24
Fotogalerie

Yamaha MCR-N670: síťový komponentní Hi-Fi mikrosystém [test]

Luxusní design a velmi dobrý zvuk nabídne mikrosystém z řady PianoCraft s CD přehrávačem, stereo receiverem a technologií MusicCast.

Japonský výrobce audio elektroniky a hudebních nástrojů (a mnoho, mnoha, mnoha další produktů) Yamaha má tradici sahající do roku 1887, což nemůže říct téměř nikdo další. Dnes ale kromě klasické řady hi-fi přístrojů nabízí i kompaktní systémy pro ty, kteří touží po stylu a je pro ně obtížné umístit do svého prostoru audio sestavu složenou z produktů běžných rozměrů.

9C238FCBC4CB4CD0B5699A146F33FBA6_12075.jpg24D06718F31948D8B1C03F231059DB86_12075.jpg92B515794B9540A8A7296B690A216FB1_12073.jpg
 

Design a konstrukce

Druhým nejvyšším setem je sestava MCR-N670, sestávající ze zdroje signálu, zesilovač a regálových reprosoustav, kde každý komponent klade důraz i na elegantní design. Oba elektronické komponenty mají velmi úzké, kompaktní provedení, čisté tvary zdůrazňují kontrastně provedené bočnice u obou dvou. Nezaberou s identickými rozměry 31,4 x 7 x 33,8 cm (š x v x h) příliš místa, stejně jako se s nimi díky hmotnosti zhruba 3 kg na kus dá snadno manipulovat.

AF50ACB73BD84B2AB61F18DA25230451_12075.jpgD9EF0B4450EC4B42BB654B2CF99893D3_12075.jpg DD292687FB59474A9DDD0701FA0654FE_12075.jpg

Ani reprosoustavy ve vysokém lesku nejsou prostorově nijak náročné - 5 kg hmotnosti je předurčuje i pro usazení na polici, s rozměry 17,6 x 31 x 29,7 cm (š x v x h) není potřeba žádného speciálního nábytku, nechcete-li je usadit (jak by ideálně měly být) na zvláštní stojany.

E2609E8F9E954A4D858F103330C83EE8_12075.jpg

Zdroj signálu je kombinovaný přehrávač, cílící na spojení klasických kompaktních disků a síťových služeb. Tomu odpovídá i čelní panel, kde je dominantním prvkem uprostřed usazená CD mechanika s úzkým profilem, pod níž se pak nachází dvouřádkový jednoduchý, ale přehledný informační displej, přejímající i stavové informace ze zesilovací části. Krom spínacího tlačítka je tu USB port pro zapojení datových pamětí, čtyři malá tlačítka pro ladění a základní ovládání reprodukce a drobný otočný ovladač pro výběr vstupu. Jedním z oněch malých tlačítek také propojíte sestavu do ovládacího ekosystému MusicCast, který využívá velmi povedenou a pohodlnou aplikaci jak pro ovládání, tak třeba pro umožnění multiroom využití.

2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-2.JPG 2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-10.JPG

Zezadu nabídne přehrávač CD-NT670 pohled na konektory pro zapojení do domácí sítě (je tu Wi-Fi i ethernetová zásuvka pro stabilnější spojení), možnost připojit optickým kabelem třeba zvuk z TV, případně je tu i jeden pár analogových linkových cinchů - patrně hlavně kvůli připojení dnes moderních gramofonů. Jako doplněk tu pak slouží i klasická anténa pro FM rádio. Výstup signálu zajišťují opět klasické cinche, vedle nichž je systémový konektor v podobě 3,5 mm jacku, který proudí jednak informace o stavu přístrojů, jednak příkazy z dálkového ovládání. "Neviditelným" vstupem je pak Bluetooth konektivita.

Zesilovač A-670 je pojatý dosti minimalisticky. Zepředu má vlastně jen ovládání hlasitosti a trojici úzkých, svislých ovladačů pro tónové korekce (basy, výšky, vyvážení kanálů) bez možnosti jejich úplného přemostění. Pro soukromý poslech je tu 6,3 mm jack na sluchátka a opět jen spínací tlačítko.

2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-3.JPG 2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-8.JPG

Vzadu vládne také jednoduchost - jeden pár cinchů zajistí přísun signálu z přehrávače, systémový konektor přenos pokynů a čtveřice na danou kategorii poměrně robustních reproterminálů snadné připojení holých vodičů nebo banánků, na lopatkové konektory zapomeňte.

