mobilu v ruce a nápovědy v něm nedovedou vyměnit ani pneumatiku.

Jakoby říkal, já už se nebudu měnit, spoléhat se v komunikaci nebo v obchodu na nejmodernější techniku a uzpůsobovat dnešní době třeba svůj slovník. Clint Eastwood si tento staromilský postoj může ve svém věku dovolit.

Respekt před Eastwoodovou tvorbou

Jeho pojetí Earla Stonea ale není machistické. Nejen v tom, že mu nechybí citlivost a ochota napravit své chyby, ale i v tom, co by machisticky mohlo vyznívat. Když si ve skoro devadesáti letech pozve opakovaně na pokoj ne jednu, ale hned dvě prostitutky, cítíme v tom spíš ironii a ne nějaké vychloubání.

Svůj věk Eastwood nezakrývá, naopak v postavě Earla ho zvýrazňuje stařeckou šouravou chůzí a vyzáblým tělem. Dobře je to vidět v závěru, kdy je dopaden. Okolo něj je při zásahu několik aut a policistů, kteří ho pronásledovali, včetně těch v helikoptéře ve vzduchu. A když mu přehradí cestu jak v nějakém akčním filmu, tak vnímáme, že z auta nevystupuje dlouho hledaný zločinec, ale starý muž.

Tento záběr výstižně shrnuje či zrcadlí skutečnost, že se kariéra představitele drsného inspektora Harryho Callahana nebo mlčenlivých westernových hrdinů z filmů Sergia Leoneho blíží ke svému konci, jehož součástí je i to, že se Clint Eastwood, stejně jako Earl Stone, snaží napravit svá dřívější selhání. Možná proto obsadil do filmu svou dceru Alison, možná proto v něm primárně vypovídá o důležitosti rodinných vazeb.

A vypovídá o nich v tempu, příslušném jeho věku. Tedy v klidném, rozvážném, které tomuto staromódnímu, neokázalému vyprávění sluší. Proti uspěchanosti dnešního světa nabízí sluncem zalité jízdy v pick-upu po dálnicích, které si Earl i při pašování drog chce vychutnat jako sváteční události.

Eastwoodův poslední film událostí není, ale sálá z něj kouzlo něčeho, před čímž bychom měli mít úctu. A to je herecká a režijní kariéra tohoto osmaosmdesátiletého tvůrce, který tímto starosvětským vyprávěním o důležitých rodinných hodnotách dává najevo, co ve svém věku chce ještě prostřednictvím své tvorby sdělit. A před tím je třeba mít respekt, i když samotný film už nic zásadního do jeho filmografie nepřináší.

Pašerák

  • Žánr: dramedie
  • Původní název: The Mule
  • www.themulefilm.net
  • USA, 2018
  • Scénář: Nick Schenk
  • Režie: Clint Eastwood
  • Hrají: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Dianne Wiest, Taissa Farmiga, Michael Peña, Alison Eastwood, Andy Garcia, Laurence Fishburne
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 21. 03. 2019

Určitě si přečtěte

Články odjinud