5
Fotogalerie

Česká jazzová nadílka 2007

Pod vánočním stromečkem nemusí ležet jen nový DVD/HDD rekordér nebo plochý televizor. Dobrá hudba může udělat radost také.

Avmania.cz nemá být jen pouhý server o audio a videotechnice nebo o největších filmových hitech. Spousta z nás si pořizuje hi-fi aparaturu kvůli poslechu hudby. A protože vánoce jsou prakticky za dveřmi, rádi bychom vám doporučili i něco jiného než drahý televizor či rekordér, případně kvalitní film. Abyste si mohli v klidu sednout, otevřít lahvinku dobrého vína doporučíme vám i něco zajímavého k poslechu. Pokud se rozhodnete někomu věnovat hudební dárek, doufáme, že se bude opravdu líbit. A netrefíme-li se do vašeho vkusu, berte to alespoň jako inspiraci.


Byly roky, kdy u nás kvalitních jazzových alb vycházelo jako pověstného šafránu. Když jsem se měl rozhodnout, koho podpořím v nominaci na Anděla v kategorii Jazz & blues, usilovně jsem přemýšlel, co se na našem malém trhu objevilo a zda z toho něco vůbec stojí za větší podporu. Letopočet 2007 se do české jazzové historie zapíše jako rok silných desek silných sestav.

S novinkami se přihlásili Anděly ověnčení Jaromír Honzák a Ondřej Pivec, se svým vlastním CD přišel Pivcův spoluhráče Libor Šmoldas, debutovala zpěvačka Zuzana Dumková, druhou desku natočil pražský orchestr NUO a po rok staré demonahrávce přišlo s oficiální prvotinou také česko-ukrajinské Limbo, zjevení na středoevropské scéně. Kromě toho světoznámý kontrabasista českého původu George Mraz přizval znovu ke spolupráci Emila Viklického a tentokrát také nadžánrovou divu Ivu Bittovou, aby s ním natočili pokračování nedoceněného klenotu Morava. A jako jasná kometa zazářil na české jazzové scéně saxofonista Petr Venkrbec, jen zdánlivě osamělý. Podívejme se na některé z těchto jazzových novinek podrobněji.

smoldas.jpg

Rozesmátý kytarista Libor Šmoldas vypadá na obalu svého prvního autorského alba jako člen teenagerské popové kapely. Navíc je jeho titul nazvaný tak hravě (On The Playground), že nás překvapí svou vážností a dospělostí. Ve spolupráci s varhaníkem Ondřejem Pivcem (v jehož kapele sám hraje) a s polským bubeníkem Łukaszem Żytou vytvořil trio s plným zvukem, ve kterém téměř nepostřehnete absenci basy. Tu tentokrát nesupluje Pivec příslušnými rejstříky svých hammondek, ale sám Šmoldas svou kytarou.

S výjimkou jedné skladby Sonnyho Rollinse je album čistě autorské, přičemž Šmoldasova instrumentální hudba evokuje členité vokální skladby se střídáním sólových a sborových pasáží (Just One Of Those Things). O chvíle napětí se stará bubeník, jehož hra přechází z nejjemnějších možných poloh až po vygradované pasáže; celá kapela kam kmitá od oddechových momentů po energické vrcholy desky.

limbo.jpg

Jestliže o Šmoldasovi můžeme mluvit jako o jednom z letošních objevů, Limbo v čele se saxofonistou a basklarinetistou Pavlem Hrubým o sobě dalo vědět už loni svým bezejmenným debutem. Nyní vydalo u nezávislého vydavatelství Amplión Records své druhé CD, nazvané Kalimbo. Limbo se věnuje free jazzu, i když jeho vystoupení jsou často více free než jazz (v živé paměti mám například strhující sóla bubeníka Miloše Dvořáčka na kastrůlky a hrnce). Sestava, která se vyznačuje absencí harmonického nástroje (saxofon, trubka, kontrabas, bicí), imituje zvuky pralesa, roztančí se v latinském rytmu, pozve nás na Balkán a improvizuje a improvizuje… Posluchači nezbývá než zavřít oči a představovat si hrdiny, které evokují názvy skladeb: Joe cestovatel, Pan Tau nebo Šaman.

mraz_bittova_moravian_gems.jpg

Zatímco ve světě Limba je vše dovoleno, album Moravian Gems ctí pravidla a vlastně jen překládá do vytříbeného jazzového jazyka syrovou řeč moravského folklóru. CD navazuje na obdobný projekt Morava, na kterém se v roce 2001 sešli v Americe usazený kontrabasista George Mraz, zahraničními spolupracemi protříbený klavírista Emil Viklický, zpěvačka a cimbalistka Zuzana Lapčíková a bubeník Billy Hart. Tentokrát Lapčíkovou nahradila expresivnější Iva Bittová a za bicí sedí Slovák Laco Tropp, který s Mrazem a spol. odbubnoval několik koncertů k předešlému albu.