Reprosoustavy nemohou být pojaty klasičtěji - dvoupásmové regálovky mají vpředu dva měniče, vzadu pak centrálně umístěný plastikový bassreflex a v plastové vaničce umístěný jediný pár terminálů, nicméně velmi slušné kvality.

2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-4.JPG2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-5.JPG

Zesílení má na starosti (s ohledem na kategorii i rozměry pochopitelně) modul spínaného zesilovače, pracujícího ve třídě D. Vyzařování zvuku u reprosoustav zase firemní měniče - tweeter s 3 cm kopulkou z měkké látky a středobasový konus s polymerovou membránou o průměru 13 cm, který pochází z vyšších firemních modelů Soavo.

Přehrávač zvládne zpracovat signály PCM (ať už jako CD nebo jako síťový stream přes DLNA a AirPlay protokoly) až do rozlišení 24 / 192, je-li ve formátu FLAC či WAV. V nižších rozlišeních pak umí samozřejmě vše od mp3, přes ALAC až po AIFF. DSD je tomuto přístroji zapovězeno, od toho je vyšší model MCR-N870D. Můžete využít také integrovaného vTuneru pro poslech internetových rádií.

Zesilovač poskytuje dostatečný výkon 65 Wattů na kanál do 6 Ohm při maximálním harmonickém zkreslení 0,05%.

2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-13.JPG2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-14.JPG

Reprosoustavy mají psaný pracovní rozsah 55 - 40 000 Hz, byť bez udané tolerance, charakteristická citlivost činí 85 dB / 2,83 V / m a nominální impedance 6 Ohm. Snad jen přechodová frekvence na 4 000 Hz se zdá být až nečekaně vysoko posazená. Technický základ je nicméně až na absenci USB převodníku v zesilovači (a tedy absenci DSD) a o maličko nižší výkon úplně stejný jako u vyššího modelu MCR-N870D.

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech.

Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-m1.png

Naměřená frekvenční odezva je hodně blízká vyššímu modelu MCR-N870D, i zde je cítit lehké zdůraznění basů a nižších středů a jinak lze křivku považovat za dobrou, zejména vzhledem k ceně. Nástup na 70 Hz odpovídá rozměrům ozvučnice.

2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-m2.png

Podobně jako u vyššího modelu, i zde je impedance "v pohodě", hodnotě 6 Ohm plně vyhoví, byť je tu místy i průnik pod úroveň 5 Ohm. Opět by to ale díky sladění s elektronikou by to neměl být problém.

Zvuk

Největší rozdíl oproti vyššímu modelu tak spočívá v reprosoustavách, zvukový rozdíl je ale znatelný. I když papírově bas u MCR-N670 začíná zhruba stejně tam, kde u MCR-N870D, je u níže postaveného systému přeci jen méně objemný, na druhou stranu stále platí, že z relativně kompaktních ozvučnic vylézá spodních oktáv právě tak akorát, aby i velký nástroj nepůsobil ploše. V Hobgoodově "First Song" (FLAC | 24 - 192) byla cítit i váha nástroje, byť samozřejmě ne plná, ty nejnižší polohy jsou spíše naznačené. Na rozdíl od pocitově vyrovnaných vyšších reprosoustav u MCR-N870D jsou tyto lehoučce nakloněny směrem k basu, mají tak těžší, hutnější přednes. Bas je měkčí, rozvolněný, s ne úplně precizní definicí, ale jak už bylo řečeno, je to vyváženo objemem a váhou. Ubylo také trošičku z fyzického tlaku, ale v malém prostoru stále působí i MCR-N670 docela sytě.

2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-6.JPG2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-7.JPG

V Händelově "Aleluja" z "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2) rozklíčoval systém MCR-N670 mužskou a ženskou vokální linku, sbor byl ale stále prezentován spíše jako jednolitý celek, nicméně v čistém, už přehledném prostředí. Vokály jsou ale prezentovány s lehkostí a muzikálností, jsou syté a plné.

Objemově (byť ne energií) vládnou frekvenčnímu pásmu výšky, je jich hodně, jsou ovšem klidné, měkké a hladké. Perkuse v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) jen jiskří, jsou lehké a nesou nádech cinkavosti, ale nepřekračují obtěžující hranice. Reprosoustavy už dokonce naznačují i oddělení jednotlivých perlících kovových perkusí, není to jen jedna šumící hmota.

Z pohledu dynamiky jako kdyby i menší systém MCR-N670 trošičku uměle hnal zvuk kupředu, nad limity fyzikálního nadhledu příslušejícího takhle velkým ozvučnicím. Nicméně ani orchestrální "Lacrimosa" z Mozartova "Requiem" (FLAC | 24 - 192) nepůsobila suše či tak, že by bortila kontrolu zesilovače. Pravda, hudba ještě nedýchá, ale třeba bouchnutí do bubnu už nějakou tu hloubku má a zvuk je živý díky celkově výbušněji laděnému charakteru.

2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-16.JPG2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-17.JPG

Na první poslech působí MCR-N670 možná i o trochu detailněji, než vyšší model MCR-N870D, je to ale zejména tím, že maličko zdůrazňuje a tudíž i když neodkryje v nahrávce takové nuance jako zmiňovaný vyšší bratříček, ty blíže povrchu nahrávky prezentuje agilněji. Hlas Rebecy Pidgeon ve "Spanish Harlem" (FLAC | 16 - 44,1) tak byl v méně vzdušném prostředí, než u vyššího modelu, zato konkrétnější a pocitově možná i transparentnější, zase ale ne tak jemný. S přihlédnutím k ceně celé sestavy ale není rozlišení špatné a na běžný poslech už dokáže nahrávky prokreslit rozumně.

2016-03-07-TST-Yamaha-MCR-670-12.JPG

Celkem překvapivá zkušenost nás čekala u posuzování prostoru nahrávek - tady MCR-N670 dokonce o něco vede nad svými vyššími sourozenci. Má, pravda, stále také sweet spot, ale méně výrazný. Navíc scéna v "Diamonds" od Aanonymous Band (FLAC | 24 - 48) byla příjemně široká a vlastně i protažená směrem za reprosoustavy a to určitě více, než u vyššího modelu. Pravda, na rozdíl od něj ale zase neprezentuje hlas či kytaru tak zaostřeně.

43420EB2D9D9439B90AA7AC048E9BF6B_12075.jpg 5E18A5B9A58A409CBFCD36C4FB146933_12075.jpg

Co má MCR-N670 určitě, to je talent pro rockovou hudbu. "Still Hurts" od Therapy? (FLAC | 16 - 44,1) dokázal tento malý systém slušně prodat - šťavnatě, důrazně a energicky a hlavně se slušnou porcí drajvu. Nerozebere, pravda, zvukovou kouli nahrávky tak dobře jako jeho kolega, ale zase lépe šlape a možná si ji tak i trochu víc užijete.

Verdikt

Malý systém Yamaha MCR-N670 se jeví možná jako výhodnější investice než MCR-N870D, pokud samozřejmě netoužíte po podpoře DSD a digitálního rádia. Stačí-li vám ale jen CD formát, streamer a k tomu rockový drajv, pak můžete s klidem zhruba 10 000,- ušetřit a vystačit s MCR-N670. Zvuk je sice, pravda, méně audiofilský než u vyššího modelu, ovšem vyplní stejně velké prostory, má stejně elegantní a kompaktní rozměry a ve výsledku není rozdíl nijak dramatický. A navíc i MCR-N670 má podporu MusicCast systému, takže nadělá parádu i v multiroom uspořádání. Za dané peníze je to velmi rozumná a slušná sestava.

Klady

+ výhodná cena a zvuk podobný vyššímu modelu MCR-N870D
+ elegantní a kompaktní provedení
+ dobrý drajv
+ rockově hutný bas

Zápory

- škoda, že nepodporuje stream DSD

Yamaha MCR-N670

Cena orientační: 18 990 Kč

Zapůjčil: K+B Expert
Webwww.yamaha-hifi.cz

Přehrávač a receiver

  • CD mechanika: CD, CD-R, CD-RW
  • Optický digitální vstup
  • Sluchátkový výstup
  • USB vstup
  • Maximální výstupní výkon (6 ohmů, 1 kHz, 10% THD): 65 + 65 W
  • Přehrávač: 2,9 kg
  • Receiver: 3,3 kg
  • Podporované formáty: MP3, WMA, AAC, WAV, FLAC, MPEG4
  • Hmotnost a rozměry: Přehrávač (š × v × h): 314 × 70 × 338 mm
  • Receiver (š × v × h): 314 × 70 × 342 mm 

Reproduktory

  • Frekvenční rozsah: 55 Hz - 40 kHz
  • Basový reproduktor: 130 mm hliníková membrána
  • Výškový reproduktor: 30 mm
  • Vstupní výkon (max./nominální): 110 W / 60 W
  • Dělící kmitočet: 4 kHz
  • Citlivost: 85 dB / 2,83 V / 1 m
  • Impedance: 6 ohmů
  • Rozměry (š × v × h): 176 × 310 × 297 mm
  • Hmotnost: 4,6 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, odkud byl článek převzat

Určitě si přečtěte

Články odjinud