32
Fotogalerie

Bowers&Wilkins 603: povedené sloupové Hi-Fi reprobedny od anglické legendy [test]

Jeden z největších světových producentů hi-fi je znám nejen právě pro objemy produkce, ale i pro její kvalitu. Nová generace šestistovek v některých ohledech nasazuje vysoké standardy v poměry k cenovce. Možná, že totiž nemají sloupky 603 hřmotný a obří bas, ale to je tak jediné, co na nich někdo mohl najít. Tohle je vyvážený, precizní moderní zvuk ve vyváženém, moderním obalu.

Plusy
velmi kultivovaný, kontrolovaný zvuk
transparentnost
údernost
jsou pěkné a moderní
Minusy
možná nejdou tak hluboko, jak byste si mohli myslet
10  /10
600Series_603_Lifestyle_Slideshow_1.jpg

Řada 600 už dlouhá, předlouhá léta tvoří základ nabídky jednoho z nejznámějších světových výrobců audio techniky, anglické legendy Bowers&Wilkins, která své jméno dává na obdiv už přes 50 let. Nejnovější generace změnila číslování, aby srovnala označení s vyššími souputníky a navíc přejala kromě jmen i řadu designových prvků a technologií. Kraluje jí jediný sloupový model v sérii, označený číslem 603.

Vzhled a konstrukce

Je to klasický sloupek, kombinující až archetypální podobu pravoúhlé reprosoustavy s moderní čistotou a proporcemi dobře balancujícími mezi pocitem velké ozvučnice a skladností v reálním světě a to i přesto, že korpus je posazený na základně. V reálných číslech mají B&W 603 výšku 105,5 cm, šířku 19 cm a hloubku 34 cm (s tím, že podstavec má půdorys 32 x 37 cm) a váží díky skříni z MDF profilů s neošizenými vnitřními rozpěrami citelných 24,1 kg.

Ozvučnice je čistší než u minulé generace, hladší na spojích a jednoduše vypadá dobře, lhostejno zda v černé nebo bílé. Na čelní stěně, což je vlastně samostatně přisazený panel, je čtveřice měničů s membránami vyvedenými v odstínech šedé (což je velká změna oproti doposud charakteristické svítivě žluté u středotónových měničů), výškách je ukrytý za kovovou mřížkou, koše wooferů a středotónového reproduktoru jsou schované pod kroužky.

603_Thumb_Black_3_0.jpg603_Thumb_Black_2_0.jpg

Při pohledu na zadní panel neuvidíte proti minulosti žádné spoje, i to podtrhuje modernost designu a celkový pocit čistoty. Co se nezměnilo, to je vanička s mírně nakloněnými reproduktorovými terminály, jsou tu čtyři pro možnost bi-ampingu / bi-wiringu. Na plastový odlitek navazuje bezešvě i nátrubek bassreflexu s typickým dolíčkováním po vzoru golfového míčku - to má za úkol zklidnit proudění vzduchu, zejména při vyšších hlasitostech.

Nejvyšším tónům je vyhrazená hliníková kopulka s průměrem 2,5 cm, má krom integrovaného krytu i tubus na zadní straně, který slouží jako tlumená pracovní komora. Celý měnič je oddělený od zbytku ozvučnice tlumícím materiálem, takže do křehkých nejvyšších tónů proniká jen minimum zkreslujících vibrací. Rezonanční kmitočet je až na 38 kHz, daleko od slyšitelného pásma.

Největší změnou je použití nových středotónových kónusů, stříbřitá barva membrány o průměru 15 cm a černá protiprachová čočka uprostřed napovídají, že jde o materiál Continuum, který si během let našel cestu až z vrcholné série 800. Kónus používá neviditelné zavěšení FST. Osazení doplňuje dvojice wooferů, jejich membrány jsou vyrobeny z klasického papíru vyztuženého kevlarovými vlákny a mají průměr 16,5 cm.

Reprosoustavy mají psaný frekvenční rozsah 48 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), s poklesem -6 dB mají zvládnou i 29 Hz na jedné a 33 000 Hz na druhé straně. Citlivost je udávána jako mírně nadprůměrných 88,5 dB / 2,83 V / m, zatímco jmenovitá impedance 8 ohm přiznává pokles na úroveň 3 ohmů.

