9
Fotogalerie

Pro-Ject RPM 10 Carbon: High-End gramofon pro náročné [test]

Pokud máte i po všech těch letech v hlavě u značky Pro-Ject poznámku "ekonomické hi-fi", pak RPM 10 Carbon je důkazem, že dámy a pánové v Litovli vyrábí i věru high-endové stroje.

Rakouské gramofony Pro-Ject, které se vyrábějí v Litovli nedaleko Olomouce, zná po světě téměř každý milovník vinylů nebo hi-fi prostě proto, že jde o analogové kousky s patrně nejlepším poměrem cena / výkon na současném trhu a už z nich také zřejmě úplně opadlo jisté stigma "těch levných gramofonů". Ostatně šíře portfolia sahá od opravdu dostupných gramofonů za jednotky tisíc až po svět high-endu, jenž začíná zhruba někde kolem modelů v řadě RPM.

Vzhled a konstrukce

Série RPM se vyznačuje moderním, pohledným designem, ale také již opravdu solidní technickou stránkou. Nejpůsobivějším z modelů je pak bezpochyby ten vrcholný s názvem RPM 10 Carbon, zejména proto, že jeho nedílnou součástí je i mohutná antivibrační deska z kombinace MDF, karbonového vlákna a kovových broků, samostatně dostupná jako Ground It Carbon. Ta totiž opticky už tak velký gramofon ještě podtrhuje a dělá z něj opravdu dominantní prvek místnosti.

I s Ground It Carbon má gramofon rozměry 48 x 21 x 33 cm (š x v x h), váží 22 kg a základna dalších 14,5 kg, jde tedy o víc než zřetelnou masu. Základní šasi tvaru kapky je vyrobeno z MDF, uhlíkového vlákna a i zde je využito broků a i na poklep působí velmi bytelně, na širším konci se na keramické kuličce otáčí hliníkový talíř s průměrem 30 cm a nepřehlédnutelnou výškou (však také sám o sobě tvoří s 10,4 kg téměř polovinu hmotnosti celého gramofonu).

Použitý motor je to nejlepší, co je u Pro-Ject k dispozici, jde o samostatnou "věž", která tak do těla gramofonu nepřenáší žádné vibrace. Jeho výhodou je i vestavěný Speed Box, tedy řešení hlídající přesnost otáček s tolerancí pouze 0,01%. Je tu také možnost elektronicky zvolit 33 nebo 45 otáček za minutu.

Osazené raménko je také to nejlepší z katalogu firmy - jde o přímé desetipalcové raménko 10 CC Evolution z uhlíkového vlákna s velmi fortelným uložením, díky němuž výtečně drží směr. Raménko samotné váží pouhých 8,5 gramu.

Samozřejmostí je možnost přizpůsobit u raménka přítlačnou sílu, je tu možnost vyměnit několik různě hmotných protizávaží a přizpůsobit antiskating. Pro-Ject nicméně dodává svůj vrcholný gramofon ve standardu již osazený a připravený, takže nemusíte nic řešit - i to je jedna z velkých výhod této značky.

Ve standardní výbavě tak najdete přenosku Ortofon Cadenza Red, která sama o sobě přijde téměř na tři desítky tisíc. Gramofon je pak samozřejmě seřízen právě pro ni. My jsme měli možnost poslouchat RPM 10 Carbon se Sumiko Blue Point No. 2, která je přeci jen o něco dostupnější.

Jak to hraje

Pro-Ject RPM 10 Carbon jsme měli možnost poslouchat ve velké místnosti v Července v sídle AQ, kde mu společnost dělal výtečný integrovaný zesilovač Arcam A49, do nějž signál proudil před Pro-Ject Phono Box RS s externím napájecím zdrojem a přes kabeláž AudioQuest Aspen se hrálo až do sloupů AQ Passion. Porovnávali jsme přímo s Pro-Ject The Classic a Pro-Ject 2Xperience SB S-Shape.

Basová linka v "Obsession" ze stejnojmenného LP Boba Jamese (1986 | Warner Brothers | 925 495-1) měla tu správnou syntetickou rychlost a až žulovou pevnost, zejména ale definice byla vynikající, jednotlivá basová brouknutí skvěle zařezávají a z elpíčka dostanou málokdy slyšené - bas má strukturu, kontrolu a hlavně je velký, silný, důrazný a šťavnatý, cítíte v každém tónu razanci a hutnost. Basy jsou prostě moc dobré, velmi jisté.

Na vokálu Cassandry Wilson v "Run the voodoo down" ("Traveling Miles" | 1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) bylo cítit to, proč jsou gramofony tak oblíbené. Suverénní živost, bohatost, hebkost a přitom už vynikající samozřejmost spojená s klidem a nadhledem, to vše tvoří hlas velmi přirozený, krásně nadýchaný, přitom však ale průzračný a realistický, velmi autentický a velmi okouzlující, plné oné magické nekonfliktní a hladivé "analogovosti" s luxusním high-endovým přídechem. Hlas byl až "live" bezprostřední a třeba trubka razantně kovová, řízná a svižná, ale nikoliv řezavá, prostě také jako živá.