Kolekce Moravian Gems obsahuje úpravy moravských lidových písní či autorské variace na folklór. Zajímavější než výkony jednotlivých umělců (které jsou – už vzhledem k jejich jménům a erudici – neoddiskutovatelné) je sledovat, jak to mezi zúčastněnými pány a dámou jiskří. Tu spolu konverzují kontrabas s klavírem, onde ostrý ženský zpěv s tlustými strunami. Bittová dokáže být podle nálady písně více či méně agresivní (přičemž méně ostré polohy jsou ku prospěchu věci), Mraz střídá smyčec s prsty a v některých skladbách (Láskou zhynulý) supluje kytaru podobně, jako kytarista Šmoldas na své desce napodobuje basu. Viklický sice rozmlouvá se zpěvačkou, ale současně dokazuje, že by si s jednotlivými tématy hravě vystačil sám.

honzak.jpg

Podobný boj individualit by mohl hrozit na albu A Question To All Your Answers. Kontrabasista Jaromír Honzák, díky účinkování ve skupině Bratří Ebenových jeden z našich nejznámějších jazzmanů vůbec, spojil své síly se dvěma předními polskými muzikanty. Klavírista Michał Tokaj patří v Polsku na špici a bubeník Łukasz Żyta (kterého už známe ze Šmoldasovy desky) za ním nijak nezaostává. Přidáme-li Andělem oceněného kytaristu Davida Dorůžku, dostaneme kvarteto výrazných osobností, které však mají naštěstí smysl pro týmovou hru.

Honzák jako výhradní autor sóluje, kde uzná za vhodné (The Rain’s Message), jinde ustupuje kytaře (Now I Know) a dalším nástrojům. I on střídá prsty se smyčcem, kreslí melodii, tiše šeptá, případně mění tempo a mate posluchače (Great Adventure Of The Last Leaf). Podobně jako u Limba mají jeho skladby vtipné názvy, které pomohou posluchačově fantazii rozvíjet se správným směrem.

venkrbec.jpg

Zatímco na všech zmíněných albech hraje klíčovou roli spolupráce muzikantů v rámci kapely, saxofonista Petr Venkrbec (bývalý člen Vltavy či Psích vojáků a aktuálně známý z elektronických projektů Moimir Papalescu & The Nihilists a Magnetik) své sólové album nazval Alone, tedy Sám.

Skutečně si je sám zkomponoval a nahrál veškeré melodické (tedy saxofonové) pasáže, avšak plnohodnotným partnerem mu byl Moimir Papalescu, muž, který dosud na české jazzové scéně nepromluvil. A producentský a aranžérský zásah zvenčí se ukázal jako osvěžující, protože dialog Venkrbcova saxofonu s Papalescovou rytmikou a klávesami vytváří po celých 40 minut alba zvláštní napětí, díky němuž se album na pomezí free jazzu a elektronické hudby velmi dobře poslouchá. Pro mne osobně je právě Alone jednou z nejzajímavějších desek letošního roku a jen lituji, že byl vydavatel v bookletu tak skoupý na slovo a nerozepsal detailněji, jaké nástroje a mašinky v jednotlivých skladbách slyšíme.

  • Libor Šmoldas Trio (Libor Šmoldas/Ondřej Pivec/Łuka sz Żyta): On The Playground. Animal Music 2007, celkový čas 44:43
  • Limbo: Kalimbo. Amplión Records 2007, celkový čas: 56:17
  • George Mraz, Iva Bittová, Emil Viklický, Laco Tropp: Moravian Gems. Cube/Metier 2007, celkový čas: 64:41
  • Jaromír Honzák Quartet (Jaromír Honzák/David Dorůžka/Michał Tokaj/Łukasz Żyta): A Question To All Your Answers. Animal Music 2007, celkový čas 54:00
  • Petr Venkrbec: Alone. X Production 2007, celkový čas: 40:12

Určitě si přečtěte

Články odjinud