Bowers&Wilkins 603 jsme poslouchali v prezentační místnosti dovozce se špičkově ošetřenou akustikou a také náležitou technickou vybaveností - měli jsme možnost hrát jednak přes očekávané partnery typu Denon PMA-800NE, Denon DCD-800NE nebo Denon DNP-800NE, ale také třeba přes gramofon Denon DP-450USB nebo třeba Rotel RA-1592 či McIntosh MA252. Porovnávali jsme s Polk Signature S60e, Signature S55e nebo Signature S20e či modelem 606, 800 D3 a dalšími ze stáje Bowers&Wilkins - zejména se starší šestistovkovou generací.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 35 metrů čtverečních, se zakázkově upravovanou akustikou. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

2018-12-21-TST-Bowers-Wilkins-603-m1.png

Nástup reprodukce v plné energii je vidět někde mezi 50 a 60 Hz, na 110 Hz nástup vrcholí a následuje trochu překvapivý propad. Podobné zdůraznění, tentokrát ale výrazně větší, najdete za metou 6 kHz, zatímco na 4 800 Hz je viditelný prudký a výrazný propad.

Oba propady jsou pravděpodobně trochu zdůrazněny akustikou, ale jsou i vlastností reprosoustav. Zejména nejvyšší tóny mají o 3 - 5 dB více, než střední pásmo. Od cca 200 do 4 000 Hz, tedy v řekněme tom nejkritičtějším pásmu, je ale reprodukce bez poskvrnky, rovná a čistá. Celkové ladění je zjevně cíleno nikoliv na audiofilskou vyrovnanost a linearitu, ale na efektní a univerzální zvuk.

2018-12-21-TST-Bowers-Wilkins-603-m2.png

Impedance (červená) ukazuje naladění bassreflexu kolem 30 Hz, v pásmu 90 - 700 Hz se pak pohybuje ve zřetelně hraniční zóně kolem 3 ohmů, takže stabilita elektroniky je nutností, ne volbou. Nejsou tu ale alespoň patrné diskontinuity nebo prudké změny, které by mohly indikovat nežádoucí vibrace, výrazné vnitřní stojaté vlnění nebo rezonance kabinetu.

Na elektrické fázi je vidět v pásmu 50 - 100 Hz výrazný výkyv do záporných hodnot, zejména pásmo 80 - 100 Hz bude "žravé" co do proudu. Zbytek frekvenčního rozsahu už by měl zvládnout "uřídit" i běžný zesilovač kolem 20 000 Kč.

Jak to hraje

Bowers&Wilkins 603 jsme poslouchali v prezentační místnosti dovozce se špičkově ošetřenou akustikou a také náležitou technickou vybaveností - měli jsme možnost hrát jednak přes očekávané partnery typu Denon PMA-800NE, Denon DCD-800NE nebo Denon DNP-800NE, ale také třeba přes gramofon Denon DP-450USB nebo třeba Rotel RA-1592 či McIntosh MA252. Porovnávali jsme s Polk Signature S60e, Signature S55e nebo Signature S20e či modelem 606, 800 D3 a dalšími ze stáje Bowers&Wilkins - zejména se starší šestistovkovou generací.

Nové šest set trojky se s basovou linkou v "Pink Panther Theme" ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) držely v decentních úrovních, není to nějaká dramatická, okázalá hloubka nebo pocit mohutnosti a robustnosti. Mnohem víc se tu hraje na až nečekanou kontrolu, na přesnost a na samozřejmost, s jakou jsou jednotlivé tóny servírovány.

Je to přesný a spořádaný přednes, má nepřehnaný objem a celkově velmi audiofilské ladění s citelným fyzickým impulsem, s konkrétností a s na danou třídu velmi pečlivě vystřiženými konturami tónů. Je to bas s nadstandardním nadhledem, dobře čitelný a svižný, velmi audiofilsky působící dalo by se říct.

Rozhodně pak oceníte i to, jak transparentní zvuk dokázal Bowers u nové generace docílit. Pocit čistoty a průzračnosti středů je vysloveně excelentní, celkové ladění je pak až analytické, skvěle informativní a zejména to, jak skvěle detailní podání středů je, aniž by to bylo studeně technicistní, to je něco v téhle cenové hladině neslýchaného.

Hlas Julie Stone v "I´m not yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) tak byl krásně vytažený dopředu, plný všech těch jemných nádechů a výdechů, takových těch jemných zvuků, zdůrazňujících autentičnost zpěvu. Hlas byl moc pěkně konkrétní a organický - spíše utažený, pečlivě organizovaný, ale přitom pěkně barevný a "lidský". Continuum zní zřetelně "snadněji" a high-endověji, než kevlar v generacích minulých.

Obdobně svěží pak byl zvuk i na výškách, přehršel cinkotu a břinkotu v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) byl pečlivě prokreslený, oddělený a lehký, zvuk je rychlý jako blesk a konkrétní, jasný. Zejména i díky tomu, že výšky působí, že mají větší objem, než zbytek pásma. Ta jasnost, transparentnost a detailnost jsou nicméně příkladné, díky tomu je vše jako na dosah ruky - je to bezprostřední, energický zvuk, který ale svou jasnost nenahrazuje "třpytkami".

