15
Fotogalerie

Technologie a design aneb bydlíme s AV

V rozhovoru o audio a videotechnice v našich obydlích se také ohlédneme za nedávnou výstavou ukázek instalací.

Přístupy k začlenění domácího kina, nebo hi-fi aparatury pro poslech kvalitní hudby se poslední dobou mění. Svoji zásluhu na tom nemají jen lifestylové časopisy o bydlení, ale například také brněnské hi-fi studio Jasyko, které již několikátým rokem pořádalo výstavu Technologie a Design, naposledy v rámci letošního Mobitexu. S majitelem hi-fi studia Michalem Jakubcem jsme si popovídali nejen na toto téma.

Raději dříve, než později

Zatímco dříve fanoušci hi-fi techniky byli ochotni podřídit vše ideálnímu poslechu, pár posledních let se ze spotřební elektroniky stává stále častěji i designový doplněk interiéru, který má mimo jiné poskytnout obraz a zvuk. Nebo se také nakoupil nábytek, zařídil pokoj a následovně se koupila nějaká hi-fi věž, která se vlezla na poličku. Rostoucí velikost televizorů, klesající ceny domácích kin a v neposlední řadě vyšší nároky na bydlení ale vedou k tomu, že o tom, kam přijde budoucí televizor či domácí kino začínáme často uvažovat už před zařízením pokoje či bytu.

DSC_5493.jpg DSC_5560.jpg

Dřívější strohé oddělování AV techniky a samotného bydlení mělo dva negativní důsledky. Prvním z nich je nutnost značných kompromisů při nákupu AV techniky, kdy se často marně snažíme do již zařízeného pokoje „napasovat“ později pořízené přístroje, druhým a neméně často opomíjeným faktem je to, že akustika pokoje má podstatný vliv na výslednou kvalitu reprodukce. Jak z těchto častých problémů ven, se již několik let snaží ukázat na výstavách nazvaných Technologie a Design také studio Jasyko.

DSC_5574.jpg DSC_5437.jpg

Bydlíme či posloucháme?

Prakticky všichni výrobci spotřební elektroniky se snaží zaujmout designem. Nemyslíte si někdy, že to je na úkor kvality?

Je to velmi často na úkor kvality, zvláště pokud se výrobce snaží skloubit velmi nízkou cenu a tzv. moderní design. Výsledkem pak bývá něco malého plastového, ale v lesklém černém designu za nízkou cenu. Zvuk, obraz, životnost a kvalita vůbec nemusí být vždy primární záměr výrobce. Nicméně trh si to žádá. Zákazník by si to měl však uvědomit a kvalitu vyžadovat.

Pokud lidé chtějí ušetřit, z čeho sleví častěji? Z kvality či designu?

Design je dnes u většiny zákazníků vyšší prioritou. Někdy radím, nekupujte nic.

DSC_5459.jpg DSC_5463.jpg

Je známo, že výrobci spotřební elektroniky mají velké problémy s poklesem zájmu o jejich produkty v důsledku celosvětové hospodářské recese. Cítíte to také vy? Vybírají si lidé levnější výrobky?

Mám pocit, že zákazníci jdou do extrémů, pokud nutně nepotřebují, nenakupují vůbec. Na druhou stranu k nám do studia chodí primárně řešit kvalitní produkty, levnější se stávají spíše doménou internetu a hypermarketů.

Letos jsem si na výstavě všiml, že expozice působí jinak než dříve. Změnili jste něco?

Letos jsme se snažili poskytnout návštěvníkům více informací, nejen představu o designu, ale i problematice podceňované kabelové přípravy. Důležitým tématem byly inteligentní domy, tedy systém kompletního řízení interiéru domu. Požíváme řídící systém Crestron, který umožňuje uživateli velmi intuitivně ovládat jakékoliv technologie v domě, nejen pro pocit luxusu, ale i pro vyšší bezpečnost a úspory energií. Také jsme se letos snažili expozice dělat rozmanitější, takže člověk návštěvník našel nejen exponáty z nejvyšší kategorie, ale také levnější dostupné systémy.

DSC_5480.jpg DSC_5482.jpg

Když na výstavách kombinujete nábytek i elektroniku, nemáte problém, že lidé AV techniku berou jako jen designový doplněk interiéru a nestarají se o to, jaké výrobky vlastně vystavujete? Jinými slovy – nemyslíte, že si lidé pak mohou říct „Je to jedno co tam je, hlavně ať to hezky vypadá“?

To je dobrý postřeh, stávalo se nám to, teď se snažíme aby výstava byla více edukativní a aby si návštěvník udělal obrázek o nutné kompletnosti, resp. i koncepčnosti řešení.

Je známo, že klasické sloupové reproduktory hrají nejlépe. Ve většině katalogů o bydlení ale naleznete jen malé nenápadné reproduktorky. Nepřichází k vám pak lidé s mylnou představou, jak bude například jejich domácí kino vypadat?

Mylná představa, o zvuku především, je velmi typická. Především časopisy o bydlení vytváří často představu, že dát do moderního krásného interiéru miniaturní plastové hrůzy je naprosto v pořádku. Interiér za milion je ozvučen ministémem za 8000 Kč. Proč? Protože architekti obvykle neřeší zvuk a malé repro se všude vejde a nepřekáží vizím o umístění nábytku. K tomuto se často šíří informace o tzv. bezdrátovém řešení, které ve skutečnosti zcela bezdrátové není.

DSC_5581.jpg DSC_5589.jpg

Nedávno jste řekl, že klasické stereo zažívá renesanci. Platí to stále?

Platí to. Zákazníci se nabažili tzv. domácích kin – protože ke kinu, i když jen domácímu, mají nejčastěji v akcích prodávané systémy hodně daleko a začínají si uvědomovat, že pokud mají nějaký peníz na A/V, je efektivnější dát ho do sterea, než ho znásobit pro udržení stejné kvality z více reprosoustav. Proto někdy nabízíme raději postupné řešení, tedy jde o stanovení koncepce a její naplnění může být postupné.

Jak to vypadá s klasickými gramofony. Neupadly v zapomnění?

Gramofon je z mého pohledu stále nejlepší zdroj zvuku, nutno podotknout, že drahý gramofon. Pro drtivou většinu populace je lepším, resp. především výrazně praktičtějším řešením, univerzální stroj – Blu-ray přehrávač. Gramofon by si měl pořídit posluchač až jako třešničku na vychytanou sestavu. Měl by mít čas si k jeho poslechu nalít dobré pití a vypnout telefon, jinak je bohužel efektivnější MP3.

DSC_5444.jpg DSC_5446.jpg

Mluví se o tom, že CD je už na ústupu. Kupují je ještě samostatné CD přehrávače, nebo mají lidé zájem o přístroje s pevnými disky pro ukládání hudby?

CD přehrávače prodáváme málo, pokud ano, tak kvalitní, buď Classe k 800 řadám B&W, nebo vyšší třídu Denon pro ty, kteří hledají dobrý poměr kvalita cena ve střední kategorii. Přístroje s HDD se překvapivě neprodávají tak dobře, jak bych očekával, nicméně často uváděným důvodem bývá očekávání nástupu v Evropě opožděných Blu-ray/ HDD rekorderů.

Stále častější u televizorů ale i Blu-ray přehrávačů nabízejí výrobci připojení i domácí počítačové sítě. Reagují na to lidé? Chtějí to také? Ptají se na to?

Zákazníky to začíná zajímat, předpokládám, že podpora využití těchto funkcí bude od výrobců větší. Hodně spoléhám na avizované podzimní modely SHARP.

DSC_5572.jpgDSC_5537.jpg

Když už jsme u moderních trendů, u nás zatím opomíjené jsou reproduktory vestavěné do zdí. Je to opodstatněné? Jaké jsou jejich nevýhody a jaké jsou výhody?

Vestavné reprosoustavy používáme často a rádi. Je to architektonicky čisté řešení. Mřížku lze obvykle upravit do barvy omítky. Rozsah modelů již umožňuje nabídnout i plnohodnotnou náhradu „poctivých“ beden. Jejich instalace je možná do stropů, stěn, pro velmi náročné zákazníky nabízíme nejvyšší řadu B&W pro tzv. velká americká domácí kina. Tyto soustavy se instalují do speciálně připraveného nábytku, výsledek je dokonalý – zvukově i designově. Zvážení volby těchto reprosoustav je ale na konkrétní aplikaci.

Na závěr ještě otázka. Není to poprvé, co jste vystavovali na Brněnském výstavišti, v podstatě dvakrát v roce si člověk může prohlédnout vaše poměrně rozsáhlé expozice, které patří rozsahem k těm největším. Jak je to ale se zájmem lidí. Mění se něco?

Zájem lidí o expozice je velký, z Digitexu 2008 jsme získali dokonce cenu Diamantové oko za prezentaci největšího LCD na světě (v mediích udávaná často jako Marešova televize). Jejich vytvoření je dost drahá a časově náročná záležitost. Nicméně budeme v započatém stylu komplexního řešení pokračovat a více budeme prezentovat onu nutnou sounáležitost technologií, designu a nábytku.

DSC_5451.jpg

Určitě si přečtěte

Články odjinud