Nejvyšší tóny z velmi syrové koncertní nahrávky "Live from KCRW" Nicka Cavea (2013 | Kobalt | BS006V) byly čisté jako sklo a přesné jako šlehnutí bičem. Činel v "People ain´t no good" je obyčejně zasunut díky nepříliš energické ruce bubeníka trochu vzadu, RPM 10 Carbon ho už ale dokázal zpracovat s jistotou a objemem tak, že byl velmi snadno čitelný. Také už měl nádherně velkou plochu, zcela zřetelně rezonující, takže činel není jen jedním bodem, ale skutečnou hmotou s povrchem. Jakkoliv zněle pak činely zní, ani při vysoké hlasitosti ono analogové kouzlo nedovolí ani se přiblížit ostrosti - vše je klidné, příjemně hebké a nenásilně krásné.

Oproti nižším modelům, které jsme poslouchali, nabídl RPM 10 Carbon dynamiku zcela jiné úrovně, výrazně dospělejší a s citelnou rezervou - klavír v "Blanc" Sylvaina Chauveau ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) byl velký, stisk klávesy zavibroval vzduchem a dopadl kladívka na strunu pak zase rozvibroval zjevně velké tělo nástroje i celé okolí, byla cítit hmotnost, robustnost a velký nadhled, tonální sytost a kontrola z opravdu high-endové třídy.

Stejně tak u rozlišení bylo znát, že Pro-Ject RPM 10 Carbon je seriózně pojatým a seriózně hrajícím high-end gramofonem se vším co od takového očekáváte. Čitelnost "Ianouarios" z elpíčka "Théodóros" Beaty Hlavenkové (2013 | Minority Records | MIN31) se nedá označit jinak než jako velmi nenásilná, reprodukce už je natolik dospělá, že už velice jasně slyšíte jak stisk jednotlivých kláves, tak doznívání zvuku v nahrávací místnosti nebo pedál, vnímáte i okolí klavíru a vůbec prostě cítíte, že jde o živý nástroj se spoustou jemných odstínů.

I prostorové informace dokázal gramofon podat velmi přesvědčivě, takže lokalizace nástrojů v Coltranově "A Love Supreme" v podání Carlose Santany a Johna McLaughlina za podpory Mahavishnu Orchestra ("Love / Devotion / Surrender" | 1973 | CBS | SOPL 200) byla excelentní, hudba je už tak v klidu přehledná, že není žádná námaha sledovat jednotlivé linky či jednotlivé nástroje; cítíte vzdušnost, klid a jistotu a naopak necítíte potřebu v něčem se pitvat - opravdový gramofonový high-end.

Gibbovu "Fine Line" ("Now Voyager" | 1984 | Polydor | 823429-1) i s její dnes už trochu úsměvnou osmdesátkovou estetikou dokázal gramofon odpálit s tak přesvědčivou rytmikou, důrazem a drajvem pěkně odspodu, že jsme si jí vlastně opravdu užili. Hudba tekla, hutná a kontrolovaná a přitom výsostně "analogová", vstřícná a muzikální tak, jak to umí až hodně drahá CD.

Verdikt

Pokud máte i po všech těch letech v hlavě u značky Pro-Ject poznámku "ekonomické hi-fi", pak RPM 10 Carbon je důkazem, že dámy a pánové v Litovli vyrábí i věru high-endové stroje, které vám umí otevřít poetiku dlouhohrajících vinylových desek dospěle a naplno.

Gramofon je to krásný, bytelně a fortelně udělaný, mohutný a velmi důvěryhodný, přinášející už vysloveně vynikající zvuk po všech stránkách a přitom nezapomínající na hebkou laskavost (či chcete-li "analogovost"), pro kterou jsou gramofony (opět) čím dál oblíbenější. Kouzlo RPM 10 Carbon je hodně silné...

Klady

+ nádherné provedení
+ výtečný zvuk
+ pevnost, dynamika a autorita

Zápory
- nic, takhle má vypadat stotisícový gramofon

Pro-Ject RPM 10 Carbon

Cena (včetně Ortofon Cadenza Red a základny Ground It Carbon): 103 490 Kč 

Zapůjčil: AQ

  • Rychlost: 33 nebo 45 rpm ( elektronicky přepínání ).
  • Pohon: řemenem.
  • Vložka - Cadenza Red.
  • Zakladna Ground it Carbon
  • Talíř: průměr 300 mm, váha 10,4 kg.
  • Rozptyl rychlosti: ±0,01%.
  • Kolísání otáček: ±0,10%.
  • Odstup signál/šum: -75 dB.
  • Rameno: Pro-Ject 10cc Evolution, 10" (efektivní délka 254 mm), váha 8,5g, uhlíkové vlákno.
  • Přesah: 16 mm.
  • Přítlak: 10-35 mN.
  • Rozměry: 480 x 210 x 330mm.
  • Hmotnost: 22 kg.

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud