11
Fotogalerie

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Režisér, scenárista (seriály Letiště, Ordinace v růžové zahradě, Cesty domů, Modrý kód) a producent Zdeněk Viktora (1976) se před čtyřmi lety ve svém celovečerním debutu Raluca pokusil do českého filmu vnést něco, po čem nejen kritici už dlouho volali.

Totiž žánrový útvar, na hony vzdálený od typických vztahových tragikomedií, jež tvoří valnou část domácí produkce. Vznikl film noir či erotický thriller po česku, v němž se soukromý detektiv v podání Jana Dolanského nebezpečně zapletl se svůdnou femme fatale v podání Malvíny Pachlové.

Zdánlivě jasný motiv vraždy

Miss Hanoi je Viktorovým druhým celovečerním filmem, na němž scenáristicky spolupracoval se začínajícími tvůrci Adélou Kabelkovou a Markem Grajciarem. V hereckém obsazení zde spojil zkušeného Davida Novotného, který hrál už v Raluce a jemuž roli kapitána Kříže psal na tělo, s devětadvacetiletou Ha Thanh Špetlíkovou, již bude znát jako sestřičku Tien ze seriálu Ordinace v růžové zahradě.

Jejich vzájemné jiskření a humorné odlehčení v podobě sarkastických a rasistických poznámek kapitána Kříže, jimiž testuje odolnost své mladé policejní kolegyně, se dobře snoubí s kriminální rovinou vyprávění, plnou zvratů a vražd, jež na sebe vzájemně odkazují.

Nebo se to alespoň zdá. V lese je totiž nalezen oběšený mladík, který před čtyřmi lety zabil čerstvou vítězku okresní soutěže krásy Hien Tran. Vietnamskou dívku a dceru místního boháče, za jejíž vraždu byl jako nezletilý odsouzen a umístěn do výchovného ústavu.

Po dovršení plnoletosti byl z něho propuštěn, ale pobytu na svobodě si tento vyhlášený potížista a spratek, rostoucí přeneseně i doslova pro šibenici, příliš dlouho neužil. Jeho oběšené tělo je nalezeno nedaleko improvizovaného pomníčku dívky, již zavraždil. Motiv vraždy se tedy zdá jasný a míří dovnitř místní vietnamské komunity, v níž je otec dívky, pan Tran, ve Varnsdorfu vlivnou osobou.

Brána do světa místní vietnamské komunity

Na místo činu přijíždí z okresní kriminálky zkušený, ale značně svérázný vyšetřovatel, kapitán Kříž (David Novotný), který dostane tento zapeklitý případ na starosti. Podezřelý je v něm nejen otec, ale i bratr mrtvé dívky, který se po smrti Hien vytratil a nyní se znovu objevil v Čechách.

Kříž přitom není vůbec nadšený, když dostane k ruce místní policistku vietnamského původu Anh (Ha Thanh Špetlíková). Inteligentní, emancipovanou, energickou a ambiciózní dívku, která musí překonávat nejen předsudky místních, kteří nepřijali fakt, že Vietnamka může dělat policistku, ale i tlak ze strany vlastní rodiny, která se také nesmířila s výběrem jejího povolání.

Právě tato začínající policistka se stane Křížovou branou do světa místní vietnamské komunity. A to nejen tou komunikační z hlediska dorozumění se s jejími členy, ale i potřebnou pro pochopení pravidel, jakým tento svět funguje.

Dívka dvou světů

Pro ni samotnou se vyšetřování případu stane hned dvojí zkouškou. Jednak profesionální a také lidskou a tím o to víc psychicky náročnou, protože k aktérům případu měla hodně blízko. Hien byla její nejlepší kamarádka a s jejím bratrem tehdy chodila.

Je to tedy nakonec ona, koho čeká nejtěžší rozhodování, zda se přiklonit na stranu pevných rodinných tradic nebo spravedlnosti. Vyšetřování ji totiž postaví nejen proti členům její národnostní minority, ale i proti její vlastní rodině, která v osobě matky k panu Tranovi velmi vzhlíží za podporu, jež jí poskytuje.

Její matka provozuje typický vietnamský obchod v pohraničí. Do něj ale Anh nastoupit nechtěla, když viděla, že se v něm její táta udřel k smrti. Nastoupila radši jako první Vietnamka v České republice k policii, kdy jí byl při výběru tohoto povolání příkladem místní policista, který ji takřka vychoval. To je běžná praxe u rodin vietnamských stánkařů, které při velkém pracovním vytížení odkládají své děti na výchovu k českým rodinám.

Anh je v něčem typickou představitelkou generace mladých Vietnamců, kteří už se narodili v Česku. Nezapře v sobě rodinnou výchovu jejích rodičů, která jí nabádá ke skromnosti a úctě ke starším, ale i tu, jíž jí dali její náhradní rodiče z řad českých vychovatelů.

Je v ní proto jak submisivní úcta k rodičům, kterou ale nelze zaměňovat se slepou poslušností, například v otázce zakládání vlastní rodiny, tak ráznost, za pomocí níž se dovede vymezit vůči kolegům, kteří ji předsudečně dávají najevo, že její povinnosti u sboru se budou omezovat na vaření kávy.

Je dívkou dvou světů, která se ocitá pod silným tlakem hned z několika stran. Na jedné straně stojí její bývalý přítel, matka a příbuzní, na té druhé fakt, že pracuje u policie a musí poslouchat rozkazy. V tomto případě neurvalého vyšetřovatele Kříže, který si s nějakou politickou korektností ve vztahu k vietnamské menšině neláme hlavu.

Hledání vzájemného respektu

Na jejich parťácké chemii je film do velké míry postaven. Kapitána Kříže celoživotní práce se zloději a vrahy naučila jednat velmi tvrdě, drsně, až necitlivě. Je znát, že ho život nejen po profesní, ale i osobní stránce semlel. A on se tomu snaží vzdorovat tím, že si vůči němu nasadil cynickou masku nerudného hulváta, která je pro potřeby vyprávění záměrně nadsazena tak, aby bavila. Ta maska mu zároveň slouží jako obrana před náročností tohoto povolání a frustrací, jež přináší.

V podání Davida Novotného vidíme zvolna stárnoucího vyhořelého chlápka s rostoucím bříškem a pleší, který se ve společnosti mladé, půvabné kolegyně nechová jako svůdník, ale mrzoutský rýpal, komentující svět, jemuž nerozumí.

Proto ty poznámky o „padesáti odstínech žluté“, jídlu, které předtím zaživa mňoukalo nebo štěkalo a další, jenž Anh bere jako slovní hru, přispívající k jejich vzájemnému poznávání. Není to s ním jednoduché, ale nakonec i tento okoralý policejní mazák, který se zdá, že nemá moc rád lidi, povolí a začne brát Anh jako parťáka. Zvlášť, když vidí, jak se do případu zakousla.

Protože aby se v jeho vyřešení posunuli dál, musí nejprve překlenout bariéru mezi sebou, naučit se respektovat jeden druhého a využívat výhod, které každý z nich může dát tomu druhému. Ta Anh spočívá v její znalosti vietnamské komunity, do níž nám film umožní nahlédnout.

Nabourávání i využívání stereotypů

Poznáváme tradice této komunity i její rozmanitost a hierarchii. Hrdost a čest, která je jí vlastní i záležitosti, s nimiž se její členové potýkají ze strany české majority, jako je komolení jmen nebo tykání. Film se přitom snaží nabourávat stereotypy, spjaté s touto komunitou nejen poukázáním na to, že mladá generace už žije jinak než jejich rodiče, ale i skrze to, že ji ukazuje v mnohem vrstevnatější rovině než je naše představa o stánkařích nebo prodavačích ve večerce, hovořících špatně česky.

Přesto ale zároveň režisér a scenárista v jedné osobě tyto stereotypy používá nejen coby snadný terč Křížových narážek, ale i při výpravě kriminální dvojice do tržnice Sapa jako exotického světa uprostřed české metropole. Zde nechává režisér rozehrát noirovou atmosféru, odkazující k Čínské čtvrti. Ale i ve zbytku vyprávění se drží žánrových schémat, k nimž patří nejen parťácká chemie mezi nesourodými vyšetřovali, nahota nebo vypouštění kouřových clon ohledně toho, zda vraha hledat v majoritní společnosti nebo té minoritní.

Látka, vhodná pro seriálové rozvedení

Detektivní pátrání nakonec ústí do morality, vztahující se k postavě Anh, která je z hlediska vnitřních motivací lépe prokreslena než ta Křížova. I on dojde uvědomění, byť jiného rázu než Anh, ale o něm samotném se nedozvíme tolik jako o jeho mladé kolegyni.

Jakoby jeho postava potřebovala větší prostor, na němž bychom ji lépe poznali. A nejen ji, ale i třeba postavu pana Trana nebo matky Anh. Třeba ten seriálový, k němuž tato látka vyloženě vybízí. Policie nebo Kriminálka Varnsdorf s touto dvojicí by se mě líbila.

Film s ní se opírá o kriminální zápletku, plnou zvratů, realisticky vylíčený svět uzavřené vietnamské komunity a sarkastický humor, který se proti stereotypům, spjatým s touto komunitou vymezuje a současně jich využívá k nahrávkám na slovní smeče. Jejich původce, kapitán Kříž, pak se svou mladou vietnamskou kolegyní Anh tvoří dvojici, jejíž parťácká chemie vás bude bavit.

AVmania.cz
Miss Hanoi   6

Miss Hanoi

  • Žánr: kriminální
  • www.misshanoifilm.cz
  • Česko / Slovensko, 2018
  • Scénář: Zdeněk Viktora, Adéla Kabelková, Marek Grajciar
  • Režie: Zdeněk Viktora
  • Hrají: Ha Thanh Špetlíková, David Novotný, Ján Jackuliak, Miroslav Hruška, Jiří Kocman, Radim Madeja, Jan Maršál, Natálie Topinková, Miro Mráz
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 09. 08. 2018

Určitě si přečtěte

Články odjinud