Celkově pak nové 603 působí, že se rozehrávají překvapivě snadno. Spolu s tím je pak velmi solidní i celková dynamika. Třeba rázy v Coplandově "Gun Battle" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) byly z makrodynamického pohledu působivé, zvuk je konkrétní a neztrácí kontrolu ani při vysoké hlasitosti. Líbilo se nám, jak jsou 603ky svižné, jak snadno respektují špičky signálu a jak živě a důrazně se nechávají rozehrát. O dynamiku tedy nouzi skutečně mít nebudete.

To samé platí i pro rozlišení, kde 603 nabízí velkou porci radosti pro ty, kteří se rádi noří do spleti nuancí a jemnůstek - v "Don´t cry it´s only rhythm" Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) bylo díky celkové agilnosti a transparentnosti všechno moc pěkně čitelné, i lehounké cinkání činelu bylo zřetelné, doznívalo dlouho a překvapivě jasně. Všechno do sebe prostě zapadá, není to exhibující, zdůrazňující přednes, ale s už velmi pěknou samozřejmostí a nenuceností rozpracovaný zvuk. Co do rozlišení nastavují 603 velmi vysoké standardy své cenové třídy.

Při poslechu "Thus saith my Cloris brite" Johna Wiblyho ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) bylo cítit, že hudební scéna je moc pěkně vzdušná, nicméně definovaná co do šířky ozvučnicemi. Ty snesou poměrně velké odstupy, aniž by se stereo báze rozpadla, byť zachování šíře řekněme do 2,5 metru přináší nejlepší výsledky a pocitově nejpevnější prostor. Nicméně díky celkové transparentnosti a čitelnosti je třeba i oddělení nástrojů bezproblémové a iluze prostoru funguje.

Bowers&Wilkins 603 zvládly dobře i košatou "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" (Mari Boine | "Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) - máte pocit, že všechno je skvěle poskládané, pevnou rukou načrtnuté a že do prostoru vypouští reprosoustavy řádnou porci energie. Přestože je to spíše nestranný, až "neutrální" zvuk, nechybí reprodukci živost, energie a tah na branku. Není to muzikální přednes, ale je razantní, bohatý a strhující ve své čistotě a schopnosti vrhnout vás doprostřed hudebního víru, který ale není chaotický, naopak je to zvuk s nohama pevně na zemi, semknutý a autoritativní.

Verdikt

Sloupky Bowers&Wilkins 603 mají na co navazovat - jeden z největších světových producentů hi-fi je znám nejen právě pro objemy produkce, ale i pro její kvalitu. A nová generace šestistovek, podobně jako o úroveň vyšší sedmistovky, dokázala své starší sourozence překonat měrou výraznou a v některých ohledech nasazuje vysoké standardy v poměry k cenovce.

600Series_603_Lifestyle_Slideshow_2.jpg

Možná, že totiž nemají sloupky 603 hřmotný a obří bas, ale to je tak jediné, co na nich někdo mohl najít. Jinak jsou to pěkné moderní kousky nábytku s jasným, zřetelným a výtečně detailním zvukem, s dynamičností a s energií, která je velmi dobrým průvodcem světem hudby. A jakkoliv je ladění přednesu spíše neutrální a nepřikrášlené, tak netrpí nějakou odtažitostí nebo chladností.

Tohle je vyvážený, precizní moderní zvuk ve vyváženém, moderním obalu - řada 600 prostě udělal zřetelný krok dál.

Bowers&Wilkins 603

Cena: 39 990 Kč

Technické parametry

  • 3-pásmová basreflexová reprosoustava
  • Měniče 1× 25mm vysokotónový s dvouvrstvou aluminiovou membránou, 1× 150mm středotónový FST s Continuum membránou, 2× 165mm basový s papíro / Kevlarovou membránou
  • Frekvenční pásmo (-6dB) 29Hz až 33kHz
  • Frekvenční rozsah (+/-3dB od referenční charakteristiky) 48Hz až 28kHz
  • Citlivost (v ose při 2.83Vrms) 88.5dB
  • Harmonické zkreslení - 2. a 3. harmonická (90dB, 1m v ose) <1% 90Hz – 22kHz <0.5% 120Hz – 20kHz
  • Jmenovitá impedance (min) 8 ohm (minimum 3.0 ohm)
  • Doporučený výkon zesilovače 30W – 200W do 8 ohm
  • Hmotnost 24,5 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud